Bloggintresserade

söndag 3 oktober 2010

BRITTSOMMAR :-)

Så blev det då söndag... mer än halva helgen har passerat... hur fort gick inte det?

Brittsommaren är här hör jag direkt på morgonens väderrapport. Och solen skiner ute visst tar det i grannens höga trän. Men absolut inte mig emot, vi kan ha många behagliga dagar framöver om det vill sig. Kanske kommer det att vara fullt på uteserveringarna kommande vecka...

Dagliljorna har blommat av för länge sedan, men höstastrarna har inte slagit ut än så idag får det bli gammal skåpmat.




Någon timme senare har målarmäster (dvs. jag) varit i farten och strukit dörrfodret... Mötte snickaren som varit på playan med Charlie och som nu brast ut i ett leende; "du har fått färg men det är ju soligt ute...", sa han, När jag kom in och kollade i spegeln så förstod jag vad han menade. Faluröda kinder, det ni!


**********

Så klart vi såg "Här är ditt liv" igår kväll och det var ett starkt avsnitt. Vilken färgstark personlighet denna Marit vilken krutgumma! Tänk att efter att ha levt och verkat i 70 år fortfarande ha denna benfasta drivkraft! Svårigheter är till för att övervinnas verkar då sannerligen vara hennes ledstjärna. Här lyckades han igen Oldsberg att välja och få fram det budskap som jag menar är viktigtást av allt. Hur väsentligt det är med egenskaper som mod, att vara kärleksfull, att handla utifrån sin övertygelse för att vara en god förebild.






DU SKA FÅ EN DAG I MÅRÅ
Norsk text: Alf Prøysen Musik: Otto Nielsen


Det var en liten gutt som gikk og gret og var så lei.
Hæin skulle tegne Babylon, men lærer’n hæin sa nei.
Hæin ød’la hele arket, hæin var tufsete og dom,
men så hørte hæin et sus som over furukrona kom…

Refräng:Du ska få en dag i måra som rein og ubrukt står
med blanke ark og farjestifter tel,
og da kæin du rette oppatt æille feil i frå i går
og da får du det så godt i mårå kvell.
Og om du itte greie det og æilt er like trist
så ska du høre suset over furua som sist.
Du skal få en dag i mårå som rein og ubrukt står
med blanke ark og farjestifter tel.
Og så vart gutten vaksin, og hæin gikk og var så lei.

Hæin hadde fridd åt jinta si, men jinta hu sa nei.
Og hæin gret i ville skauen ”detti blir min siste dag”.
Men da kom det over furua det såmme linne drag:

Refräng:Du ska få en dag i mårå…

Og nå er gutten gift og går og slit som folk gjør flest,
med småbruk oppi Åsmarken der kjerringa er hest.
Og hæin syn´s det blir for lite gjort og streve titt og truttog
trøste seg med furusus når dagen blir for stutt…

Refräng:Du ska få en dag i mårå…


**********
Hutter från Åhus, nu har solen gått i moln snickaren och målaren gett tappt för dagen. Här inne står söndagssteken och puttrar... ger goda vibbar och aningar om en smarrig och välförtjänt middag!

Så nu börjar vi se ett slut på att klä om dessa två sidor av stugan. Lite kvar att måla i gavelspetsen och så takkupan, men det måste göras mitt på dagen och ej under 10 grader.

Ja, ni undrar ju Eva och Per så här blir det. Fint va?





Får gratulera dig till att du blev antagen i kören E-K... det sa jag väl inga problem... då blir det till att börja träna inför julkoncert nu, härligt!

6 kommentarer:

Gudrun sa...

Hej Pinglan!
Visst är det härligt med denna sensommar. Att bilder är "skåpmat" gör absolut ingenting. Jag njuter ändå. :)
Fint med rosiga kinder. :)

Tack för gulliga kommentarer hos mig.
Pratade inte du om att din "gubbe" jobbade uppåt ibland (fast det var nog förra vintern och skåpmat kanske) och att du kanske skulle kunna hänga på någongång. När kommer du? Du är välkommen.
Kramar till dig.

Ingela sa...

Visst händer det att han är i Strängnäs och i Katrineholm, nu är det ett tag sedan. Katrineholm har jag aldrig varit i men till Strängnäs har jag farit med några gånger. Hör av mig ojm det blir aktuellt igen ;-)

Ulla sa...

Brittsommar är ett bra påhitt! Såg inte programmet i lördags men tittade däremot på Skavlan. Det är intressant att möta människor som ger en bild av sig själva som man kanske haft en annan uppfattning om innan. Lite sidovinster på livskunskap är aldrig fel. Vilken grej, permanent rouge, ögonfransar vet jag funkar men det här är ju ett steg längre. Psst, det kommer snart en ny helg!

Anonym sa...

Va fint det blev =) Riktigt snyggt.
Tycker väl kalle känns bra?

Ja jag är helt överlycklig. Trodde ju inte det hade gått vägen, men ibland ska man ha tur =)

Ja tänk att få sjunga på en stor julkonsert =)

Ska ta reda på lite mer info till dig och till mig själv.

Puss och kram

Lykkehjemmet sa...

Heisann!!
Takk for koselig kommentar!!
Ja det er moro å ta vare på noen gamle flotte ting.
Flott bilde av liljen,sensommeren og høsten har mange fine dager.
Håper på sol til uken i Sverige,da skal vi nedover en tur!!
Klem Mona

Ölandsvindar sa...

God morgon! Visst hoppas vi på några timmar till då och då med lite sommarkänsla. Men i går var första gången jag hoppade i långkalsongerna för denna säsong. Och de satt inte i vägen i kulingvindarna i hamnen.
Kram
Kerstin