Bloggintresserade

onsdag 2 november 2011

VEM TROR DU ATT DU ÄR

... För visst ska vi tro att vi är någonting! "Du ska inte tro att du är någonting! I detta nu ekade detta hemska uttryck som florerade i skolan då jag var barn. Huvale!

Följande är min respons på kommentarer under följande inlägg ATT VÄRDESÄTTA ELLER SÄTTA VÄRDE PÅ

Visst är det ett angeläget område med rötters betydelse. Det är det säkert för alla, men säkert är det också olika hur behovet tar sig uttryck.

Däremot den allmänna historien, borde ha stor betydelse för alla för det är där man kan se mönster och till viss del lära sig av. Tyvärr är det ibland underskattat. Intresset har vaknat hos många idag för den egna historien. Och med tanke på hur de flesta fungerar måste vi nog börja här. Den är visst inte oviktig, den kan få en att känna sig helare som människa Pella. Fler pusselbitar på plats.

På köpet nystas även kringhistorien upp och då ser vi att den har betydelse för hur individerna har levt. Saker rullas upp som blir intressant även på "nationell nivå" och kan fängsla gemene man. Ett ex. Vem tror du att du är.





Precis som du Bestemor kan jag försjunka i en gammal bild. Studera den i detalj för att observera miner, kroppshållning, kläder... försöka se bakom och in i fotot. Tänk om personerna kunnat tala. Vad hade de då haft att berätta?


... Så Marie-Anne, visst har även bilder och fotografier betydelse, för ögat i stunden. Och då syftar jag på kompositionen som är synnerligen kreativ. Där man verkligen kan träna ögat. Och som sitter kvar på näthinnan länge, länge efteråt.

Det jag syftade på är de där bilder som man översköljs av, som ger oss intryck som vi inte är betjänta av. Svår avvägning! Att få för mycket serverat... klart det passiviserar Kerstin, eller hur? Kan undras vem eller snarare vad boven i dramat är... Där får vi nog ta oss en rejäl funderare för att se om vi har något alternativt att sätta till.

... Du Monica är inne och nosar på ett mycket viktigt område. Elever med lässvårigheter som "behöver" bilderna för att förstå texten.
  • Men det behöver ju inte betyda att de inte skulle kunna se egna bilder om de förstod texten???
  • Att ha tid att berätta och målande hur viktigt är då inte det?

... Det är en ständigt pågående process C de-sign, där man hela tiden behöver vara klar över sin egen grundinställning så att man tittar kritiskt på bilderna. Rister på huvudet nickar till, funderar vidare omvärderar eller som du säger tänker nytt. Intressant det du är inne på!


Saker är ju bara saker, säger en del. Och så är det ju ofta. Eller hur Tina? Ibland är det nog så att vi borde ta en extra fundering vad som verkligen betyder något. För som Cornelius sjöng i visan: Du kan ingenting ta med dig dit du går.




... Men så finns det de där föremålen som verkligen betyder något. Som känns som en magnet att hålla i, är en länk till historien en konkret och synlig sådan. Ja, då man formligen griper tag i historien. Men, varsamt och med vördnad. Inte sant Lena som med din mormors porslin, fem-femman...
... Monica, känner igen det där som du skriver, det behöver inte alls betyda något för någon annan. Kanske är det så att vi då tiden är mogen har som uppgift att göra bilder runt... så målande förklara betydelsen för dem vi önskar ska föra det vidare så de förstår dess vikt???


Till sist, men inte minst säger jag välkommen till Anja som stannat till på hållplats Åhus för första gången (men inte sista hoppas jag).

3 kommentarer:

Bea sa...

Hej!
Oj, så mycket tänkvärd läsning jag missat här! Jag har jobbat långt helgpass och ingen tid eller ork för bloggläsning då.

Du förmedlar allt så reflekterande och fint och visst har vi olika skeenden i våra liv som formar oss oss som individer och ibland med helt olika värderingar.
Vi sätter värde på saker helt olika och händelser som kanske kan uppfattas som banalt är en viktig sak för en annan.

Det kan t ex vara en liten mugg som jag hade med på skogsutflykterna med min morfar, den har ett stort affektionsvärde.
Däremot värdet av kärleksfulla ögonblick i livet, händelser, kläder vid ett visst tillfälle osv
har också sin betydelse och naturligtvis familjetraditioner som är väldigt svåra att bemästra när två från olika hem skall knyta ihop nya traditioner.

Ju äldre vi blir, verkar rötterna således att ha en stor betydelse och fotografierna blir som en slags symbol för dåtid och beskriver så väl historien i kläder, stilar osv
Där är jag då in på en del av mitt jobb:Reminiscens

Tack för trevligt inlägg!
Kram /Bea

Lev idag sa...

Vad vore vi utan kännedom om våra rötter och vår historia...både den egna och vår gemensamma. Tack för ett intressant inlägg.
Kram/Monica

Monica sa...

Tjenixen, jag är inte svårflirtad och jag tänker INTE sätta någon lapp på din dörr i dag.
Säger "bara": Inressant Inlägg!
Jag vet vem JAG är, men det dröjde nästan 60 år!
Kram, kram och var rädd om dig!