Bloggintresserade

lördag 26 april 2008

Skrivflyt

Ännu orörd lördag. Skönt att inte ha något inplanerat. Även jag Runo har reflekterat över mitt behov av att skriva, det har nog alltid funnits där, men efter min stroke började jag skriva mer kontinuerligt för att binda upp saker, reda ut bland alla omtumlande känslor. När jag funnit och fångat det ord som jag själv tänkte beskrev min känsla bäst i många sammanhang, blev det samtidigt lättare att även uttala dem. Det blev rätt snart lika naturligt som att andas så jag antar att jag kommer att fortsätta med det resten av livet. Om jag ser mig omkring och tänker bakåt så är det så att skrivspråket alltid har funnits där i min omgivning min lilla farmor som skulle fyllt 105 år idag var fantastisk på att skriva fängslande. Har brev som hon skrev när hon var 75 hur ungdomliga och fulla av humor som helst. Själv skrev jag min första rad innan jag fyllt fyra när farmor var i tvättstugan och jag byggt en koja under köksbordet; "VAFFÖRDRYERDUSÅLÄGEFARMOR". På barns vis allt sammandraget men med ett tydligt budskap. För ett par år sedan fick jag ta del av min fars skoluppsatser från de första årskurserna och det var som att träda in i den tillvaro han förde. Där fanns syn- och hörselintryck, lukter, smaker så intensivt beskrivet att man plötsligt var där. På så vis förmår också det skrivna ordet vara en länk mellan dåtid och nutid.

På morgonpromenaden med Lucky växlade vi några ord med Jan som var ute och höll på att måla på sitt hus för fullt. Jag brukar ta en runda om hans på min lediga dag för att han ska få prata av sig lite grand. På vägen hem hamnade vi hos Britt och Lennart och blev bjudna på förmiddagsfika i deras uterum två till som vi kände att vi bidragit till att de återfick glöd i blicken. Pratat med A-K, hon och Jonny såg fram emot en tur till Köpenhamn för att sammanstråla med brorsan P-O och hans Milla under dagen.

En liten runda till stan blev det för mig och Mats för att hämta din bok E-K och för att pappa skulle klippa sig.


Vi tog även en sväng ut på Eko för att fylla på förråden av djurmat och annat smått. Hemma igen och nu ska här ut och planteras. Så här blev det. Pappa har fixat med din cykel E-K nu gör han köttbullar. Du hör vi ska ha fest idag. Jag har precis ringt till faster Gunborg och nu ska jag ut i trädgården igen en vända.

1 kommentar:

Statement sa...

Det är tur att ni fixar och donar inför att jag ska komma hem :) trevligt tycker jag, nu är jag snart hemma :) glad blir du väl? usch fasar dock över den där boken ni lånade till mig! Kram