Bloggintresserade

fredag 29 juli 2011

I RYMDEN FINNS INGA KÄNSLOR

Filmen vi såg igår kväll var denna:





Det är en 1 ½ timmar lång film som skildrar livet för Samuel 18 år, och som har Aspergers Syndrom (AS) samt kanske främst hans storebror Sam. Sam är den ende som riktigt kan närma sig Samuel. Det är för han orkar acceptera honom och hans behov, och möter honom på hans villkor i rymden på låtsas. Men för Samuel är det ingalunda på låtsas, och för mig som åskådare känns det lika overkligt som sant och självklart. För så upplever jag att det ofta fungerar i relation med någon som har liknande funktionshinder. Att helt gå upp i den här fantasivärlden massor av timmar av att vara okontaktbar.




Det är Sam som blir Samuels väg ut till en tillvaro bland andra... och Jennifer som han finner då han är ute på jakt efter en flickvän till brorsan.




Det som händer i mötet ger upphov till en hel del hjärtliga skratt. Och som jag ser det är det just detta som är så viktigt att lära sig; att inte ta livet för allvarligt. Utan att respektera varandra och varandras olikheter och inse hur tokigt det kan bli! Det handlar inte om att förlöjliga någon... inget sådant och här tycker jag att det är på plats att trycka på att man har ett funktionshinder... Man är inte det!!!



I skolan fortsätter årets tema med en introduktion av hur hjärnan ser ut och den arbetar i allmänhet (signalssubstanser och vägarna de tar, vi berör mediciner och drogers inverkan. Min tanke är att väcka medvetenhet om hur vi själva fungerar och vilken stor betydelse omgivningens bemötande har för om det utvecklas till ett hinder eller ej. Vi berör begreppet multitasking (ha flera bollar i luften), och följder för individer då kraven ökar på arbetsmarknaden med ledning av en artikel ur en läkartidning. Via Multipla intelligenser då vi vi berör arv och miljö och introducerar Gardner och hans teorier om multipla intelligenser. Mina intentioner är att medvetandegöra om att det är påverkbart och att alla kan uppnå någorlunda förmåga inom olika intelligenstyper.


Nästa områden är funktionshinder (NPF); målet är att alla ska bli medvetna om sitt eget och andras funktionshinder genom att sätt ord på det. Att vi är både lika och olika. Det förenar och vi får möjlighet att nyttja varandra som resurs snarare än att se varandra som hinder. Vi skriver och diskuterar och det som kommer fram blir underlag för min vidare finplanering.

1 kommentar:

Ulla sa...

Nu får jag skriva igen att jag sett filmen du refererar till. Det är just det här som är mitt arbete. Mina/våra elever är inom AS-spektrat och även om det är film så blir det mycket igenkänning. Själv har jag varit mycket jordnära idag och syltat och saftat de svarta vinbären. Känner mig nöjd och c-vitaminerna formligen kryllar.