Bloggintresserade

måndag 20 september 2010

VIKINGAMARKNADEN I GUDAHAGEN anno 2010

... tjingeling... måndag och nyss hemkommen.

Promenaden väntar, regnet har skvalat till och ifrån i Kristianstad denna dag. Här i Åhus är himlen grå och tunga regndroppar hänger på buskarnas grenar utanför vårt fönster. Ser hur den vackra häggmispeln nu har tappat många av sina färggranna löv. Det råder inte längre någon tvekan... hösten är här för att stanna ett tag.
Känns vemodigt, men ändå inte lika vemodigt som att valet igår gick som det gick! Lite jämförbart är det allt i mitt huvud; ut med värmen och in med kylan. Men, jag strävar ju ändå alltid att försöka se livet från den ljusa sidan... och förhoppningsvis kan det ändå leda till något gott i slutänden nu när åsikter kommer i dager. Det måste ju väcka kamplusten hos övriga att kämpa med orden och nyttig påverkan.

Har lite att göra i trädgården, jobb som borde fallit på plats redan under gårdagen. Men ibland får man allt lägga mer eller mindre av tvången åtsidan för nöjena.... Och nog var det så att Vikingamarknaden väntade. Ja inte kan man låta något rinna en ur händerna som man i princip gått ett helt år och väntat på ? Då är man väl bra dum?


Kan man bli annat än glad av all denna färgprakt?




Skinnberedning, där det fanns go tid till att växla ord och meningsutbyten på vägen





... olika slags smycken och former och material man kunde smycka sig i som här smycken med horninfällningar. Hästskosöm som ni kunde se bilder på i fjolårets inlägg. Olika slags knappar, vapen...





Den rökfyllda doften, blandat med dofter från mat... Här serverade vildsvinsklämmor för en inte alltför billig peng... men det smakade superbt...



... dofter från alla örter och kryddor dallrade i luften...dofter av hantverk som här smide






Hör ni släggans slag emot det glödgade järnet?


Känner ni värmen som dallrar i luften... runt och från alla småeldar?

Men det blåste snålt i Gudahagen denna dag. Jag drog tröjan jag funnit i bilen tätare runt mig utanpå koftan. Kinderna röda av vinden, eldarna och all uppståndelsen

Tjo och tjim från marknadsbesökare, musikanter

...och som här tjut och skratt från leklysna



Spännande och annorlunda tekniker som här nålbindning



...här fick ju jag en gratislektion och det såg lika krångligt som kul ut. Kvinnan berättade att konsten varit praktiskt taget utdöd men att hon själv hade deltagit som lärling på en vikingamarknad. Nu skulle hon hålla kurser dels i Karlshamn och dels här i Näsum...

Tänker du vara med Camilla? Visst ser det kul ut? Den grå hatten är underbar och vantarna sen... Kvinnan berättade att i hembygdsdressarna uppåt landet finns det ofta någon detalj kvar i dressen som utförs med denna teknik.


Skenet på kortet bedrar för himlen var då hotfullt mörk. Valde ändå att ha bilden med här som en god illustration av händelsen.







Så lämnade vi mörka men sagolikt vackra moln bakom oss och vände kosan emot en blå himmel


http://www.gudahagen.se/

http://www.kristianstadsbladet.se/bromolla/nasum/article1242231/Vikingamarknad-i-Gudahagen.html

13 kommentarer:

Maria sa...

Det såg härligt ut med en vikingamarknad. Kul med de gamla hantverken. Här är det också regningt och grått. Vi får ha solen på "insidan" i stället.
Kram, Maria

Gudrun sa...

Hej Ingela!
Så kul med marknad.
Din fiol var verkligen läcker. :)
Ha en fin kväll.

Ölandsvindar sa...

God morgon!
Håller tummarna för att alla inblandade nu ser til SVERIGES bästa och glömmer egen prestige.Men det gick nog ännu vildare till på vikingatiden. Det är nog enbart den idylliska delen vi ser på marknaderna. Men det är ju så det är. Man minns det roliga och glömmer det tråkiga och det är ju JÄTTEBRA!
Bra dag till dig!
Kerstin

ANNA-LYS sa...

Åh vad kul med Vikingamarknad :-)
Skulle gärna varit där om du gjort lite reklam i förtid.

Min svenska blogg:

http://eco-chican.blogspot.com

kanske lite lättare :-))

Ingela sa...

