Bloggintresserade

onsdag 8 februari 2012

UR

... men det här inlägget handlar ingalunda om tid och klocka...
Denna onsdag har jag ägnat åt "Språk, kultur och social identitet" en alldeles utmärkt bok skriven av Seija Wellros.

Det jag ska göra härnäst är att sätta mig ner med en skrivuppgift till kursen i Sv 2 som
jag nyligen påbörjade. Fann några länkar till UR-program som verkar matnyttiga i sammanhanget.
Har inte själv tagit del av dem i sin helhet ännu. Men det kommer jag rätt snart att göra.

De ingår i serien UR-samtiden- Barn av vår tid

Rikt språk nyckeln till framgång

Att behärska språket är en förutsättning för att ta till sig kunskap. Botkyrka är en kommun med många språk. Erik Nilsson, chef på utbildningsförvaltningen, berättar hur hans kommun arbetar med språkfrågan.


Att lära på sitt andra språk

Monica Söderström Lareu på Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet menar att det inte bara är språklärarnas uppgifter att lära ut svenska till barn med annat modersmål än svenska - även ämneslärarna måste bidra till undervisningen.


En skola för alla

Joakim Palme, professor i statsvetenskap, och Niklas Stenlås, forskare vid Institutet för framtidsstudier, pratar om vikten av att fler elever klarar sig med goda resultat i skolan. Den stigande åldringskurvan gör detta till en nödvändighet sett ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

6 kommentarer:

bettysbeundran sa...

Kan det vara så att du studerar till lärare?

Irenes tavlor sa...

Hej Ingela, trevligt att du vill delta i min utlottning och välkommen till min blogg, alltid roligt med en ny bekantskap, jag följer dig också, och nu ska jag läsa lite hos dig, kram Irene

Steekjes en Stygn sa...

Av någon konstig anledning vill blogger inte att jag ser dina inlägg. Har tagit bort dig flera gänger och försökt att lägga in dig på nytt men den stannar alltid på ett inlägg från flera mänader sedan. Mycket irritant.
Mycket interessant däremot är det där med svenska och hemspråket.Jag tycker det är en självklarhet att alla som jobbar i skolan lär ut och hjälper barn med det svenska språket till dem som hemma talar ett annat språk.En nödvändighet faktisk. Det är inte bara svenskläraren som ska göra det.
Spännande diskussioner.
Anje

Ingela sa...

Du Anje,

glad att du inte ger upp att hitta mig och mina inlägg. Jag vet inte om det är någon tröst men om du kollar bland Bloggar under min lupp finner du Hållplats Åhus och det inlägg som du kanske också har liggande kvar :-(

Det uppdateras alltså inte hos mig heller... men som tur är åtminstone där inläggen ska skrivas :-)

Språket är verkligen viktigt och som du säger det går inte att lägga ansvaret för sv 2 bara på svenskläraren. Sedan är hemspråksundervisningen också oerhört viktig. Det är så mycket tyngd som ligger i detta språk som måste fungera för att även den att språket ska avancera. Såg en film igår där en familj från Kosovo blev avvisad från Sverige efter 5 år. Och man kunde verkligen se vad som hände i mötet med det som borde ha varit känt. Barnen hade varit lyckliga i jämförelse under sin tid i Sverige trots att de tvingats hålla sig gömda. Där fanns ingen hjälp för dem som inte följde mönstret. Det togs ingen hänsyn att barnen inte gått i skola i hemlandet under dess år. Klarade de hålla sig över G nivå så var det ett under. En av pojkarna fick börja i skola för utv. störda för att han inte hängde med... Ja det är skrämmande...

Ölandsvindar sa...

Språk tröttnar man inte på. Intressant med språkutveckling och påverkan av världen runt omkring under århundrandena.Det går så mycket snabbare numera också med alla möjligheter till kommunikation och resande. Jag har goda vänner som är tvåspråkiga och när de reser till sitt hemland hänger de inte med alls när samtalet t ex handlar om datorer, de kan inte de glosorna på sitt hemspråk.
Kram
Kerstin

Ama de casa sa...

Jag skulle behöva lära mig spanska. Tyvärr fastnar det inte alls så bra nuförtiden. Mitt nya sätt är just nu att spela wordfeud på spanska ;-)