Bloggintresserade

måndag 20 februari 2012

WIEHE STARKT

.. att öppet stå för sin övertygelse även i stunder då det blåser hårt. En egenskap långt ifrån alla förunnad. Men som tur är finns det en hel del av den varan både i vardagslivet och i strålkastarljuset. Egentligen finns det nog många fler än de vi ser... för det handlar ju faktiskt om att tro gott, handla gott och våga hålla fast i med och motvind.


Missa inte gårdagens inslag i nyhetsmorgon tv4
. Men allra först En sång till modet som Wiehe tillägnar de fängslade svenska journalisterna och som är en i raden av sånger som har blivit favoriter.

Mikael%20Wiehe%20-%20En%20s%C3%A5ng%20till%20Modet


Här är en sång till modet
Den är till alla dom
som vågar tro på morgondan
fast natten är så lång
Här är en sång till modet
en liten, enkel låt
Det kanske verkar meningslöst
Men jag sjunger den ändå

Här är en sång till modet
till glädje, hopp och skratt
Till dom som tror på kärleken
fast hatet är så starkt
Till alla som slår sej samman
Till alla som ställer krav
Till dom som vet hur svårt det är
och ändå säger ”ja”

Här är en sång till modet
hos dom som vågar se
Som inte låter tysta sej
men säger som det är
Till alla som bygger broar
Till alla som släpper in
Till dom som tror att människan
kan göra det, hon vill

Här är en sång till alla
som vägrar att ge opp
Till dom som kämpar vidare
fast livet är så hårt
Till alla som vågar längta
till nåt, dom aldrig sett
Som inte låter kuva sej
men håller på sin rätt

Här är en sång till modet
Den är från mej till dej
En liten enkel visa
med det, jag helst vill säg'
Så vårda den väl och lär den
och nynna den ibland
För då växer den och sprider sej
i hela Sveriges land

... och själva intervjun:

Mikael%20Wiehe%20om%20mod,%20hj%C3%A4rtesorg%20och%20att%20vara%20musikalisk%20rebell

Till slut Den jag kunde vá:

Mikael%20Wiehe%20sjunger%20-%20Den%20jag%20kunde%20va

6 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Ja, Wiehe (och Afzelius) har alltid funnits med på min tio-i-topplista. Nu ska jag baka en kaka inför kvällens styrelsemöte.
Kram, kram
Kerstin

Gudrun sa...

Att kämpa för det som är rätt, som är sant och som är kärlek är beundransvärt. All respekt till de människorna.

Kram till dig Ingela. Hoppas att du får en bra dag.
/Gudrun

Ingmarie sa...

Tack Ingela...behövde verkligen just detta inlägg med texter som heter duga!
Tung vecka....Phu!

Kramen

Bea sa...

Hej!
Att ha mod och känsla för det som är rätt och fel är verkligen en god egenskap.
Ha det gott1 /Bea

Monica sa...

JA han är go och Afzelius fattas mig,(TAck för att du lägger bra tv inlägg här så jag inte missar dem),men Wiehes texter har alltid tillhört mina favoriter..upptäckte dem först på 80 talet..får jag erkänna . Afzelius har jag träffat massor med gånger privat och till en början gillade jag inte Wiehe så mycket men han har bara växt i mitt tycke..en go sångare med sunda ideer..ha ett gott kram Monica

Ingela sa...

Respons i nästa inlägg!