Bloggintresserade

söndag 20 november 2011

FRIHET-VÄRDE

...denna söndag har för min del inneburit en hel del tvätt och stryk. Eva-Katrine å sin sida har förberett några hälsosamma middagar till oss som är kvar i Åhus och matlådor till sig själv. Mats blev nästan klara med panelandet i taket taxichaffisen hade ju jobbat natt och behövde sova fram på eftermiddagen.


Jag och dottern har sett dvd:n Alexander. Alexander den store som hade som vision att han ville ena världen och därför med sin makedonska här lade länder och riken under sig ända bort till Indien. Efter slagen med all blodspillan så lät han de besegrade härskarna få verka vidare i sina länder. Trots det, ett märkligt sätt att skapa frihet på.










Gårdagens citat i bladet. Sagt av Mahatma Ghandi (1869-1948)
Advokat, politiker och andlig ledare.



"Frihet är inte värd att ha om den inte omfattar friheten att fela."




Slutet av Alexander har vi inte sett än, för vi hade planerat att köra ner till stranden i Äspet med Charlie innan mörkret. Vi tänkte promenera en runda i backarna där och sedan leka leta-leken med killen.





Då gömme
r vi godsaker i ett träd i barken och runt på marken. Idag vankades det pyttebitar av kassler. Snacka om vad han får snusa sig trött. Han ser inte ens åt joggarna ute på tur.


Men allra först tog jag några foton hur stranden ser ut på andra sidan hamnen. Fantastiskt vacker den också! Det finns de som påstår att det är denna som är den vackraste. Bland dem så klart Äspetborna.







Vattnet så lugnt och stilla
Vassen, så i i vassen höstjangserat
Hård sten och mjuk sand

Just dessa bilder visar på en folktom strand. Men, faktum är att där var rätt mycket folk denna sena söndags eftermiddag.

5 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka fantastiska havsbilder, stilla och lugnt och rofyllt och grått i vackra nyanser.
Agneta kram

Marie-Anne sa...

Så vackra bilder! De ger ro i kropp och själ.......Kram Marie-Anne

Gudrun sa...

Hej tjejen!
Vilka fina bilder från en härlig miljö.

Ha en fin kväll.
Kram

Gebbe sa...

Hej Ingela min vän,

Du är så vänlig i de kommentarer som du lämnar i min blogg att jag bara smälter.

Har just besökt det "Antika Turkiet" - 5 st gamla grekisk-romerska städer( sten både på längden, tvären, höjden och bredden) och där talades även om Alexander den Store försök att införliva Anatolien.
Han av våra mera kända maktmänniskor som det tyvärr finns så många av genom historiens lopp.

Kvällen sänker sig och jag åker hemåt efter en ganska slö dag. Må väl!

femfemman sa...

Njuter av dina bilder varje gång jag besöker din sida. Måste bara ta mig till sydostkusten före sommarn. En helg på nå´t hotell vore inte dumt. Vackert, vackert!