Bloggintresserade

lördag 5 november 2011

MYSTIK DENNA ALLHELGONA


Det gåtfulla är det mest upphöjda vi kan hoppas få erfara
.
Det är källan till all sann konst och vetenskap.

Sagt av Albert Einstein (1879-1955). Fick Nobelpris i fysik. Gjorde sig känd för Relativitetsteorin.


Grå och dimmig lördag...

... en tur till skjutfältet så att Charlie har möjlighet att sträcka ut...







MYSTIK och så en hel del växter ;-)


Sedan en vända om handelsträdgården Solhaga som säljer ut inför att de ska stänga över vintern och nyöppnar i mars. Igår stannade vi till där för att handla en blomma att ha med då dottern och jag skulle på eftermiddagsvisit. Vi hade turen att få tag i ett jättefint bonsaiträd (något högre än 30 cm) planterat i en jättefin keramikkruka med fat allt för knappt 100 kronor. Ibland har man då osedvanligt flyt.

Så då idag var vi åter där. Nu ska här planteras en Hydrangea paniculata Magical of Moonlight, dvs en Syrenhortensia som blir 1.8-2.4 meter hög. Den ska planteras i genomsläpplig jord i sol-halvskugga och vattnas regelbundet. Plantan är kraftig, men helt bladlös så foto känns inte meningsfullt ;-) , ska däremot bli spännande att få se hur den ta sig ut till nästa säsong! Även den knappt 100 kronor.

En annan buskhortensia som jag ska plantera i en större kruka sedan packa ner i en papplåda invändigt klädd med frigolit. Sedan trodde hon att den skulle klara placering i uterummet i vinter för att få en plantering ute till våren (vad sägs om 50 papp?) Så tar den sig ut idag innan vinteromsorgen.





En något exklusivare African Parachute Plant med en tubformad blomma ... med rabatt fick vi ge 100 kronor. Läser att plantan som är av den klängiga sorten behöver lite extra vård, får se hur jag ska fixa det :-o
Temperatur mellan 16-29 grader. Rötterna och jordklumpen vill bada i varmt vatten och torka upp mellan bev
attningarna. Provade att fota blomman, men kortet blev suddigt.







Nu blev det även en sådan där grön växt som jag såg hos tandläkaren för länge sedan. Där blommade den med en en ganska oansenlig gräddvit spira och de köttiga bladen hos växten var flätade. Jag har hållit utkik efter en sådan sedan dess men de har varit rätt dyra... och nu fann jag en för strax över 30 kronor. Tror ni att jag blev glad? Ska ta ett kort och försöka googla mig till namnet... tji fick jag, kanske någon läsare som kan hjälpa mig?







Av min vän Jan fick jag ett par kraftiga knölar av Kannor tillsammans med goda råd hur jag ska förvara dem och sköta dem. Likadan förvaringslåda med frigolitisolering och så ska de få ny och god jord till tidig vår. Därefter önskar de en ljus placering i uterummet tills det är dags att placera ut dem i täppan.








Denna sista lovdag (söndag) så pysslar jag om mina orkidéer. Sådana här glaskulor att plantera i har jag varit ute efter ett tag och tyckte nu att jag gjorde ännu ett fynd. Vad sägs om strax över 30 kronor stycket. Nu är de även på plats. "På köpet" blev det bättre plats på brädan. Upptäckte nya stänglar, det har inte hänt förut hos mig, så jag känner mig exalterad!... så exalterad, att jag möjligen kan se sådana i fönsterna vid soffan... här har vi ju valt bort fönsterbrädor, men kanske...







Så klart, besök på kyrkogården för att tända ljus denna råkalla lördagskväll. Men det är ändå inte utan att man blir varm åtminstone inombords av att se denna vackra smyckning.



10 kommentarer:

Monica sa...

Den där Einstein var en klok man!
Sedan detta med lycka...jag vet, inte lätt alla gånger. Men när man känner den...passa på att njut de stunder man känner den.
Må väl och ha en bra dag.
Kram från mig.

Marie-Anne sa...

Åh - vad mycket spännande du har hittat! OCH billigt! Jag blir inspirerad.......Fast numera får jag inte plats.....Får vara glad för att mina orkidéer, som stått och tjurat både länge och väl, har satt fart igen. Nu?
Ha en fin lördag! Kram Marie-Anne

Maya sa...

Stänger solhaga för vintern :O visste jag inte :S
Ha en fin söndag!
Kram Maya

Lev idag sa...

Nu har du mycket att se fram emot till våren. Det ska bli spännande att se...för du fotar väl?
Kram Monica

Ölandsvindar sa...

Oj vilken dag fylld av fynd. Själv handlade jag brända mandlar och ingefärskarameller på julmässan.
Kram, kram
Kerstin

femfemman sa...

Vilka spännande växter. Var inne på Oasen i Malmö igår. Köpte ett par orkidéer till dottern, men kände annars att jag var tvungen att vänta med nya växter tills efter jul... det är ju snart dags för adventsljusstakar ... och de tar en del plats.

Bestemor Drillo sa...

Her var det mye fint! Orkideene var da praktfulle! De er så dyre her omkring at det er ikke så mange man kan kjøpe om gangen,men noen skal jeg ha for denne sommeren har tatt knekken på de fleste. Har bare to igjen! I morgen tar vi en liten tripp til Torpet for å se om alt er OK, blir nok ikke lengre en til torsdag. Går litt tregt med blogginga om dagen, men det kommer seg nok etter hvert!
Stor varm klem ! Hilsen bestemor!

Monica sa...

Tittar förbi och sätter en lapp på din dörr: blomman African Parachule har jag också. Jag har hört att den kallas fallskärmsblomma på svenska????? Min trivs sååå bra och bjuder på blommmor hela tiden.
Må väl och ha det gott.

Fånga dagen sa...

Hej pinglan!
Det bara verkar som om energin flödar. Men ibland måste man ta tag i saker för att må bra.
Vilka fina blommor du köpt, planterat och donat med. Hortensia är så vackert så den hoppas vi verkligen blir bra tills du planterar ut den i vår.
Fint med plantering i dina glaskulor med.
Jag hoppas du få en fin dag.
Kram på dig
Lena

Ölandsvindar sa...

God morgon Ingela
Jag sökte själv på nätet på Ölandsbladet men de är snåla med att lägga ut artiklar. "Läs mer i papperstidningen " står det för det mesta. Jag tror att man måste vara nätprenumerant för att kunna läsa allting. NU har jag skrivit lite tackkort för gåvor till hembygdsföreningen, många begravningar den här veckan,så nu behöver jag inte skriva mer idag.Ska slå in lite krukor i liggunderlag istället.
Kram, kram
Kerstin