Ja, kan inte annat än att instämma i att det var en härlig stämning. Som du säger man blir facinerad av gamla hantverk något som jag aldrig förevigade var de där fräcka tovade mössorna med topp som jag har sett att annaerka har mönster på i sin blogg. Något för dig Maria? http://aehandmade.wordpress.com/2010/04/06/virkad-och-tovade-mossor-och-tossar/

Synd att du missade den Anna-Lys, men det blir säkert en ny till nästa år. Missa inte den. Du får kolla på hemsidan som jag hade med jag tror för några dagar sedan då jag skrev att vikingarna är på väg.

Jo, Gudrun jag tänker också att min fiol är läcker och numera låter den bra också ;-)

Du har så rätt Kerstin. Det är ju inte mer än att acceptera att resultatet blev som det blev. Men, det är ju inte alls samma som att inte göra det bästa åt situationen.

Birgitta sa...

Vad trevligt det ser ut med vikingamarknad. Varför har de inte det hos oss kan man undra. Idag har det faktiskt varit uppehållsväder precis som igår. Däremot var helgen regnig och tråkig, då jag var på Falbygden hos barn och barnbarn. Nu är det full fart igen.
Kram Birgitta

Fånga dagen sa...

Hej där!
Vilken härlig marknad. Ja jag tycker också att det är väldigt tydligt nu med hösten men till skillnad från dig då så gillar jag den faktiskt. Det blir lite mer ro till det osm måste göras inomhus, hmmm om man nu hinner det då för allt jobbande.
Jo det är verkligen mycket nu. Jag jobbar faktiskt nästan mer än heltid och springer mellan bageriet och möten och försäljning. Men jag ska säga dig att trots att det är så enormt mycket att göra så mår jag alldeles utmärkt med detta just nu i alla fall. Jag älskar utmaningar och växer av detta känns det som.
Jag kan ju också säga att det finns avundsjuka också bland en del anställda som ser vad jag uträttar, saker som de inte ens varit i närheten av att göra. Det är så typiskt att det alltid ska finnas människor som inte uppskattar att någon annan klarar ett jobb som inte de gör. Jag har ju kommit in efter dem men ändå har jag redan kommit så långt. Jag fick fast anställning medan flera andra fortfarande har timanställning, ja ja sånt är livet och jag anser att det är upp till var och en att visa vad de duger till.
Hoppas det är bra med dig annars, du ska veta att jag tänker å dig i alla fall även om jag inte riktigt hinner med mitt bloggande just nu.
Jag skickar en stor kram till dig.
Lena

Bestemor Drillo sa...

Tusen takk for at vi fikk være med på denne flotte marknaden!! Klem og God natt fra meg!

Bea sa...

Åhh..vilket fint inlägg, njuter och beundrar alla forntida klädedräkter och ja, vackert är det!

Trist med den mörka hösten, men skönt med lite vila från trädgård och bevattningen :)
Men nu skiner en vacker höstsol hos mig och jag får ta mig en sväng med hunden innan jobbet kallar.

Ha en bra dag/ Bea

Ingmarie sa...

Nu gör jag ett nytt försök...at försöka få iväg en kommentar!
Funkade inte på hela dagen igår.
Vi brukar ha medeltidsmarknader här på Glimminghus,med mat,lek o lite allvar som hur det var förr.
Mycket folk brukar det vara så visst är sådant trevligt.

Allt gott till dig

Ölandsvindar sa...

Hej Ingela!

Bara en liten hälsning från mig mitt i arbetsveckan
Kram
Kerstin

Petit Eyekiss sa...

Härligt att få följa med dig på vikingamarknad. Tidigare så gick Lasse och jag på det också. Det finns (fanns) ett stenåldershus vid Körunda, som är en liten bit härifrån, men tyvärr så ligger det i träda nu.Som du säger så var det alltid härlig stämning där- Här är det full fart. Har idag stått vid spisen hela dagen. I morgon kommer våra kära vänner från Julitta. (Han som är så duktig att spela dragspel. Jag har förberett allt ätbart, så jag också kan vara med och spela, I morgon blir det två dragspel, en fiol och en akustisk gitarr.
Gissa om det blir tryck så tallarna kroknar;-)
Kramaar
Bettan

Ingela sa...

Kul att läsa alla era härliga kommentarer TACK! Åh, jag längtar efter att höra mer Bettan. Vad spelar du?