Bloggintresserade

lördag 14 februari 2009

Alla hjärtans dag

Dagens citat i bladet: "Hela världen är en rad av underverk, men vi är så vana vid dem att vi kallar dem vardagsting" HC Andersen

Ja; Godmorgon alla mina hjärtan här är jag! Var egentligen uppe en liten stund vid 5-tiden... så kan det bli när man somnar för tidigt. Fixade inte längre av Lets dance än tills nyheterna igår. Var uppe en stund (5) och lyssnade på tystnaden, lilla hjärtat Olivia höll mig sällskap. Kände lugnet och slumrade till... och här är jag nu. Det suger i kaffetarmen så jag får på med hurran efter det här.

http://www.multimedia.skolverket.se/scripts/view/bildarkiv.asp?i=21766



Helt ljust ute nu nästan bara vitt med naturens inslag. Ingen sol här ännu i alla fall. Inga större planer för dagen mer än fika på kondis med familjen och så ordna attiraljer till Charlie vårt nya gemensamma hjärta.




... 8 vakna solen här i Åhus väldigt vackert att titta ut på himlen är alldeles blå. Kallt här oxå med Mats kroppstermometer.
__________

Ann (7.48): "Solen stiger över sjön, ute har vi -11C. Alla Hjärtans morgonkaffe med gåva och choklad och vi skall morna oss och snart åka, hemma framåt sen eftermiddag... Ha en fin lördag, ni blivande hundfamilj!"

Visst ja, det var väl idag ni skulle och besöka din pappa? Kör försiktigt på vintervägarna. Så får vi utbyta erfarenheter sedan.
__________

"... Utryckning: Hu, var på verandan och tog fram ett vitkålshuvud, för maken prata om att de brukar sätta ett på pinne vid körbron till haren på vintern, vi vakna till harspår runt huset igår, de har det nog svårt nu i kylan med snö. Då tittar jag ut och får se en domherre på backen i snön jämte där vi går, det var spår dit så han har gått. Vi har ofta fåglar här som krockar i fönstrena tyvärr. Nu är han intagen till verandan på tidning och gammal tröja med värmefläkt (så min frysbox klarar sig) och han är nog illa däran. Jag har så svårt se sånt lidande, tänka det är naturens gång... första vintern här rädda vi en annan domherre, den fick då piggna till nere i källaren (då pannrum) och flög iväg med pigga vingslag många timmar senare".

En halv timme därefter:

"... Hon dog den lilla domherreflickan. Maken såg spår jämte uthus så hon har alldeles säkert krockat i fönster på det huset och skadat sig illa och så kallt ute till råga på allt... snyft".

Men du vad skönt för henne att hon slapp frysa ihjäl ensam därute i kalla snön. Hon måste ha känt närvaron av änglarna runt henne sin sista stund... samt tårarna som bara var hennes och dina. En äkta kärlekshandling till livet Ann på Alla hjärtans dag!!!

Händelsen väcker så många tankar i mig just att försöka göra något åtminstone det man kan... återkommer! "Flickan med Svavelstickorna" som farmor fick läsa gång på gång... naturen som vi vistades i dagligen. Våra långa promenader i skogen...

---

Har alltid funnits en extra plats även hos mig för de svaga, av vilken art det än må vara. Kan man hjälpa ska man försöka, även om hjälpen ibland känns futtig. Det kan vara det lilla som värmer. Visa att man bryr sig, men utan krav är äkta kärlek för både givaren och mottagaren. Empati kommer inifrån, men alla har inte detta naturligt i sig, det har du och jag Ann diskuterat tidigare. Jag vet inte men jag tänker att det främst beror på miljön man vistas i under uppväxten men även den senare är oerhört betydelsefull. Hos oss har otaliga djur också passerat.

Talgoxen Anders som vi kände igen på punkfrissan. Men även på att han var så tam. För om vi satt ute och fikade ropade vi på Anders och vem kom inte flygande direkt! Han bodde sedan hos oss under ett par somrar. Lämnade vi fönster och dörrar öppna så flög han in.

Eller den skadade igelkottungen som var den enda vid liv när mamma med ungar blivit påkörda på Fädriften. Först fick den vara i vårt drivhus men vi insåg rätt snart att detta inte gick. Fick nys om en vildadjurhjälpare som bodde ute på landet i Gärds köpinge. Om vi upplevde att vi tog djur under våra vingar kan jag då försäkra att där var hela trädgården full av burar med olika slags djur. Igelkotten klarade sig men hjälparen vad hon nu hette ringde efter några veckor och berättade att den måste ha fått en hjärnskada för den kunde bara gå baklänges i cirklar. I naturen och i hennes trädgård fanns inte plats för gossen utan det fick bli veterinären.

