Bloggintresserade

torsdag 21 juli 2011

FRAMGÅNG

Säga vad man vill, men gräset blir grönt av mycket regn. Och visst går det att ta ett foto ut genom fönstret på nyfärska bolltistlar. Och absolut drar de blå skönheterna till sig humlor även i regn...









Endast skurkar är övertygade om sin framgång.


Därför har de framgång.




Citat av den franske poeten och litteraturkritikern Charles Baudelaire (1821-1867).





Vid första anblicken är det här ett citat som har negativ klang i mina öron.


Det föranledde mig att i pedagogisk anda ställa frågorna;



Varför detta påstående?



och...


Vad är framgång?



Som jag ser det, är begreppet "framgång" komplext, på så sätt att det kan handla både om yttre och inre profit (förtjänst)...



Det handlar om känslor och upplevelsen av värden det är en bedömningsfråga, alltså är valet individuellt... och då blir nästa fråga som dyker upp i mitt huvud;




  • Vem är det som avgör vad som är framgång?



Att tillskansa sig något behöver inte vara så svårt, om jag inte lägger mig vinn om att visa hänsyn istället för att köra över andra förståss.



Med andra ord om jag ger mig på att att tolka det Charles säger, blir innebörden;


"Ju fräckare... desto mer förtjänst."


Men samtidigt ska man ju inte underskatta någon... inte heller tjuven. Att lyckas med någonting är nog så viktigt! Önskan att lyckas med sina föresatser finns förmodligen hos alla.



För att återknyta till inledningen; för mig har en framgång dålig klang om framgången innebär att köra över andra. Framgång för mig är att vara ödmjuk och att visa omsorg. Och egentligen är det ju det Charles säger, fast han väljer att provocera och han är ju inte litteraturkritiker för inte. Tjuven är övertygad om sin framgång och det handlar inte alls om att vara ödmjuk. Just därför har denne framgång...


En dag som gjord för en tur till stora staden. Sagt och gjort, en vända om favoritbutiken Olssons osthörna. Lagrad herrgård till frukost imorgon samt Runes rökta korv... MUMS!









... och så provar vi Olivolja från Medelhavet, tappas på flaska som bara man kan lämna in för påfyllning då den tar slut. Nostalgi; Som i gamla tiders mjölkbutik. Då jag var barn hämtade vi först mjölk och grädde i mjölkakannan och lite senare i bruna flaskor.






Numera tjänar mjölkkannan som förvaring till värmeljus... tillfälligt har mjölkflaskan hamnat i fönstret och en ölflaska av gammal sort:





4 kommentarer:

Ulla sa...

Framgång är ett subjektivt begrepp för mig och då blir tolkningen utifrån var och en. Jag kan inte riktigt bestämma vad jag tycker för egen del, det är i alla fall inte pengar.

Rummet för välbefinnande sa...

Så glad jag blev när jag läste din kommentar inne hos mig. TACK! Härligt för dig att få besök av Lena. Det var ett tag sedan vi sågs nu, men jag hoppas att få träffa henne snart igen.
Läser dina tankar om det här med framgång och jag ler lite grand faktiskt. Visst är det väl ändå så att framgång kan ha så många olika klanger liksom.

Framgång för mig, går gärna hand i hand med omtanke, ödmjukhet, glädje, inspiration och framför allt - det ska göra gott för mig själv och även för andra.
Svårt att sätta ord på det men jag hoppas du förstår känslan i det hela.
Ha en fin helg!
Mia

Ölandsvindar sa...

Idag blev det svårt.Om man inte 100-procentigt tror på det man gör kommer man ingenstans och framgång behöver inte betyda att man skor sig på andra. Tvärtom kan det ge svallvågor som även andra kan dra nytta av. Att trampa på andra låter inte så kul - å andra sidan är det vad som skett i hela evolutionen. De starka vinner och det är för artens bästa.Om man ser på katastrofer som t ex Estonia, så var det de som inte hade några andra att ta hänsyn till som överlevde. Du ger oss anledningar till mycket tankeverksamhet varje dag Ingela, och det är verkligen kul!
Kram, kram
Kerstin

Ingela sa...

Javisst är det så med mycket i livet, det som förenar och skiljer. Lätt att förstå och finna mening i och så mycket som är svårt att förstå.

Ibland blir vi varse det i en skala som inte är möjlig att ta in. Den här gången är Norge drabbat, men även hela mänskligheten. Sådant som akut och på sikt väcker frågor, mängder av viktiga frågor...

Tack för era värdefulla kommentarer, det är respons som på ett eller annat vis för tanken och debatten vidare. Ja som ringar på vattnet!

Visst är det som du säger Ulla att ibland så vet man inte direkt vad man tycker och för mig är det en del i att vara ödmjuk, öppen för egna och andras tankar.

Till dig säger jag dels välkommen Mia som är här för första gången. Välkommen åter! Dels att känslan är jätteviktig för mig. Ibland så att jag måste tvinga fram även det sakliga i saken.

Kerstin, det jag uppskattar mest hos dig är att du ofta suger på karamellen... funderar och återkommer med nya infallsvinklar.
Därför instämmer jag till fullo i din slutkläm!

Kram till er alla