Bloggintresserade

tisdag 2 november 2010

PY BÄCKMAN


Ja du Kerstin,idag är jag då förlorad i musiken och vill dela med mig till er. Du hade ju njutit Anthony nu på morgonen och på sätt och vis satte du sedan igång mig, för du hade sedan lyssnat på Sissel i ett gammalt inlägg här på bloggen. Om jag förstår rätt så måste det ha varit Koppången och så klart var jag där och letade... och den som letar ska finna ;-)

Den är så vacker denna sång och jag började fundera vem som har skrivit den och googlade frågan. Hamnade på en artist som vi nog alla är bekanta med förknippad med Hylands hörna, verksam som soloartist och i grupper Dan Hyllander och Raj Montana Band senare med Gamarna, visor, rockmusik och även som låtskrivare.

Hon har skrivit texten till Stad i ljus som gjordes av Tommy Körberg och som sedan blivit psalm...







... hon gjorde även Gabriellas sång som sedan Stefan Nilsson tonsatte...



... och så har vi då koppången som Py har skrivit och Kalle Moreus har tonsatt.




Py Bäckman har även översatt musikaler som Chicago, Evita, Garbo...

http://www.pybackman.se/

4 kommentarer:

Bestemor Drillo sa...

Hei Ingela! Nå har jeg sittet og hørt de vakre sangene du har lagt ut og de to siste er av mine fvoritter!
Jeg har de begge med Elisabeth Andreasson i albumet Spelemann, Orsa spelmannslag (jeg tror de heter så ) er også med på albumet! Det er blandet Norske og Svenske viser og vi spiller den bestandig til og fra Torpet! Ha en underbar uke! Klem fra bestemor!

Möllebacken sa...

Ja Py Bäckman är en mycket duktig artist, låtskrivare och kompositör.Har även skrivit musik till Nordman,
Jag gillar hennes period då hon och Dan Hylander var med Raj Montana Band.
Jag har en "soundtrack of my life" som mal runt i huvudet på mig när jag har haft en tuff dag, den heter "Jag Lever"
Ha en bra dag i dag och hoppas att du inte har lika tråkigt väder som det är längre ner hos mig, dvs, typiskt Skånskt rusk och blåst.
Kramen / Pella

Ölandsvindar sa...

Hur skulle man överleva utan musik? Skulle jag bli tvungen att välja ett enda stycke skulle det bli Hear my Prayer av Felix Mendelssohn med Barbara Hendricks som sångsolist.Den tröttnar jag aldrig på.
Kram
Kerstin

Gudrun sa...

Hej Ingela!
Visst är hon en fantastisk låtskrivare.
Stad i ljus är bara en så underbar låt och Tommys röst mmmmm och Gabriellas låt går då inte av för hackor.
En riktigt go kväll önskar jag dig också. Nu skall jag strax se på bönderna.