Bloggintresserade

måndag 13 december 2010

LUCIA



Här var det minsan julestämning!!!





Din djupt röda amaryllis Eva-Katrine är väldigt vacker i färgen, och harmonierar med tomteluvan. Visst är det den tomten som du gjorde då du var på besök i min klass på Kulltorpsskolan?








Dagen har kommit igång, fast tittar man ut skulle man knappast tro det



;-) Visserligen ligger nysnö på grenarna och lyckas ljusa upp mörkret något, men det är skönt att kunna tända lite mysbelysning inne i stugan. Morgonbad, hårtvätt, frukosten på plats... nu är jag redo för jobb och att möta Lucia.


Vår sed är att vandra till konserthuset här i Kristianstad och njuta Lucia. Tåget är från C4-gymnasiet som är en samlingsplats för stadens musik-teater- och danselever och förövrigt det gymnasium som vi tillhör. Återkommer kanske med ögonblicksbilder härifrån. Skulle tro att du E-K skulle vilja vara med mig som en liten mus i min ficka... ponera att det gick.
Det var ju inte alltför längesedan du stod där framme själv och uppträdde.



Idag måste jag köpa nya kanalljus till ljuskronan hemma i köket så ska ni få se då vi tänder den ikväll. Tydligen glömde vi att köpa nya candles då vi var på Ikea för ett tag sedan och det lär väl knappast bli något nytt besök före jul inte så fort som tiden springer.








Tyvärr blev det tunnsått med foton eftersom den här kameran inte vill sig i mörker. Men jag kan avslöja att det rådde en andlös tystnad från publikens håll där vi satt bänkade utmed varenda rad i en mörklagd lokal... allt medan en ljusprydd lucia med sitt följe skred fram genom gången till toner av en medeltida luciasång.



DET VAR DÅ... kontrasten var fullständig... en gäll ringsignal... Allt stannade upp och alla tvingades ögonabums lämna lokalen direkt utan ytterkläder rakt ut i smällkalla vintern! Vad var nu detta? Vad som hade utlöst larmet, inte vet jag, men jag vet så mycket som att det dröjde en god stund innan larmet avblåstes och vi befann oss på plats igen och firandet kunde fortsätta.



Ännu mer snö föll under Charlies och min eftermiddagstur, faktiskt föll rätt stora flingor och jag skulle tro att täcket på den här stunden blev 4-5 cm tjockare.



**********



Ja, den sista ingrediensen i dagens rubrik får jag anledning att återkomma till. Skulle tro att vi alla är rätt införstådda med vad enerverande betyder, men hur översätter man det rätt av? Kanske nervpåfrestande? Ja, för det står definitivt för det känslosvall som drabbade mig och mängder av medresenärer denna dag.

På rese rådde fullkomligt kaos. Ingen verkade insatt i de förändringar som tydligen ägt rum igår utan örlade runt utan att kunna få reda på något. Nya tidtabeller hade börjat gälla och vi kunde inte få någon information. Det fanns inga tryckta tidtabeller vare sig i hallen, det överfulla busskontoret med endast två kvinnor i kassan... köerna ringlade långt utanför kontoret med villrådiga resenärer.

Jag fick vänta på en buss i nästan 1 timme och så lär det nog bli i fortsättningen. Det till hur det nu lär passa på morgonen. Jag skulle tro att det får många som har möjlighet att välja annat färdsätt än kollektivt lär göra det. Istället borde det vara tvärtom. Långt ifrån alla har ett 7-16 jobb eller 8-17. Fick ge kvinnan rätt som menade att ibland måste själen få sitt och så satte vi i oss choklad på en måndag... Men inget ont som inte har (någon ost med sig ;-) eller något gott med sig, jag hann bort en vända till Olssons Ost på hörnan och investerade i en fyrkantig bit lagrad kantfri Herrgård och en rund med ;-)


Nu ser jag fram emot en somlig dag!




10 kommentarer:

Maya sa...

Ha en underbar luciadag!
Visst var det vackert i går när man vaknade och snön hade lagt sig på alla grenar igen!
Kram Maya

Ölandsvindar sa...

Hoppas att du får en fin luciakonsert. Det är så mysigt med alla jul- och luciakonserter nu.
Kramis
Kerstin

Pernilla, Lyst - Slow Living Fashion sa...

Ha en härlig Lucia!

Anonym sa...

Ja visst blev det fint, precis det är den tomten- den följer med mig överallt och jag säger stolt- DEN HAR JAG GJORT =)

Ja jag hade gärna velat vara med på Lucia tåg- så mysigt....=(

Maria sa...

Det är något speciellt med luciadagen. Skjutsade dottern till kyrkan kl. 7 - skolan skulle ha luciafirande där och hon sjunger i skolkören. Sedan gav jag mannen luciakaffe på säng - dock ej iklädd lucialinne. Men det var stämning ändå. Nu spelar radions P2 luciasånger. Det är så vackert. Njut av dagen. Kram!

Ulla sa...

Ja, nu har jag sett årets Luciatåg och det är stämningsfullt förstås. Allara bäst är de små barnen. Ingen risk för mig att ta fel på bröderna men det händer andra :).

Bestemor Drillo sa...

Jeg satt i morges og tittet på Lucia toget i en barnehage! Da måtte jeg felle noen tårer for barna er jo så vakre i sine hvite kledninger!
Kan du sende litt snø hit til oss også? Her er det bare kaldt og nesten ingen snø!
Ha en fin førjulsuke!
Klem fra bestemor!

Ingmarie sa...

Lika bra att inse att det inte är någon bra ide alls att ge sig ut idag...försökte men såg inte vägen!
Döttrarna som pendlar till Malmö från sitt krypin i Ystad har ENORMA problem,men största problemet har nog skånetrafiken.
....sol,sommar,bad,grill,ett glas rött,ljumma kvällar på innergården,farbara vägar,cykelturer till Skillinge,solsveda,klippa gräsmattan....det är grejer det!

Stora bamsekramen o en riktigt god jul!

Annelis hantverk sa...

Ja det är så stämmningsfullt med lucia och de vackra sångerna! Jag fick se vår lucia som kom ridande genom stan på häst.
Ha en bra dag!

Gudrun sa...

Hej i stugan!
Det var en händelserik dag. Hoppas det gått bra med bussen idag. :)
Vet inte hur de tänker när de drar in turer.
Önskar dig en fin fortsättning på dagen.
Kram