Bloggintresserade

fredag 29 juli 2011

GRÄNSEN och våld i skolan

... en film som skildrar en bit ur vår historia med ett lika skrämmande som meningslöst våld.



Jag väljer att bifoga Dagens nyheters mottagande av filmen.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/gransen---krig-pa-svenska

Själv behöver jag tid för att bearbeta allt detta. Ett par dagar efter att vi såg den så poppar det hela tiden upp fragment med mina reflektioner, scener som föder och förstärker frågor. Det är så en bra film ska vara tycker jag!

... att hålla sig utanför... i meningsskiljaktigheter... i det här fallet krig. Går det att vara neutral? (På vis och sätt tänker jag att man kan jämföra med normaldebatten...)

Har man inte ett ansvar även att reagera med ord på det som man tycker är fel?
... medveten om att om man nu gör det, behöver man veta vad man gör, man måste vara stark... ibland omänskligt stark.
Att stå inför situationer i det praktiska livet, stå pall är inte detsamma som att tänka igenom scenarion i teorin. Ändå är det ett en bit på vägen och en GOD sådan...

Under året har jag en plan med arbetet i vår gymnasiegrupp där vi via insamling av tidigare erfarenheter


Läsvanor;dagstidningar, serier, skönlitteratur, verklighetsskildringar. Val? Självskattning av starka kanaler, hur vi kan hjälpa med utvecklingen språkmässigt. Reaktion på att läsa tyst, läsa högt, lyssna på då andra läser. Går det bättre eller sämre till musik? Förstår du vad du läser? Jag har utarbetat en enkät för ändamålet.

... och därefter arbete med något utvalt ur media... tar oss vidare från det viktiga ämnet samarbete, betydelsen och innebörden av begreppet. Detta genom att samlas kring ett problem, att reflektera ta egen ställning. Sedan att komma fram till en gemensam lösning i demokratisk anda, man väljer ledare och vem som håller i pennan praktiserar vi sedan begreppet.

Så leder tråden vidare till oprovocerat våld. Ämnena går in i och leder till varandra. Jag har satt ihop olika fallbeskrivningar som eleverna får ta del av diskutera i grupper efter att jag har tagit ett i helklass.


Efter varje fall följer ungefär samma frågor;




  • Spår hos offret i det korta och det långa perspektivet.



  • Vad tror du/ni kan ligga bakom förövarnas beteende?
  • Hur tror du förövarna känner sig före, under och efter övergreppet?
    Vad skulle kunna vara utlösande?
    Vilka spår tror du/ni att detta kan ge hos förövarna i det korta och det långa perspektivet?
    (Hur tänker du dig följderna för förövarnas liv?)





    • Spår hos omgivningen? (Vilka kan du tänka dig?)
    Vad tänker du personer i omgivningens handlande?
    Hur skulle du gjort om du blev vittne till något liknande?


    I min utvärdering, där jag använder även elevernas utvärdering, noterar jag at det blev som jag hade tänkt. Ämnet var uppskattat och angeläget. Det fanns plats för tala lyssna läsa skriva, samarbeta och jobba enskilt.

    Eleverna visade att de uppskattade få föra sin talan och lärde sig lyssna bättre på andra. Det svåra har för min del varit att få ihop dynamiska grupper, där alla kan utvecklas (lite fram och tillbaka som i verkliga livet).


    2 kommentarer:

    Ulla sa...

    Ny inredning! Bra jobbat. Den filmen såg vi på bio eftersom det inte är så långt från våra trakter kändes det extra intressant och min pappa låg på "beredskap" några av dessa kalla vintrar som jag sett på kort. Det som har hänt i Norge och allt vansinne människor ställer till är ofattbart.

    Elle sa...

    Våld i skolan är något mina barn själv blivit utsatta för.
    En av sönerna fick smaka på en knytnäve. Vi polisanmälde killen som sen fick förklara sitt handlande inför domstol.

    Hemskt när man blir utsatt för oprovocerat våld....

    Ha en bra helg!
    Kram Elle