Bloggintresserade

tisdag 1 november 2011

KROKIG VÄG ELLER PÅ RÄLS

Måndagen startade redan i ottan för min del. Faktiskt slog jag upp mina ”blå” prick klockan 4. En timma före klockradion förväntades börja tjuta. Sen bar det av från C4 gymnasiet i Kristianstad redan 7.00, målet var Kockumslokalerna för att lyssna på när Stefan Hertz föreläste www.uppsalafortbildning.se .


Han pratade sig varm för hur han har funnit ett fruktbart sätt ”Att handskas med besvärliga elever”.


Om hur viktigt det är att vi redan från start lokaliserar eleverna, är medvetna om att vi på resan mot att utforska denne och bereder väg för lärande är medveten om att vi färgas av våra förväntningar såväl som av föräldrarnas och elevens.


Vuxna har som mycket viktig uppgift att sätta gränser och tala om vad som är fel. Vuxna som först själva måste ha blivit speglade för att ha tillgång till redskapen. Han rekommenderade en bok i det sammanhanget som heter Flodhästen i vardagsrummet hemma sökte jag på Google för att få lite mera kött på benen. Det fann jag på en annan och som det verkar matnyttig blogg, så jag länkar helt enkelt dit.

Alltför många har tvingats lämna barnstadiet alltför tidigt vilket bekräftar att det inte alls är självklart att man möter närvarande vuxna. Det är här otryggheten skapas och den i sin tur är upphov till rollers uppkomst. För att förhindra och motarbeta dessa finns inga genvägar inte mer än att tryggheten är närvarande!

För att skapa trygghet är det grundläggande att lyssna och bemöta på ett sunt sätt. Och, det är en process som behöver förnyas vid varje förändring för att vi inte ska tappa trygghetskapitalet. Med pedagogiskt tänk vet vi att det konkret innebär att rutiner, struktur finns. För, "faller en så faller alla" och en del är mer sårbara än andra och det påverkar alla på olika och något sätt. Det rör upp en mängd känslor inte minst rädsla. Det ligger stort ansvar på oss för att begränsa oss själva för att inte hamna utanför.


Herz talade om förtryck av olika slag. Ett är med ord och hur lätt det är att föra över och degradera och rätt som är beteendet etablerat. Det råder ingen tvekan: att inte protestera emot sådant bemötande är att bejaka förtrycket. Ledaren utser sina lakejer. Här har jag skrivit upp ett litteraturtips men är inte människa att hitta någon bok med den titeln Väljer istället "Maktlekarna" en annan bok som föreläsaren lyfte fram.

Alla besitter vi olika konfliktstilar, Herz talade om omhändertagande, konflikthanterande, undvikande och tävlande. Självklart finns det däribland alla nyanser.

Naturligtvis får det till konsekvens hur meningsfull skolan, arbetet eller aktiviteten känns. För att komma tillrätta med ett icke gynnsamt spår bör vi jobba med belöningar snarare än sanktioner. Så summan av kardemumman blir att om vi får en konflikt säger det mycket även hur vi själva reagerar. Om det råder svag struktur i gruppen finns det behov av starka subgrupper. Det handlar om att använda det goda som magnet och de goda för att få igång ett samarbete. Det är ibland de med svårigheter som den vuxne har sin viktigaste uppgift.

Det blir ett lite abrupt slut men efter gårdagen och summeringen var det just så jag kände mig. Visst var det betydligt mer än så här på tapeten men som Stefan Hertz avslutade så är det öppet att hyra in föreläsare från Uppsalalänken överst. Vi fick en hel del konkreta tips i del 2, problemlösningsmodell etc...


Det viktiga i livet

är inte så mycket var vi är

utan i vilken riktning vi rör oss.


7 kommentarer:

femfemman sa...

Intressant referat som du ger oss så här på tisdagsmorgonen. Ska kolla efterböckerna på adlibris..... i första hand maktlekar. <ska nog ägna en liten stund åt att tänka ut mina 21 elevers olika positioner i klasshierarkin.... ganska otäckt när tankarna börjar gå.... tänker på flodhästen i klassen som verkligen blir tillintetgjord av den smarta lejonninan som styr allt och alla.... Kollade länken du angett och hittade också en titel... Flodhästen på arbetsplatsen .... känns lite si så där... jag kan nog vara en sådan ibland. Men ska kolla böckerna..... tack för tips...

femfemman sa...

Måste bara tillägga att Maktboken kostar 139 och de åda flodhästböckerna finns i pocket för ca 40 kr stycka på adlibris. HAr beställt! Tack för tips!

Monica sa...

Ett intressant inlägg och ett bra citat...
Ha en go kväll/Monica

Monica sa...

oh detta var spännande dessa böcker måste jag nog med läsa, och havet bloggen den var läsvärd.
Hos o ss så är fortbildningen bara fokuserad på nya läroplanen det är iof bra men lite trist när vi inte får ngt annat. Vi har varit på så mycket fortbildning kvällstid så nu v444 blev det bara en jobbedag, och då fick vi diskutera bedömning som inte alls är lätt med nya betygen a-f. Inte kul heller för den delen.Skulle mycket heller gå på den föreläsningen du var på, men hos oss finns bara pengar till utbildning för LGR11..ilandsgnäll,,ska ju vara glad för det..förlåt men jag skulle just nu behöva lämna mitt jobb för att få längta dit igen...
Jag har haft en ledig dag idag och har hela resten av veckan ledig och det är skönt, för jag är så skoltrött om man nu får vara det som lärare. fy vad jag gnäller,,flåt.

Tack för tipset att lägga film se om jag får till det.

Ha en go lovvecka du med kram Monica

Gudrun sa...

Så härligt att få vara med om en intressant föreläsning. Tack!
Kan tro att du är trött efter den tidiga morgonen.
Sov gott.
kram

Ölandsvindar sa...

I dag måste jag (till allas glädje kanske) avstå från en tre sidor lång kommentar om detta intressanta ämne som jag förstås kan prata länge om. Men jag har inte tid.
Kram, kram
Kerstin

Ingela sa...

Hej på er!

Ger inte mer respons på era kommentarer mer än så här... däremot kanske kommer det ett inlägg framöver. Vi får se!