Bloggintresserade

söndag 5 december 2010

GOKVÄLL

... skulle visa sig bli en GOD MORGON en arla söndagsmorgon! … jag blickar ut genom fönstret och det känns då lämpligt att citera Victor Rydberg.

”Midvinternattens köld är hård,

stjernorna gnistra och glimma.
Alla sofva i enslig gård
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser hvit på fur och gran,
snön lyser hvit på taken.
Endast tomten är vaken.”






Lördagskväll;
Så nu har våra båda pågar gett sig av. Igår morse startade en av dem från Helsingborg tog båten över till Helsingör och tog sig vidare med tåg till Köpenhamn och Kastrup. Den andre med tåg via Malmö och de hade tur att flyget till New York med mellanlandning i Reijkjavik i stort sett gick som planerat. I natt fick vi meddelande att de var tryggt framme. Det blev för vår del till dess mer eller mindre omedvetet en orolig nattsömn. Hoppas nu att de nu har en händelserik vecka framför sig och bokstavligen kommer hem med en massa nya input i bagaget.

Idag på morgonen tog vi en lång promenad i kylan. Då vi kom en bit ner på Fädriften kom en biffig rottweiler i full karriär rakt emot oss från en liten sidogata andra sidan vägen… den uppträdde kaxigt och både jag och Mats ropade STANNA med våra myndigaste stämmor och gjorde allt för att undertrycka den där begynnande obehagskänslan… noterade samtidigt som den främmande hunden tvärstannade en meter framför oss och började morra… hur matte och husse dök upp en femtio meter iväg. I maklig lunk!!! Så hojtar mannen till sin hund att komma: samtidigt såg jag hur en bil närmade sig den hade han inte koll på och jag skrek åt honom att observera det. Kunde ett ögonblick se scenariot framför mig. Då hör jag hur kvinnan uppmanar sin man att springa (!,?) Hunden såg vid det här laget riktigt ilsken ut, Charlie började skruva oroligt på sig och lägga sig i snacket. Vi fick upprepa hårda stanna flera gånger. Ännu en gång tappade mannen sin hund då vi gått vidare och jag kunde faktiskt inte låta bli att läxa upp kvinnan och frågade hur de tänkte då de lät sin oregerliga hund gå lös mitt i byn. Det var bara idag svarade hon då!!! ? Det blev en lång historia, men som kändes angelägen för mig…

Ja så har Mats och jag varit inne i stan och julshoppat, så nu har vi betat av flickornas klappar. I en liten låda med oss hem hade vi vars en Budapestrulle till kaffet. Och nu vet jag varför vi inte har köpt någon på alla dessa år trots att de är så makalöst goda: 27 kronor stycket! Men som Mats skämtsamt brukar säga; har man ändå sprängt budgeten så går det an.

Lite mera blev det; julkorten ligger klara, snapsen är klar (dvs. silad), fiolen har nu fått en väl synlig och funktionell plats bredvid vår antika skrivmöbel. En smidesventil har kommit upp för att varm luft bättre ska kunna cirkulera emellan rummen, vi har ju ett stort väggemelement och 2 takelement till vår vattenburna jordvärme. Fortsättning följer…, botten av badkaret är fullt av boxbom på tork till ”luciakransen” i kökstaket. Nu återstår det att skotta sig in i drivhuset för att hämta grön ståltråd.


På kvällen slog vi oss ner och kollade på Så mycket bättre sedan var det dags för mig att byta ställning. Två dagar på rak har jag flugit som en vante på vägarna här i Åhus. Det är så halt att fötterna liksom bara kanar iväg. T.o.m. Charlie har tagit det lugnt för han blir så ängslig då matte ligger ”i skiten” man blir riktigt rörd då man blir överöst med pussar. Men det har satt sina spår och jag har tur om det inte blir något skott av det.

Ja, ni ser själva självklart vill Charlie vara med på allt han kan inte fatta varför inte han har fått en tv-fåtölj och om kvällarna brukar han hoppa upp och sätta sig på min fotpall ;-)

Idag söndag väntar det vi har förberett samt två olika slag av bullar… bakat med russin samt stekt av kött. Nu är takkronan klädd i grönt och med brett sidenband (nya kronljus på handlalistan), knäcken klar och plomberad tills jul, en jum-jum kaka bakad (doften minde mig om farmor) , chokladbrödsdegen klar och ligger i träda till måndagens bak.

6 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Dessa klantiga och fantasilösa ägare av stora hundar som de inte behärskar! Vi råkade ut för en sådan hundägare vars hund "plötsligt" fick för sig att an skulle in i fårhagen och jaga våra får. Fårstackarna skenade iväg , rev ner flera stängsel och räddade sig in i skogen. Ingen blev fysiskt skadad.Hundägaren hälpte till att samla in fåren och återställa stängslen och han sken upp som en liten sol när maken sa: Ja, det är ju inte hundens fel. Näe sa han lättad, det ligger ju i deras natur. Ja, jag tänkte nog mer att det är hundägarens fel fortsatte maken. Då blev han ganska tyst.Tur att det slutade lyckligt igår!Det kan så lätt bli svåra besvärliga (och dyra) skador.
Kram
Kerstin

Ingela sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ingela sa...

Ja, det är märkligt! Klart att hunden naturligt vill vara där det rör på sig. Har han inte fått någon uppfostran övar man knappast var som helst, eller? Klart att alla hundar kan få spel och göra oförutsedda saker, men det är självklart hos husbonden denna tanke bör finnas eller fantasin som du pratar om.

Här är det full aktivitet idag! Precis som i många stugor. Ingela

Anonym sa...

Jävla hundfan, de ska ta det jävligt lungt med att komma nära min hund.....då jävlar säger jag bara.

Roligt att ni handlar klappar till mig =) haha....

Nej nu ska jag nog titta på julkalendern =)

Kram eva

Anonym sa...

snacka om att grisen kan äta i julkalendern =)

Kram eva

Bestemor Drillo sa...

Huff og huff Ingela ! Dette hørtes ikke noe særlig trivelig ut med slike stor hunder som flyr løse! Det er jo ikke hundenes feil men disse uansvarlige eierne ! Jeg blir riktig arg når jeg hører om slikt!
Ha en riktig god adventskveld!
Klem fra bestemor!!