Bloggintresserade

onsdag 27 juli 2011

VECKA 30

... skohyllan för 18 par skor nu ihopsatt (...och fylld med 15 par skor) Glada blev vi då vi insåg att det var av samma design som den fristående garderoben mitt emot. Men nytt för med sig omändring av tavlor och vi inser att den gamla tunga spegeln, mitt gamla loppisfynd från förr måste höjas.



Jodå, man hänger med så att säga...




En lite vemodig vecka när man börjar så smått förbereda sig för vardagen, dvs. för arbetet igen. Vemodigt på det viset att det känns som om vi inte riktigt hänger med i svängarna. Inte så att vi inte har upplevt, ingalunda, men ändå... mycket vill ha mer...


I måndags bar det av till Fridens gårdskrog, vid vägens ände strax bredvid Mellby ateljeer. Utanför fanns ett hemmagjort ställ... såg ut som ett notställ, kanske med tanke på menyn...

Ett ställe väl värt ett besök!


















Det är en gammal äpplegård och tankarna går till Bröderna lejonhjärta. Och visst förstärkte det känslan av en dröm en bit ute på vischan, där vägen tar slut, och där allt såg ut och kändes så påtagligt att det har en historia.





















Precis innanför entén fanns ett rikligt förråd av Macmyra






















Så här såg det ut häromdagen då vi var hitom för att beställa bord, mysigt men folktomt mitt på dagen. På måndagskvällen kan jag lova att det var fullsatt både inom och utomhus.






Där fanns mycket att titta på notiser, visdomsord, gamla och nya saker och möbler.

































Vad sägs om den här mysiga soffan?
















Den här kvällen serverades vi fantastiskt goda stenugnsbakade pizzor. Toppade med nötkött, pesto och parmaost.


















Visst skymmer det mycket tidigare på kvällarna nu. Bevis även ikväll för då vi vände näsan hemåt mörknade det på...










En del hade cyklarna med sig. Rejält upplyst på uppfarten som ni ser ;-)














På natten fick jag en allergisk reaktion, det har hänt förr men nu var det rätt längesedan. Allergimedicin på våren och hösten brukar hålla jämvikten. Kanske var det något i peston som jag inte tålde, att räkna ut vad man reagerar emot är inte lätt.








På tisdagen var vi och hälsade på mina två fastrar och min kusin. De blir nästan aldrig längre. Tänk så mycket man umgicks förr, så länge farmor levde. Det är precis som om hon var den sammanhållande för inte hade man mer tid då? En eftermiddag följde, så levande, full av prat och ventilation av gemensamma och gamla minnen,... och så en dos av den äldre generationen som nu fick liv igen.

På vägen dit passerade vi N. Mellby k:a där Anna Hansdotter Lund och hennes make Hemmansägare Ola Månsson Lund har sin sista vila. Så klart stannade vi en stund. Anna finns på bild i högerkolumnen under Rötter









På vägen hem fick Mats syn på något på vägen... vad var det som pinnade på som bara den och utan att se sig för?




















Hann precis ut och knäppa av ett foto med mobilen innan den lille igelkotten kutade in i vägrenens gräsbuskage.





Sen har det varit allsång på torget här i Åhus, men det skippade vi det här året. Visst är det trevligt då det händer något men det är mycket av allt nu och så känns det som om det är lite väl mycket av samma. Förra året var ju ett strålande väder och vi kombinerade det med D och A:s segelbåt (kortet i min head).










... idag tog vi ut oranga farorna och cyklade till Åhus Maria Magdalena marknad, och faktiskt blev vi glatt överraskade över att det kändes som om kvaliteten ändå har höjts på evenemanget...


Pratade med en kvinna från Fårmor Agnetas Blommor och Bin vid ett marknadsstånd med mängder av fina fårskinn, både maskintvättbara och inte. http://www.agnetasblommorobin.se/ Så klart blev det en diskussion oss emellan varför de behöver vara tvättbara med tanke på att djuren vistas ute i ur och skur så länge de lever.

















Tillsammans med många andra stannade vi till och beundrade glasmålares alster. Slängde av ett kort som kanske ändå inte gör dessa rättvisa. Det var främst de svarta med guld och silverinfällningar som våra blickar drogs till. Detta till skillnad från glasen på fotot.

Trots det kom vi hem med endast en påse marknadskarameller.















Som vi har sett och noterar är rekvisitan viktig för hur saker och ting framträder. Inte världens lättaste, inte lätt att hitta balansen ibland tycks det för mesigt och ibland för vågat... dessutom är det individuellt vad man gillar och ibland vänjer man sig... Men nu byter jag i alla fall tillfälligt layout på min blogg. Återstår att se hur den tas emot.

Två av våra barn är kanske som bekant på resande fot en i Turkiet och en i Israel. Kan undras om de inte har lite väl varmt där, men svårt att göra oss nöjda verkar det som. Ska bli roligt att höra om deras resminnen.







Själva blev vi sugna på att återuppleva Toscana i en film med Juliette Binoche Möte i Toscana det sägs vara en helt fantastisk och genuin kärlekshistoria















Nu skulle det visa sig att filmen inte släpps förrän den 17/8, så vi lär få bärga oss! Men ikväll blir det Ernst som får vara kreativ spruta få se någon film får det bli. Den du rekommenderade har vi i åtanke Tina!!!








