Bloggintresserade

torsdag 30 september 2010

MED STORMSTEG

Så närmar sig en ny och fräsch helg, helt sanslöst så fort veckorna springer iväg. Det är mer än hur jag känner mig och vad jag gör denna morgon efter att helt plötsligt fått ont i min häl och till synes också utan anledning. Det har blivit dunklare morgnar... strax är jag framme vid porten till jobbet. Kändes inte alls länge sedan jag var här sist, så sent som igår kväll hasade jag mig hem efter föräldramöte...




... och det skymmer allt tidigare om kvällarna. Månen har krympt och är inte ens halvfull längre. Sånär som på en cyklist om susar förbi är det ännu tämligen tomt och ödsligt i stan. Gatans läckra planteringar framträder dunkla från sin höga nivå emot en himmel som ljusnar på för varje stund.


Kan inte undgå att notera uppstickarna bland bladverket på marken. Färgstarka och moderna eller snarare borde man kanske kalla dem Tidlösa ;-)



Visst är det väl en enorm knapp som vilar på högkant?

I bakgrunden om man spetsar ögonen kan man se över Domustorget och bortåt korsningen över kanalen och Tingshuset skymta fram. Bakom Tinget ligger Kristianstads gamla fängelse... och strax bredvid koncerthuset.

Nu gäller det verkligen att fånga stunden om dagarna. Att både bildligt och konkret ta vara på solglimtarna.
Först på plats, då jag gått ronden... rullat upp persiennerna... fastnade jag bokstavligen inför denna syn. Kan nästan inte låta bli att upprepa superlativen. Dessa vackra byggnadsverk torn och tinnar emot en redan klarblå himmel blott halv åtta på morgonen. Allt detta vackra, tyst och stilla... omöjligt att inte försättas i ett tillstånd av att vara salig. Att få vara med, hade jag inte haft ont i hälen så hade jag nog varit tvungen att nipa mig själv i armen...

5 kommentarer:

Randiga Tråden sa...

Tidlösa var kul. Som vanligt härliga vyer, gillade knappen.

Bestemor Drillo sa...

Den knappen var herlig!
Ellers har du fått fra stemning i din tekst som passer til bildene!
Klem fra bestemor;)))

Ulla sa...

Instämmer med föregående talare. Din "Karlsson på taket" utsikt gillar jag. Förresten nästa fredag ska vi se den föreställningen med vår Ellen, det kommer teatersällskap till den lilla staden minsann. Knappen är bara hur läcker som helst! Det var väl bra att helgen kom snabbt så vi kan njuta lite extra igen.

Maria sa...

Du har verkligen fin utsikt! Härliga stadsbilder du visar. Jag har en väninna som bor - nej nu har hon flyttat, men hon bodde i Kristianstad. Men det är ganska många år sedan jag hälsade på henne. Det är en fin stad. I Åhus var jag barnflicka under en termin på 70-talet....
Maria

Ingela sa...

Ja, tänk ibland får man till det Brittmari. Log faktiskt till själv då jag kom på det ;-)

Inte heller jag kan se mig mätt på utsikten. Tyvärr har man ju inte tid att försjunka i drömmar då man är på jobb Ulla. Även om jag fortfarande gillar mitt jobb så är man nöjd med mindre numera. Vad det beror på? Mja, det kanske helt enkelt är så att man tyar mindre... eller att kanske att möta dagens ungdom tar mer från oss som inte har varit med hela vägen så att sägas :-?

Men ser faktiskt fram emot att få se allt detta uppifrån öven takåsarna med vinterögon ;-)

Lycka till nu med Karlssonföreställningen... det är ju så vansinnigt roligt då ens egna barn uppträder...

Lite fler bilder kommer från Kristianstad... Brittmari och Maria. Året 1976 träffade jag min Mats här i Åhus då jag jobbade på FUB-kolonien...