Bloggintresserade

måndag 16 juli 2012

ÅHUS OCH KIVIK

Så är det åter dags för dottern och mig att ta våra turer med Powerwalk.

Det började igår morse med en lång härlig tur utmed havet och denna morgon nerom hamnen över Gamla skeppsbron till Espetsidan och förbi flotta och väldiga kåkar bort och tillbaka över nya Espetbron.

Det är en mysig stund tillsammans inte nog med att man kommer ut i friska luften och rör på sig utan man får dessutom lufta munväder.

Sen passerade vi genom gamla Åhus en gång staden AOS som blev fråntagen sina stadsrättigheter (tillsammans med Vä) en gång på 1600-talet då Christian IV tvingade hantverkarna in till det som skulle bli hans stad.

Visst är det oundvikligt med lite blomfoton och annat...  men det gäller att skjuta iväg dem utan att stanna upp farten så kvalitén blir därefter.

Nu blommar Stockrosorna och visst är de fantastiskt vackra! Kommer att tänka på Ystad Stockrosornas stad. Där har vi inte varit än men det brukar alltid bli en tur varje sommar. Men den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge ;-)

Gammal skåpmat:
Det måste ju vara detta som kallas för mängdrabatt ;-)

Så tillbaka till vårt härliga Åhus här mellan gamla och nya församlingshemmet.
Det har vi åter de där vackra ludna bladen. Kan undras vad det är!

Då man kommer hem efter en sådan här tur så smakar frukosten så mycket bättre och faktum är att det är ett härligt sätt att komma igång på morgonen.

En liten utflykt blev det minsann efter frukosten. Turen gick till Kiviks musteri. Hur vi nu lyckades pricka in Kiviks marknad på vägen. Inte för att vi tänkte stanna där men mer eller mindre ofrivilligt blev det så pass igen korkat på vägen att vi tvingades hejda oss på vår väg.

Så var sommarens must  inhandlad och hallon och flädermarmelad. Visst låter det spännande!

Efter en tur ute i Visningsträdgården 2012 på temat Skönhet &  hudvård. Massor av spännande tips som att "... extrakt från murgröna får igång blodcirkulationen och rensar kroppen på slaggprodukter (celluliter)." ;-O

... eller Daggkåpans : "... sammandragande effekt, att ett avkok skulle förmå trötta och slappa bröst att bli fina och fasta igen". ;-O

På hemvägen stannade vi i Espets kronoskog och gick en härlig runda med lille Charlie! Stillhetens som kontrast till folkmyllret i Kivik.

Tänkte på morgonen att det hade känts lite höstigt i luften och dröm om min förvåning när eklöven redan skiftade färg :-O

Dök sedan inom Åhus Rökeri och köpte rökt röding och het sås till middag. Nu kan jag avslöja att det var fantastiskt gott.

Hade läst i morgontidningen att en bagare från Gärds Köpinge skulle ha marknadsstånd på måndagar och sälja sitt surdegsbröd här på torget. Det skulle visa sig vara ett ypperligt tilltugg med danskt rågbröd och surdegsbaguette.

Då vi ändå var på torget passade vi på att festa på vars en hembakad strut och ottoglass i runda kiosken.Det har nog aldrig hänt någo sommar sedan barnen var små att vi käkat så pass många av den varan under säsongen.

Himlen vi lunchtid. Det kan man väl kalla orosmoln ;-?

Visst har väl Petula en regnkappa på sig det får stå för kopplingen och att det är måndag idag hela dagen.

Igår var viken för släkten. Träffades under trevliga former med många goda kakor, och ett av bestående intryck var att jag då fick se den lilla röda stugan där farmors mor en gång föddes. Det kändes stort men litet på något vis.

femfemman sa...

Fina bilder.... Tycker oxå att stockrosor är fina... har sett dem i Ystad. Hos dottern och henns sambo i sommarhuset i Önneköp finns deockså. HAr tagit en hel del från den trädgården, men inte vågat mig på stockrosor. Allt annat vi flyttat har mått bra. även i västzon 4-5 ( hos oss alltså), så det är ju inte farligt att testa.
Andra dottern var här idag och hämtade katter. Hon och hennes sambo hade oxå besökt Kiviks musteri i samband med att de var på islandshästtur i Kivik .... får se till att besöka detta intressanta ställe, när vi åker till Önneköp i augusti.
Försöker också få till en promenad varje dag... stavar gör susen. Fast idag blev det hundpromenad i stället.... Vi tycks ha liknande väder - sol ena stunden och regn den andra.... Ha det bra!

Lev idag sa...

Nu blev jag riktigt sugen på rökt röding i het sås! Kommer jag till Åhus ska jag besöka Åhus Rökeri och testa dessa delikatesser!
Kram

Marie-Anne sa...

Åh - stockrosor!Jag har försökt flera gånger men aldrig lyckats få dem att växa här ute i havsbandet! Får väl nöja mig med att titta på dem när jag är på besök längre söderut - eller titta på dina bilder....
Kram!

Ingela sa...

Förra året satte jag tre plantor. Detta året är de försvunna :-(

Ha det så bra själva!

Ingrid sa...

Stockrosor är så fint tycker jag. Grannen tvärs över har en rabatt där de blommar så fint just nu. De står skyddade inne i ett buskage och gör sig väldigt bra där de sticker upp ur grönskan.

Det var en härlig tur ni gjorde, du och dottern. Och så fick vi se lite av Åhus vi också.

Ha en fin fortsättning på veckan!