Bloggintresserade

lördag 16 oktober 2010

INVIGNINGEN

... av Kristianstads omtalade arena har nu tagit sin början med A-laget i musiksammanhang. Lördagen är familjedag och på söndagen är det handboll (IFK kristianstad och Redbergslid) som gäller. Dit tänker sig far och söner, själv hoppar jag. Hörde att biljetterna var slutsålda till denna match. Det är så det är tänkt... det ska finnas något för alla... En folkets arena eller samlingsplats personifierad faktiskt lite à la gårdagens Colosseum.

Uppklädda och förväntansfulla traskade Mats och jag bort till vår hållplats för att ta bussen till stora staden. Något tidiga och samtidigt något sugna, så det blev alltför frestande att dyka in på Baltazars pizzeria för att inmundiga vars en smarrig minipizza. Vi visste ju inte hur möjligheterna att få sig något tilltugg på plats skulle se ut så vi tog det säkra för det osäkra.


Mats hade redan sett Arenan då han tillsammans med andra hade miljö-frukost där för ett tag sedan. För mig var det helt nytt sånär som på det man har läst i Avisen.

Till en del hade de nyttjat gamla idrottshallen och det hade då sannerligen blivit ett lyft.




Det blev inte många kort härifrån för det fanns helt enkelt annat att göra än att ta foton. Det som mötte innan vi var framme vid den ståtliga entrén, var tre pampigt stora trän iklädda höstens färger och som nu upplysta sträckte sina armar upp emot den mörka stjärnbeströdda himlen. Bara det så vackert att man faktiskt för ett ögonblick blev stående i andlös tystnad.

Det var en kvart innan portarna skulle öppna och det lilla torget gapade ännu rätt tomt, men spanar man upp i restaurangen på andra våningen på fotot så ser man en fullsatt lokal med gäster som öppnat sina gap för att inmundiga kvällens supé. Kanske VIPgäster (?) eller möjligen folk som hade förbokat (?) En stund senare så strömmade finklädda människor till, skytteltrafiken kom igång. Det var dags för insläpp. I samband med detta hade trumslagarna klättrat upp till, ja ni ser på bilden, trummor placerade på svajande stolpar i en rad framför entrén. Pampigt!

En kväll som skulle visa sig bli oförglömlig. Det formligen vimlade av mer eller mindre kända Kristianstadsbor. Sådana som man mött i tidning och press och även i real life, men också nya bekantskaper. I ett vimmel av mingel hade vi turen att finna ett litet runt bord att stå och småprata samtidigt som vi bet av valfri fredagsdrink. Ja nu var vi ju på plats tillsammans med en av mina arbetskamrater och hennes man, och bara det i sin att träffa varandras respektive för första gången sätter ju ännu mer en människa på kartan.


Man får ta dela av de mest otroliga och fantastiska saker som det par som hade tappat bort sina biljetter som de fått redan i somras och, att de när de kom underfund med detta dagen innan, fick bråda tider och nu äntligen var på plats och kunde andas ut efter många om och men.

Det kändes verkligen historiskt och högtidligt att för första gången inta sina platser i hallen. En i det närmast kvadratisk lokallösning gjorde att sikten verkade i stort sett verkade bra från de flesta ställen.

Kristianstadsbladets återgivning av den pampiga invigningen på Webben:

http://webbtv.kristianstadsbladet.se/services/player/bcpid71948623001?bctid=637822992001


Det väntade en kavalkad av uppträden, tal, skämt och fredagsunderhållningen var ett faktum.

Det här är ett par av låtarna som Körberg framförde på Arenan:







Han framförde även Don Henleys Bröllopssång. Klippet är från You tube och inte med Tommy Körberg

http://www.youtube.com/watch?v=OHpKNyxXVmU



Inte har jag hört Tommy Körberg sjunga i real life många gånger, men jag tror det var tredje gången och visst kan man säga "Tredje gången gillt". Det var så vackert så jag utan överdrift säga att ögon fylldes! Så känslosamt, hans sång berörde en musikalisk sträng i mitt inre. Ljuva toner tillsammans med två skönljudande akustiska gitarrer bekräftade att vi i Sverige har en av världens bäste sångare.


I Bladet kan man nu på lördagsmorgonen läsa Lisa Appelqvists recension på evenemanget och kortfattat återger det den bild som man själv hade med sig hem:

http://www.kristianstadsbladet.se/noje/article1268851/Rat-Pack-party.html

6 kommentarer:

Anonym sa...

Låter ju underbart, en rolig kväll.
Bra musik från Tommy och en god minipizza =)

Ser ut att se riktigt pampigt ut. Var berra där också?

Ja du jag längtar också till Italien, jag och erik pratar om att åka till rom i vår, sommar kanske =) haha

Nej nu ska jag fixa lite tacos =)

Puss och kram

Maria sa...

Så häftigt att få vara med på en så´n pampig invigning! Och Körberg är ju bara i en klass för sig.
Här i Kalmar bygger man en ny fotbollsarena som ska invigas i mars nästa år. Vi har inte tänkt på att kolla om biljetter ännu....
God fortsättning på helgen.
Kram, Maria

Gudrun sa...

Fin invigning och en trevlig kväll för er.

Apropå barnbarn så kommer en liten händelse från besöket;
När vi kom till dagis och skulle hämta killen (som är 4År) så är han ju så lycklig att mormor kommer och så säger han till mig, nu kan ju du mata J (snart 4 mån, vet inte om han tyckte att jag skulle avlasta mamma).
-Nej det går ju inte för mormor har ingen mjölk i sina tuttar, det har man bara när man har små barn. Då tittar han storögt och förvånat på mig och säger, men vad har du då? (typ, varför har du då tuttar), nu är det bara fett i dem säger jag.
Sedan var det inget mer sagt om det. Men på eftermiddagen när vi leker så säger han, -jag kan vara din baby och så kan vi leka att jag får mjölk från dina tuttar fast det bara är fett.
Ja vad säger man, vilka sköna funderingar och kommentarer man får.
Det är verkligen något gott du har att se fram emot, det är efterrätten och man njuter väldigt av dem.
Ha det gott.

Ölandsvindar sa...

Vad roligt att vara med om en händelse som totalt avviker från det vardagliga. Så kände jag de två gånger jag lyckades komma med på Nobelkonserten. Så annorlunda! Och Tommy Körberg!Verkligen grädden på moset!
Kram
Kerstin

Ulla sa...

Vilken fest och vad det är roligt när det inte bara är storstäderna som får dessa möjligheter. Hit kommer Kjell Lönnå med de sina nästa helg så då får vi besök utifrån vilket är väldigt trevligt.

Ingela sa...

Halloj tjejer!

Så nu är det söndag. Vi har prcis spisat på ren skånska; "Mön mad, go mad å mad i rättan ti´". (Mycket mat, god mat och mat i rätt tid) Söndagsstek med sås och "pära" (potatis).

Nu är gossarna på handbollsmatch. Hoppas att de får roligt... men jag kan inte tänka mig att den kan mäta sig med fredagens upplevelse.

Själv har jag som bäst landat vid datorn. Charlie ligger i däck han är inte på humör efter incidenten med klon och skadad pulpa.

Om jag inte minns fel så var du på något vis släkt med Körberg kerstin och nu inte nog med det... du har dessutom varit på två nobelmiddagar... då undrar jag i vilken genre...????

Till er andra får jag väl säga den som väntar på något gott väntar inte för länge...

Det får väl gälla även för det här med barnbarn Gudrun... härligt du bjuder på!