Bloggintresserade

fredag 25 november 2011

SNÅL


"Möjligheten vill inte dela med sig"

Voltaire (1694-1778). Fransk författare och en av de kända upplysningsfilosoferna.









Dela med sig man kan undras vilka krafter som är i farten.

Med tanke på att Voltaire var en av upplysningsfilosoferna och kämpade för liberty och jämlikhet skulle jag kunna tänka mig att han fastnade för orättvisorna.

Missunsamhet och avundsjuka, ja man kan undras vad den kommer sig av... att inte vara nöjd och värdesätta det man har. Beror det i grund och botten på vanan, att det tas för givet...att skillnaderna är för stora?

Så svårt oftast rör det sig nog om girighet att inte vilja dela med sig, men absolut är det också en läggningsfråga. Där man både har och kan vara generös.


Fortfarande stressigt på den här fronten. Men jag lovar, jag återkommer med kommentarer, med nya inlägg för faktum är att det bokstavligen har varit en del på tapeten denna vecka. Och det är en del som hänger över än. Må gott!

Bokcirkeln har gått av stapeln i torsdags så jag har gjort kompletteringar på tidigare inlägg HÄR Vi leker med tanken: Varför inte göra en litterär resa tillsammans?

Idag har ljusstakarna kommit upp och granen står pyntad och grann i skolan.

Nu är det fredagskväll och bilen står packad inför morgondagens "Saker och ting", ryggbiff, smörstekta kantareller, sallad med feta och whiskeysås helt okey diet om jag får säga det! Ramlösa får ersätta rödvinet, men det går det med. Hade gått ner 1 ½ kg från må-on morgon då jag vägde mig på vårdcentralens våg. Dessutom visade jag matsedeln för min läkare som hade dietisterna att kolla på den och då var det bara tummen upp och kopior blev dragna ;-) Ikväll ser vi fram emot veckans avsnitt av Idol där två av ungdomarna har gått respektive går på C4-gymnasiet där jag jobbar... liksom Sibel och Calle gjorde. Blir man stolt?!

5 kommentarer:

Bea sa...

Hej!
Det var verkligen snålt :)
Ha en fin första advent!
Nu kallar jobbet för min del!
Kram /bea

Marie-Anne sa...

Wow - vilken bild! Där ligger man i lä......... Slit inte ut dig nu - ta helg! Kram Marie-Anne

Gudrun sa...

Gör inget! Periodvis har vi nog alla för mycket på G.
Jättefin bild.
Önskar dig en fin helg.
Kram

Ingrid sa...

Jag hoppas att dina elever blev kvar!

Vi ser bara slutet av Idol, för först måste man ju se vad SVT1 bjuder på, just nu är det På Spåret som gäller.

Ha en skön första advent!
Kram

lotta sa...

Lycka till med din diet! Hoppas du får en mysig 1:a advent. Kram Lotta