7 kommentarer:

Ulla sa...

Visst finns det mycket att göra när man är ledig för utbudet är stort. Det gäller bara att ta tillfället och det tror jag du/ni gör. Igår åkte vi i alla fall på en badtur och tog årets första dopp i Vänern. Det är nästan som havet fast utan sältan förstås. Just nu skulle jag vilja stanna tiden ett tag och ändå går det ju inte att klaga på vår ledighets längd.

Ingela sa...

Precis så känner jag det Ulla!

Idag hade vi planerat in att ta fruksten med till havet, men så går det ju inte att planera för då blir man besviken om det ösregnar som det nu gör då jag kommer upp. Charlie och Eva-Katrine var vid och i havet en stund då hade jag somnat tillen stund efter marknaden. Synd så här efteråt för det hae varit säkert 19 grader i vattnet. Jag tror aldrig att jag har badat i Vänern (av förklarliga skäl) men nog låter det härligt alltid!

Kram Ingla

Monica sa...

jo mycket vill ha mer håller med, fast nu gäller det att njuta av ledigheten hela vägen fram till skolstarten,,var tid har sin tjusning.

Vi åt frukost vid Yngsjöstrand igår och skulle egentligen åka upp till markanden i Åhus men det var så fint vid havet så vi blev där lite längre och sedan åkte vi mot Tomelilla och Ystad istället för jag fick lust att träffa min kusin.

Jag hade kameran med men glömde nästan helt bort att fota..det är ju så härligt med foto från dina utflykter , såg ut att vara ett mkt mysigt ställe där ni varit och ätit.

Fint med ditt foto och din klänning , har med en barndomsdrindel som hänger i garderoben man kanskeskulle leta foto och göra ngt kul med det.Fin skohylla ! det där med många skor min dotter har en hel hylla själv suck,,men jag ligger snäppet efter med en halv hylla har räknat dem,,

Ha det gott kram Monica

C De-sign sa...

Vilka härliga miljöer du omger dig med.... ja, jag gillar Skåne, har ju alltid en längtan till HAVET!!!! Jag känner också av att denna pärlrad...av lediga dagar..hm har ett slut........jag gör allt jag kan för att njuta av dem! Önskar dig en fin fredag och helg! ( jag har inte tänkt på hur lång tid det tar att göra en lavendelstav.... svårt att uppskatta... kanske en timme, med plock och rens av blommor, men jag har ju vanan inne nu.... skicka din adress så kommer det nog en som vill hem till dig!!!!!!!) Kram fr C

Ölandsvindar sa...

Oj oj vad mycket ni hinner med!!Jag har haft egna får och aldrig behövt tvätta ett skinn trots mycket slitage men gissar att det är bra att kunna tvätta när de används i barnvagnar och sjukhussängar, t ex under ömma hälar och ryggar för att undvika liggsår.Här går vi snart in i sista veckan av den stora ruschen och sedan har vi minst två härliga månader att njuta av sol, varmt vatten och tomma stränder.
Kram, kram
Kerstin

Lev idag sa...

Innehållsrikt och intressant inlägg. Det där med marknad lät kul...älskar själv att strosa runt bland stånd och allehanda hantverk. Ibland har man tur och hittar någon rolig "bra att ha"-pryl...
Kram/Monica

Ingela sa...

Hej på er alla goa!

Precis som du skrev i ditt inlägg Carola (rätt?) så blir det en hel del av det då man noterar vad man ändå har hunnit med. Egentligen brukar jag nog göra båda sorternas listor dvs. även att göra (jag är ju inte en listmänniska för inte
;-)

Men du ser, det är en del som måste strykas från de där göralistorna av olika skäl...

Tänker ibland att vi inte har gjort så mycket, man vill ju knipa så mycket som möjligt att minnas framöver Kerstin men risken för det finns en risk,visst vet jag det Monica, men tack för att du påminde det gäller ju att inte glömma njuta. Berättade för Mats om er trip häromdagen och han blev genast sugen på att besöka även sitt Ystad. Ska man göra en lista nu så här mot slutet får den nog innehålla sådant som känns angeläget att hinna just på sommarlovet. Det som du skriver om din klänning... jag har länge haft funderingar på att göra något trevligt collage äve till barnen, med något sparat som känns som ett signum en kort text i något form av tittskåp. Jag är ju mycket för sådant älskar ju Mats och mitt leksaksskåp med vårat bevarat från förr. Det brukar vara uppskattat även av andra som känner igen... Så gör du slag i saken Monica!

Blev så glad C-design då jag läste din kommentar. TACK!

Visst är det något speciellt med havet. Själv är jag ju från inlandet men tror att jag skulle ha svårt att vara utan havet idag.
Jag tänker att Öland och Skåne inte är så olikt på det sättet. Åhus svämmar över av turister på sommaren och det är trevligt på sitt sätt samtidigt en speciell och behaglig känsla med mer space. Det behövs om inte för att bena upp sommmarens upplevelser.

Egentligen är vi inga marknadsmänniskor Monica vare sig Mats eller jag, men det kan vara rätt kul om att hitta möjliga och omöjliga grunkor och om inte annat för att kolla på folk ;-)

Ha det gott!