Bloggintresserade

tisdag 17 maj 2011

OAS och BENJAMIN BUTTONS

Titt över staketet, ett andhål för människor och djurliv. Korten tagit i gryningen. Tidigare låg här ett charmigt gammalt hus på en enormt stor tomt. Det fick stå och förfalla tills det slutligen revs av kommunen.



Det var efter att kvinnan som varit ägare till "gods och gull" dött och nu fanns det inga arvingar. Än har det inte hänt något, området står orört till mångas lycka. Men det är nog bara en tidsfråga.

Igår kväll började vi se en film som heter Benjamin Buttons otroliga liv. Vi har väl si sådär 1 timme kvar av den. Den är helt klart annorlunda precis som huvudpersonen. Men det är inget han väljer själv. Det är ett arv som han tvingas försonas med, inse frukten och vidden av. Där mänskliga överskuggande behov; som vikten av att uppleva kärlek både att få och ge understryks. Man inser hur förväntningar kan lyfta såväl som hämma och dömma till utanförskap.

För vissa människor har åldern ingen större betydelse. Möten sker oberoende och ofta är det nog så att in och utsida inte stämmer överrens.I vårt tycke är detta en mycket tänkvärd och sevärd film. Dock långt ifrån en aktionfilm...



Nu har vi sett den klar och jag kan säga att här är mycket att fundera över. Den bara växer i mina ögon!

"Sorg kan man till nöds bära ensam - glädje ska man vara två om."

Sagt av den tyske regissören och skådespelaren Viktor de Kowa (1904-1973)

9 kommentarer:

Marie-Anne sa...

Den filmen låter som något jag vill se..........
Angående bloggboken Ingela - skicka mig en rad till min mail (finns på min profil) så ska jag berätta mer! Kram Marie-Anne

Anonym sa...

Benjamin Buttons är en sjukt bra film verkligen =)

Brad Pitt han blir snygg där den sista timmen ;) Vad tycker papps om den?

Lugnt och öde på ödetomten =)

Kram eva

Ingela sa...

Så nu är mejlet påväg Marie-Anne. Se filmen vet jag den är bra du hör det tycker dottern också.

Filmen är vår egen E-K så då kan du se den sedan närhelst du vill.
Ja, det är en märklig historia, själv har jag ju inga problem med underliga handlingar bara detfinns ett klart budskap som jag kan förstå. Pappa har lite mer problem med det, men han tyckte också den var bra.

Kram Ingela

Ölandsvindar sa...

Hej Ingela

Har lite snärjigt den här veckan så det blir bara ett litet "Hej" idag.
Kram
Kerstin

Ingela sa...

Ibland kör det ihop sig Kerstin, så glad för ett Hej!!! Ha det nu gott min vän!

LyckligaPraliner sa...

Hej! Tack så väldigt mycket för din fina kommentar hos mig ! :) Den värmde gott i hjärtat! Tack!

Monica sa...

Tack snälla du för titten! Blev sittande här och läste lääääänge!
Ja tänk vad snygga sandaler som till & med är sköna....kan vara snygga. Märke: Rieker.
Härliga citat du bjuder på + annat smått & gott! Lyfter på min Hatt!
Kommer SÄKERT åter.

Ingmarie sa...

Låter som ett bra tips eftersom aktionfilm inte är något jag springer benen av mig för att se!

Det finns nog också dom tyvärr som är mer ensamma i sin tvåsamhet än de skulle vara i en ensamhet.
Men visst ligger det lite i att delad glädje är dubbel glädje....

Stora kramen från frua i VÄstanbäck

Ingela sa...

Hej på er!
Välbekomme lyckliga pralin och välkommen som ´följare. Det har jag inte sagt till din Monica och Marianne så då gör jag det nu! Skönt på fötterna är viktigt och gärna får det vara snyggt också Monica välkommen åter säger jag. Ja se filmen vetja Ingmari. Du har säkert så rätt i följande du gav uttryck för :
"Det finns nog också dom tyvärr som är mer ensamma i sin tvåsamhet än de skulle vara i en ensamhet".

Det talar så bra för sig själv och jag kan inte annat är instämma. Det citatet ska jag spara!
Kram på er