Bloggintresserade

fredag 21 september 2012

FJÄRILAR I MAGEN

Jo då jag var ute och slarvade visst, så där en torsdagskväll samman med tre andra tjejer. Det blev väldigt lyckat med god mat och dryck och framförallt väldigt givande diskussioner... och som grädde på moset en duktig trubadur som höll i ett skönt retroframträdande med tillhörande trevlig musikfrågesport. Platsen vi befann oss på var på Bånken. (Javisst Bånken i anrika Bankens lokaler men som fick byta namn för att det fanns ett företag i Norrland med samma namn). Tilltugget för dagen; oxfilé på en bädd av toast och sallad, toppat med gräddig kantarellsås samt potatisklyfter och ett rött till.

Behöver kanske inte tillägga att det var tungt att stiga upp denna fredagsmorgon. För jag skulle tro att vi är många som känner det så i nykomna mörkret.  

Men om tröttheten var bedövande redan från start, så blev det ett bryskt uppvaknande då jag anlände till jobb. Lampan var tänd inne i korridoren så först tänkte jag att jag inte var först på plats... Men så såg jag krossat glas i dörren (av den "skottsäkra" sorten) sen... glas splitter i hela korridoren :-O KLARVAKEN, lapp på dörren att polis redan hade varit där. Mobilen oladdad...typiskt (alltsåledes skottsäker även den ;-)! Som tur var, så vart jag inte ensam någon längre stund för jag vågade minsann inte gå in på egen hand.  

Det blev en uppochnervänd, intensiv och annorlunda skoldag. Kanske inte så konstigt att vi alla var skärrade och hade svårt att samla ihop oss.

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1702117/Tre-inbrott-pa-Ostra-Boulevarden.html



Så blev det eftermiddag och det känns fantastiskt skönt att det nu är helg.

Efter en middagslur så hamnade jag av en händelse i skribentens hetluft. Ett urprogram där jag nickade till många gånger (och då menar jag inte på somnade om, utan snarare raka motsatsen.) Jag insåg helt enkelt vad hon talade om.

En facinerande människa den här fröken och jag rekommenderar programmet varmt om ni inte redan har sett det. Själv tänker jag se det igen.


Som skribent är det är viktigt att man lägger in en hemlighet eller en risk i en text för att den ska bli betydelsefull. Men det får inte bli sentimentalt och privat. Jessica Gedin, krönikör och programledare, talar om språk och om att formulera sig med Patrik Hadenius, chefredaktör för Språktidningen.
Ämnesord: Svenska språket

 
http://urplay.se/171614

Budskap, hur viktigt att definiera kärnan då man skriver, för däri ligger textens själ. Det är skribentens gåva till läsaren som i sin tur gör klokt i att göra texten till "sin egen". Nog känner jag igen understrykningar, notiser i kanten för att fräscha upp minnet.

Mitt omdöme om Jessica är att hon är en intelligent och rolig tjej över det vanliga! 

Jessica Gedin bloggar HÄR ämnet för dagen är meningar-med-mening

Fredag och musik, idag vankas här Van Morrison;




Fredag då fortsätter vi med en svängom.

Den här bröllopsdansen kallar då jag för duga. Det börjar aningen tamt men bara kolla sen!


Inga kommentarer: