Bloggintresserade

onsdag 29 februari 2012

LADDAD och INSTÄLLD

... inför full aktivitet i Paradiset denna dag!

Själv har jag en gedigen lista på sådant som inte gör sig självt ;-) Om inte "liá glá för det"... så stämmer väl andra delen kanske bättre nämligen: "glaást är nog räven. Har i alla fall börjat i go stil med tvätt och stryk... så nu kan jag stryka det!

Orkidéerna har fått sin "veckliga" tillsyn. Lite stiltje på den fronten vad gäller blomning, endast 4 utav totalt 26 exemplar känns fattigt. Men nu börjar det röra sig bland fröplanteringarna (Klockmalva, Spanske flaggan, Madia leder i starten medan Törnrosas kjortel, Gult blågull låter vänta på sig). Och idag har Charlie och jag fixat hem mer såjord. Kan ni tänka er det har varit slutsålt i hela byn... alla måtte plantera. Har sått Eldblommor denna dag. Det låter väl vackert?

Rörelse även bland knölarna i uterummet, de som kom i jorden under sportlovet har vaknat (inomhus har jag änglatrumpeten som har fått övervintra i köket, både den och de sticklingar som jag klippte av för ett par veckor sedan har en hel del nya skott och i botten av sticklingarna börjar nya rötter växa ut).


Farmors lätta sockerkaka står i ugnen och ska vara klar om 10 minuter. Mats har beställt en riktig gräddtårta till sin födelsedag. Det var faktiskt riktigt längesedan! Fyllning ska vara vaniljkräm och krossad ananas och på toppen frukt under gelé och rikligt med spritsad grädde. En riktig fettbomb alltså ;-)

4 ägg
3 dl socker
6 msk kokande vatten
3 dl vetemjöj
2 tsk bakpulver
Smaktillsats: 1 tsk vaniljsocker
175-200 grader ca 40 min

Gélé
3 blad gelatin
1 1/4 dl vatten
2 msk socker
1 krm citronsyra


Gelatin i vatten. Hetta upp de andra ingredienserna. Lös upp bladen. Låt svalna.

Igår bakades här vetebullar i kvällningen, och dessa ligger nu i tryggt förvar i
frysen :-)

Inte allt på dagens lista måste bli gjort men ju fler måsten desto mer kommer jag att tillåta mig att övergå till övrigt ;-) Måste bara göra mitt performanstest, och det känns något motigt måste jag tillstå (nu plingade det till i mobilen SMS från dottern med pep att sätta igång) Inte gick det något vidare tur att det bara var en övning för jag blev underkänd :-O Men igår fick jag i alla fall besked om att min lösning till oskrivna regler var godkänd och dessutom intressant. Och nu vet jag ju vad jag måste läsa på till grammatken!!! Inget ont som inte bär något gott med sig alltså!

... En sten föll inför lördagens första träff på Högskolan i.o.m godkänd uppgift inför förmodad diskussion.
Läraren (ego) orolig inför att bedömas (intressant!)

Lördag blir det dessutom kalas här i Paradiset, då planerar vi fira sonen och maken i familjen med tårta på tårta ;-)




En rätt mörk förmiddag vädermässigt har ersatts av en visserligen smått molnig men solig eftermiddag. 10 + är inte fy skam :-))









Självfallet styrde Charlie och jag kosan till stranden. Det härliga med dessa turer sådär mitt i veckan är att vi får rå om varandra och
stranden nästan solo!







Men facit hand blev det även en liten stund i trädgården. Plockade bort en del piggar där lökar är på väg upp, men händerna blev stelfrusna så nu får det räcka för idag. Hade annars lite lökar som jag kunnat fått ner i jorden.


3 kommentarer:

Marie-Anne sa...

Oj då - du har så mycket på gång att jag blir alldeles utmattad här nere i solen, 900 mil bort...........Ta det lugnt, snälla du! Kram!

Ingela sa...

Svejsan Marie-Anne! Vad glad jag blev av att se dig här! 900 mil... så långt ofattbart och så räcker det med ett klick på tangenten så är du här rakt in i mitt arbetsrum ;-)

Ja idag har varit stress, men så vet jag ju att det inte blir så mycket mer resten av veckan. På fredag kommer hemvändande barn och det ska bli så kul.

Ha nu så härligt Marie-Anne och njut för mig också!

Maria sa...

Oj vilken aktivitet!Du verkar hinna med det mesta, både växter, bakning och promenader. Jag har inte börjat med fröerna ännu, men får väl ta tag i det snart.... Är inte så flitig i bloggvärlden längre, men ibland tar jag mig en titt eller gör ett eget inlägg. Ha det gott!