Detta har våra barn varit involverade i under hela sin uppväxt och har så klart på olika sätt tagit intryck. Så mycket ligger säkert i miljön (kan ju oxå vara så att valet medvetet faller på att handla annorlunda i framtiden) men vi kan aldrig bortse från arvet... Vad tänker ni andra?
__________

... en del timmar och happenings senare. Efter besök i tre djuraffärer åker vi vidare med en mjuk Lexington säng till Charlie (dvs blå med vita stjärnor). Halva priset på rea dvs strax under 300 kronor... rött puppykoppel... torkade leverbitar att ha i fickan som belöning samt en liten bitring för tänder. 

Därefter besökte vi Kimpo en av stans kinaresturanger för att inta dagens buffé. Så firade vi alla hjärtans dag.
__________

Irene: Michael och Tina... till Västerås... så upp halv fem som vanligt... full fart med städningen... hoppa i kläderna direkt... köpt en helt ny tvättmaskin åt mig, som dom konkade upp till tredje våningen utan hiss! Sen installerade han och Jonas den och upptäckte att det bara var drivremmen på den gamla som var trasig... Jonas har en tvättmaskin när han ska flytta hemifrån :)... åkte iväg för att byta mina kolsyrepatroner... en ros i en liten kruka med brudslöja runt. Så söt. Ett vackert kort, med varsin trisslott till Jonas och mig. Jonas köpte tre röda rosor till mig. Han är så go. Sen till mor och far och fika och äta... tvätta en provmaskin och sen soffläge. Jag var slut men LYCKLIG :) Stora hjärtliga kramar från syrran"

Att så bokstavligen få bekräftat vad man betyder är guld värt! Tänk bara vilka ömma och goda tankar som ligger bakom!Nu slipper du kånka och kan lätt instruera Jonas. Vilken bror och brorsfru! ...glad att de fanns och såg vad du behövde...
__________

Ann: Vi var hos pappa med röd ros och rött hjärta igår, solen sken över kyrkogården och jag vände mig om och såg upp till minneslunden där farmor vilar. Ingo Johansson blir begravd på den kyrkogården läste jag i GT.
 
Sen hämta vi kattmaten och gick en svänga på Torget, åkte vidare till Högsbo och Sisjön och fönstershoppade mest men lite utgifter hade vi för drag och kula till motorcykelkärran, tändargas, vindruteskydd till lastbilen, saltkupa (från härliga Bolagret), sändarenheter (parabol-tv-tv). Vi var inom Coop och väl efter kassan slog vi på stort och "åt ute"! Det blev korv med mos och lingondricka för totalt 40 riksdaler :-) Vi skratta gott där vi satt uppkrupna på barstolarna och tuggade och planerade kvällens kycklingrätt hemma, efter avslutad trerätters (ja, det var ju tre olika; korv, mos och dricka sa maken...) satte vi oss i bilen och styrde kosan hemåt, och hemma landa vi omkring 18-snåret".
__________

Mats och jag har precis varit ute på Lördagspromenad ner till, utmed havet och sedan hem igen. Det är ett ljuvligt promenadväder. Och det var det många andra som upptäckt för det verkade som om halva Åhus gått man ur huse. Kallt men solen värmer, emellanåt kommer en vindpust och sopar ner snö från träden rakt i nyllet. Nyss inkomna , näsa och kinder lyser röda. Ja, man känner starkt hur man lever...
__________

Ikväll ska Eva-Katrine på Grand med sin barndomskompis som också bor i Åhus, Kalle jobbar och Mats och jag tänker njuta Melodifestivalen tillsammans med ost och kex.

Ann: "Ingen omedelbar favorit i kvällens melodifestival... måste jag välja blev det Markolio (stavas?) och Cookies & Beans... Maken var kvar i 80-talet och likade systrarna :-) Vi mumsa på lite Noblessehjärtan förståss dagen till ära."

Själva gillade vi countryflickorna och Jennifer Brown och var som oftast när det gäller musik rörande överens.

__________

Tänd brasa och nybadade. Yes nu är det lördagskväll...

Inga kommentarer: