Bloggintresserade

måndag 30 januari 2012

ÄN SÅ GÅR DEN UPP OCH ÄN SÅ GÅR DEN NER


Ja, hur var det nu "Upp som en sol och ner som en pannkaka", men det stämmer ju inte alls just denna mulna och råkalla dag. En morgon då det kändes allt annat än lätt att stiga upp för att komma till jobbet.

Inte har jag sett solen på hela dagen inte förrän nu ikväll då Eva-Katrine och jag
blickade åt väster. Då hade vi turen att ta turen med Charlie. Inte mycket till solnedgång här på Östkusten...

...men så får vi ju å andra sidan stundtals bevittna desto finare soluppgångar.



Om inte annat så vid takstolslutningen
Ann där solen skickar ut sina trästrålar varenda dag. Förresten är jag tacksam att bo den här sidan ryska väggen ... Finland -40 grader låter ju omänskligt... och tänk på djur som måste vara ute...

Tider för solens upp och nedgångar i hela Sverige kan man utläsa HÄR

Man kan ju konstatera att om inte, så var den i vart fall punktlig ;-)

10 kommentarer:

Gudrun sa...

Att läsa tiden för solens upp och nedgång är verkligen roligt vid denna tid på året.
Älskar när ljuset kommer tillbaka.

Ha en fin kväll

Anonym sa...

Det var en fin himmel vi fick se ikväll =)

Bea sa...

Hej!
Till skillnad mot dig så har vi faktiskt haft sol idag och det har varit väldigt glest med soltimmarna på detta året hittills, men solen gör gott och ljuset!
Däremot är kylan inget vidare och precis som du skriver väntas östra Finland få riktigt kallt, vi har dock betydligt mindre men -22 och ännu lägre på ställen och det räcker gott och väl!
Ha det gott! /Bea

lotta sa...

Nu vill jag bara ha vårvinter med sol! Ja vi badar för fullt i vårat spa! Senast i går för att förgylla en måndag! Kram Lotta

Steekjes en Stygn sa...

Även här har det blivit vinter. Det har faktisk kommit lite snö som ligger kvar men det räcker inte ens till en snöboll eller pulkåkning.Kallt är det mensolen skiner.
Ha en fin dag.
Anje

Ingela sa...

Jo, visst händer det saker åtminstone på ljusplanet. Ljuset och solen betyder mycket för humöret.

Vi får väl se hur det går med snön och kylan. Önska kostar ingenting. Något annat kan man ju inte heller göra. Har man tur kommer man i rätt vinkel med rätt förutsättningar för att kunna se regnbågen... tar vara på snöyran i ett oskyldigt krig... Tar ett dopp i spat om man nu har något. Helt enkelt tar vara på de förutsättningar som finns.

Snäckskalsdalen. sa...

Jag tycker det är märkligt att det kan förändra sig så mycket var dag, innan det blir midsommar så känns det som om att det i den farten skulle man kunna hinna med ett vintersolstånd till. Jag tror ju iofs att det är rätt som det är så jag ska nog inte slösa mer energi på att ens tänka på det mer!
Agneta kram

Bestemor Drillo sa...

Her har vi hatt Nordlys over store deler av landet på grunn av store eksplosjoner på solen ! Det er så vakkert, og tenk Ingela når solen og varmen er her igjen(forhåpentligvis)
Da har vi glemt disse råkalde dagene som slett ikke er gode for reumatisme andre plager. Her uler vargen om kvelden og natten og Casper blir helt fra seg og vil ut å filleriste disse dyrene som holder ham våken, men jeg forteller ham at han er for liten til slike aktiviteter !
Ha en fin fortsettelse på uka!
Stor klem fra bestemor!

Ingela sa...

Så viktigt och därmed välgörande att se det som ligger rakt framför våra ögon. Tiden blir så mycket ner rik på innehåll då det fastnar på näthinnan tillsammans med reflektionen. För ni, tänk om det dyker upp en gång när ögonblicket aldrig kommer tillbaka mer än ur hjärnans vindlingar. Vad kan man göra åt det då? I alla fall inte ens försöka ändra vandringen. Visst handlar det om att lägga energi på det som man vill Agneta.
Det är just detta som ger mig så mycket då jag är ute och bloggar. Att få upp ögonen för hur andra tänker... anammar eller inte...

Jag bara älskar din kommentar Bestemor. Har läst den ett par gånger för att inte ett ord ska få mig på fall. Ändå, inte just här men annars hur lätt är det inte att hamna i begreppsförvirring. Ibland kan man gissa ur sammanhanget, som det här med filleriste. Hade inte hört om solens explosioner och gillar att du berättar. Lite mer intresserad gjorde du mig allt. Jag tror mig veta att det ju är gaser men finns det speciell anledning till att det är så frekvent just nu?

Ama de casa sa...

Soluppgångar har jag inte sett så många. Jag är mer en solnedgångsmänniska.
:-)