Bloggintresserade

lördag 14 januari 2012

PAOLO COELHO

Talar om livet; hur vi utvecklas i relationerna, i samtalen genom att vi ställs inför nya tankar och nya situationer .

Här i morgonens inslag i Nyhetsmorgon. Fascinerande, och nog kände jag igen en hel del av de tankar som denne man tog upp. Samtidigt blev jag väldigt nyfiken att veta mer om hans liv och hans författaralster. Fann mig själv stående bland någon utan dessa översatta böcker både på Åhlens bokavdelning och inne på Bokia igår då dottern var på jakt efter en ny kalender.




Reportage%20om%20Paolo%20Coelho%20i%20hans%20hem%20i%20Geneve




Coehlo föddes 1947 i Rio de Janero. Utbildade sig inom juridiken i Brasilien, men övergav sina studier för att ge sig ut på resa i några av Sydamerikas länder, Europa och Nordafrika. Han intresserade sig för musik... och att skapa ett alternativt samhälle. Han fängslades av den brasilianska militären och det sägs att han torterades där.

Efter fångenskapen gav han sig ut på pilgrimsresa och det blev en vändpunkt i hans liv. Det var sedan han skrev Pilgrimsresan. Han har gjort sig känd i sitt författarskap
främst med boken Alkemisten som har sålts i 46 miljoner exemplar.


Wikipedia skriver citat ; "Många av Coelhos böcker handlar om människor som följer sina drömmar och upptäcker sig själva. Trots att de möter på svårigheter längs vägen fortsätter de ändå kämpa för att fullfölja sina drömmar."

Det känns som passande tankar efter mitt inlägg "Angeläget" häromdagen.

Rekommenderar också denna blogg för att läsa mera om Paolo Coelho och hans författarskap

3 kommentarer:

Marie-Anne sa...

Såg en del av det - ska titta på hela..Klok man...........Kram!

Bea sa...

Hej!
Kloka män och kloka ord är värda att lyssnas på! Gillar verkligen eftertanke och analytiska "formler" :)
Trevlig kväll!
Kram /bea

Petit Eyekiss sa...

Jag är sedan många år ett fan av Paulo Coelho. jag är även följare av han sida på FB. Ofta kloka ord att börja dagen med.
Jag mår ganska bra nu. Knäet blir bättre för var dag. jag har tagit långa promenader och i morgon är det dags för första dansen på 8 mån. Jag ska bara dansa med herrar som dansar mjukt o fint Inga "Snurre sprätt" Elvispar, eller x 2000. Jag har smeknamn på de flesta
Nu ska vi ge oss iväg till en bekant, vars numera bortgågne pappa var fiolbyggare. Han hade sagt till sin son , att Lasse skulle välja( en av de 20) den fiol han ville ha. Så i em.blir det testin, testing. Ha en skön söndag, och köp en stor bukett tulpaner
Kram
Bettan