Bloggintresserade

tisdag 3 juli 2012

NULÄGE FÖR ÅHUSPARKEN

Dagen har inte mer än börjat. Ett härligt väder än så länge och det utlovar en somrig dag. Charlie och jag har precis följt Eva-Katrine till bussen. Precis lagom varmt, trafik och "so on" vid den här tiden. Nöjd med att upp och starta dagen tidigt!

 Kunde inte låta bli att publicera ditt foto på din vackra ros Anita. Det här är absolut min älsklingsfärg! Dessutom har jag den nu på skrivbordet ;-)



Vi (Charlie och jag) tog rundan om rosorna för att sätta näsan i dem. Behöver jag säga att det doftade ljuvligt?! Det är en underbar trädgård där rosen växer, man upptäcker hela tiden nya saker och det även om åtminstone jag som inte är mer än 165 nästan får stå på tå för att få en skymt över muren. Idag passade jag på att plåta en klematis som har fått en stilig ställning att klättra i.

Passar på att presentera Bloggen Min trädgård och Rosverkstan för kanske kommer stöden härifrån? Åtminstone är de snarlika!








... och så förbi Åhusparken där det var full aktivitet med rivningsarbete och bortforsling av gammalt byggmaterial. Behöver jag säga att vi följer arbetet med spänning?


Förutom egna lungor i form av privata täppor så får man söka sig till stranden för att finna några öppna ytor, så detta blir ett välkommet inslag för Täppetborna och för Åhus besökare överlag.






Ändå så hindrar detta inte att en epok går i graven skriver Kristianstadbladet och man kan naturligtvis inte annat än att instämma.


Nu har gamla dansbanan La Mer åkt och det är i full gång att knapra in på Folkets Hus delen.


Nu ber jag en stilla bön och jag tror många med mig att man förstår värdet av att rusta upp La Mers utedansbana.

I anbytarforum kan man läsa om dessa utedansbanor som ingalunda verkar ha varit sällsynta i parker runt om i landet. Möjligen börjar de bli mer och mer sällsynta, vilket jag ser som en god anledning till bevarande.

Detta gamla foto är publicerat där och lär vara ett scannat foto:



Tänk så mycket roligt här har rymts genom åren. Mats och jag har många gemensamma minnen därifrån. Mängder av uppträden. Redan på lördagseftermiddag så kunde Åhus borna lyssna på när artisterna repeterade. Då kunde man hoppas på att vinden var gynnsam. Mats har även minnen från sin uppväxt då hans farmor Doris brukade ta med honom till folkets park för att vara med om uppträdena.  Våra egna barn den A-K som började på Squaredans här innan hon börjat med engelska i skolan. När sedan A-K och E-K var med i talangjakter som gick av stapeln på utedansbanan... storasyster var med i en musikal som spelades inne på La Mer. De två yngsta (K-M, E-K) framförde en musikal med sin Konfirmationsgrupp. Flickorna var med i Åhus lokala teaterförening som tränade inne på Piraten. Något år hade de juluppförandet i samband med julbord där och ett par år nere på Kantarellen. Maria Magdalena marknad till sommaren och jultid. Ett år renoverade de i Rönnowsskolan så då fick ett av våra barn tror det var P-O gå i skolan i Frödingssalen. ... och så året runt discona för åhus ungdomar som nu är ett minne blott.

Så här kunde det se ut på Piraten då dansen var i full gång året är 2000. Det har hunnit passera mer än 20 år sedan dess. Kan man fatta?



4 kommentarer:

lotta sa...

Tack för din fina kommentar och grattis mormor! Det måste vara underbart! Vi anväder spaet 2-3 ggr i veckan under alla årstider. Det är mysigt både att bada nmed familjen men även med goda vänner eftre en god middag! Slå till ni kommer inte att ångra er! Kram Lotta

Ingrid sa...

Utedansbanor fanns det gott om när jag var tonåring, men nu vet jag inte om det finns en enda kvar på Gotland.

Tänk vilka härliga sommarkvällar man upplevde i Djupvik, Levide, Västergarn, Tofta och Ljugarn.

Här i Klintehamn har det också funnits en, men det var före min tid.

Du väcker minnen till liv!
Kram, Ingrid

bettysbeundran sa...

Tack för att du "tittar in".Din gula klätteros är, som du säger, en honungsros en Rosa Helena som är moderrosen eller Lyckefynd som är dottern. Fint i köket. har själv fem äppelstolar om jag just målat vita blev jättefint

Steekjes en Stygn sa...

Så tråkigt att man tar bort så mycket av det gamla. Klart att man inte ska och kann spara på allt men man får väl se till att atmosfären blir som den har varit.
Så roligt att bli morföräldrar. Grattis.Jag har kommit lite längre och är redan mormorsmor eller gammalmormor men det låter så gammalt.
En underbar färg på rosen du visar.
Njut av din sommar.
Kram
Anje