Bloggintresserade

tisdag 6 mars 2012

ANDRUM

Det är mycket nu! Svårt att hänga med i svängarna. Försöker hinna inom er, vill ju inte för allt i världen missa det! Och lyckas ibland med att skriva en kort kommentar. Visst kommer här även ett och ett annat inlägg. Men, jag hinner inte lägga ner något jobb på dem och jag förstår att det märks.



Ser dock fram emot ledig dag imorgon. Ja, våra strandturer vill vi inte tulla på, och i går eftermiddag tog vi därför en vända om skjutfältet.

Ett underbart väder betydligt varmare än det har varit idag.






























Hål för att försöka hinna ifatt
. Imorgon väntar sådant som har funkat att lägga åt sidan. Det är ju åter dags för Orkidéskötseln, en koll av fröodlingarna, en del av det löpande; "se om sitt hem".

Så kom det nödvändiga och med facit i hand onödiga påtryckningar från försäkringskassan. En stund där man tvingas fokusera på sådant som inte fungerar tillfredsställande. Sådant som man för sitt jämvikt måste försöka acceptera och bortse ifrån i alla andra sammanhang. Detta upplyste jag representanten om (precis som om hon inte hade hört det förut). Det som jag sa är en av specialpedagogens (inkl min) arbetsuppgift att inte ta något föregivet, att inte var snar att döma utan visa förståelse. Och främst fokusera på det som fungerar och är positivt. Så nu är det andrum i ytterligare 3 år.

Men visst händer det ett och ett annat nytt också här. Alldeles nyss så dök 6 nya fiskar från Jans damm ner i vår. 4 guldfiskar med slöjstjärt och så två grå/svarta algätare (måtte de inte äta ihjäl sig innan vi hunnit rensa dammen). Den ena algätaren fick jag närkontakt med då han lyckades åka upp med håven då jag skulle ge mig på att rensa lite. Där låg han och sprattlade i gräset och jag kupade mina händer och släppte ner honom i dammen till sina kompisar.
Kan undras hur nykomlingarna blir emottagna av de redan hemtama?



Mats och Kalle har börjat räfsa och snygga till här ute, och häromdagen var jag ju ute och påbörjade rabattrens med klöver fem. Som ni vet gäller det att akta de ömtåliga skott som sticker upp lite varstans.




I år har det inte blivit något besök för mig i Bokhandeln på rean. Får göra ett litet uppehåll i mitt boksluk, för faktum är att kursen som jag hoppade på efter jul tar rätt mycket tid. Just nu håller jag på att försöka nöta in grammatiken, och den är precis inte min starka sida. Imorgon tänker jag göra om övningstestet så får vi se hur det artar sig. Förhoppningsvis börjar jag få lite kläm på det hela.



Men på tal om böcker så var jag inom Åhlens som nu sålde ut titlar till halva reapriset... Och hem kom jag med en bok av Maria Skäringer. Hon, liksom många andra, bestämde sig för att göra en bok av sin blogg. Den valde hon att kalla "Avig Maria" och att dessutom sprida i bokform till allmänheten.
SvD skriver så HÄR på Kultursidorna.

6 kommentarer:

Birgitta sa...

Min tid räcker inte heller till. Men en liten hälsning till dej från ett snöigt Värmland hinner jag med.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Marie-Anne sa...

Andrum måste man ha ibland! Ta det bara lugnt........
Åhus beach - så fin den är! Vilken kontrast mot den sortens beacher jag upplever just nu....Olika, men lika fina!
Mia Skäringers bok ska jag läsa - jag gillar henne!
Kram från mig!

Lev idag sa...

En hälsning från mig till dig från ett soligt och vilsamt Thailand!
Kram Monica

Fånga dagen sa...

Tjing tjejen!
Ja nu blir det varmare det ska vi hoppas i alla fall. Solen skiner här och hoppas att det så ska förbli.
Snön är snart borta så någon ny vill jag inte ha.
Jag förstår att du njuter av dina promenader vid havet, vem skulle inte vilja gå där.
Hoppas du får en skön ledig dag nu
Kram Lena

Ingela sa...

En glad sol mitt i andrummet. Så gott det gör! Ska vi hålla tummarna för ett snöfritt Värmland Birgitta och? En stärkande vända till havet det blir det absolut i eftermiddag.
Vad härligt att ha det så där bak knuten.

Härligt att se er här! Marie-Anne och Monica direkt från soliga Thailand! Hur länge har ni nu spenderat där?

Marie-Anne sa...

Jadu - nu är det drygt två veckor sedan vi landade! Nästa tisdag åker Monica hem, medan jag blir kvar ett tag till. De 4 april kommer jag hem, lagom till påsk! Önskar att jag kunde skicka lite av vår sol och värme till er därhemma - vi har i överflöd!
Kram!