Bloggintresserade

onsdag 17 november 2010

SYSSEL PYSSELDAG

Jo det har det varit på min lediga dag. Uppe med tuppen det är ju min melodi, så även idag! På förmiddagen var jag och Charlie på långpromenad. Det var bistert ute kan jag säga, himla tur att jag tagit fleesetröjan under kappan denna dag. Händerna som var utan skydd var blåfrusna innan vi kom hem. Nere vid havet kändes blåsten etter värre och vågorna gick höga. De hade lyckats äta upp ännu mer av sanden. Hade jag kunnat så skulle ni fått se för jag har faktiskt kort i mobilen och det blev verkligen illustrativt. Och nästan skrämmande. Samtidigt kan jag säga att det är en härlig känsla efteråt att bli så urblåst! Ut med det gamla och sedan in med nytt... Det kan absolut kännas befriande!

Två mjuka morotskakor toppade med philadelphiaost har det blivit och den ena tänker vi ta kål på till kvällskaffet denna kväll. Bättre upp än sandkaka...

MOROTSKAKA
På braspannan i rutor alternativt två runda bakformar.
Bakas i 40 minuter på galler i mitten av ugnen i 175 grader.

Vispa 4 ägg, och 4 dl strösocker
Blanda i 2 dl olja
Torrt; 5 dl mjöl, 3 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker, 2 tsk kanel

Låt svalna

Vispa 120 gr Philadelphiaost
50 gr margarin
4 dl florsocker
Toppa kakan


Förutom det där underhållet som alla åker på i ett hem, har vi båda varit ute och samlat ihop lite fler löv. Charlie är mycket hjälpsam så det tar tid... Han både räfsar och asar på säckar, fler än jag som reagerat över hu kassa säckarna är? Ingen som kan konsreuera återvinningsbara istället?

Stickat det har jag minsann också hunnit med, men kan inte berätta vad för det är en hemlis...


Dagens bild:-)

Var inte rädd
för att färdas långsamt,
var bara rädd
för att stå stilla.

Kinesiskt ordspråk





5 kommentarer:

Maria sa...

Härligt att få några glimtar från din dag. Morotskaka - gott!
Ja, vi behöver alla färdas långsamt emellanåt, för att hitta oss själva mer, och för att "lyssna in" livet. Ha en skön kväll!

Ulla sa...

Nu blir jag nyfiken!

Ingela sa...

Hej på er vänner!

Ja den var verkligen god morotskakan och så enkel och snabbt att göra. Sätter in även receptet på inlägget.

Jag med Ulla... stickor nummer 2 ½ och tunt ullgarn... Kanske någon mer som blir nyffe... man vet aldrig... ;-)

Ölandsvindar sa...

NU blir jag nyfiken. Smala stickor och tunt ullgarn. Det brukar bli något fluffigt och härligt. Färdas långsamt är min melodi efter påtvingad full fart under alla yrkesår. Jag vill INTE missa något runtomkring.
Kram
Kerstin

Anonym sa...

Va gott med morotskaka---Jag vill också ha =)

tråkigt utan bilder måste jag säga, eller synd att vi inte fick se den smarriga kakan.

Kramar eva