Bloggintresserade

lördag 30 oktober 2010

HUBERTUSJAKT

... ja, det hade vi väl aldrig kunnat tro då vi tänkte ta vår vanliga lördagstur på skjutfältets vidder. En aning rå luft gjorde att det kändes rätt bistert, men det verkade inte bekomma Charlie som nu var i sitt Esse. Mestadels gråmulen sky men den svagt rosafärgade himlen, som seglade i fjärran över havet, vittnade om att solen inte är helt frånvarande utan finns där bakom.


Tyckte nog att det var lite fler bilar än det brukar vara parkerade vid den lille grusvägen som plöjer genom fälten... men det händer ju ibland att hundklubben är där och lägger sina spår då vi är där, så. Men fler och fler bilar strömmade till och vi hörde på avstånd någon som ropade ut instruktioner i megafon, men inte vad ;-)

Än så länge var det på avstånd och Charlie kunde rusa rundor en god stund till. Säkert tävlingar denna dag trodde vi... och fick en nyttig motion då vi gick backe upp och backe ner... visserligen rätt små men ändå... för "Många backar små..." vad blir det? ;-)

Men oj då "Har du sett, sa Mats..." där kom en häst och kärra med militärer klädda i gamla stiliga Husaruniformer. Blev så paff att jag tyvärr inte hann fiska upp upp mobilen... Husar som gamle Dittlow (Anna Hansdotters far ( bild till höger i kolumnen), en märklig känsla, som att befinna sig mitt i historien.
... En familj kom cyklande... barnen först med 90 som för att hinna till något... Vi frågade mamman som passerade sist om hon visste vad som stod på.


Då visade det sig att det var dags för en årlig hubertusjakt och att familjen hade brukat delta. Om ni kollar i fjärran på kortet ovan, så ser ni att här hände det minsann saker.
Så var första truppen på väg ut i vattnet. Det var en mäktig syn uniformsklädda blandat med civila.
Man såg hur vågorna i vattnet bröts, kaskader av vatten stod som fontäner runt hästar och ryttare, samtidigt som luften, marken vibrerade och mängder av tunga hovar dunkade emot havsbottnen. Det var ett ljud som var helt nytt för mig (!) och det var mäktigt kan jag säga!!! En alltigenom sinnlig upplevelse vi bevittnade!!!

Svårt för er att se något av detta på mina bilder (men kolla in i Kristianstadbladet så får ni närbilder). Det var en fotograf som stod mitt i händelsernas centrum medan ekipagen galopperade runt henne. Undrar hur det kändes, det framgår inte vad jag kan se av artikeln.



Här kan man läsa mer om evenemanget.

http://www.wendesridande.se/hubertus2009.htm

http://www.wendesridande.se/inbjudan.htm I Kristianstadssbladet kan man läsa mer om händelsen och se riktigt fina närbilder

Då vi lämnade fälten bakom oss och blickade i backspegeln så bröt solen tillfälligt igenom molnen


... och det skulle sen visa sig bli rätt tunnsått med sol resten av dagen. Full strykorg skulle bli tom på kläder några stora dukar kvar. Räfsa, tippen och början till hängrännnor på stugan. Fortsättning följer...

Det blev visst 2 inlägg denna dag och betydligt fler bilder, men å andra sidan har det med tiden visat sig bli glesare och glesare med den varan ja får väl säga som han som sket i byxan "Det jämnar ut sig..." ;-)

3 kommentarer:

Maria sa...

Så häftigt att hamna "mitt i" detta evenemang. Det verkar ju spännande och lite speciellt. Kul att sådant anordnas.
Fina "himmelsbilder".
Trevlig helg!
Kram, Maria

Ulla sa...

Kommer du ihåg Tage Erlander? Han var en glad historieberättande värmlänning;huk er i bänkera sa prästen för nu laddar han öm! Tur att ni kom helskinnade undan en sån arme!

Ingela sa...

Ja du Ulla det var i Hylands Hörna sa min Mats, det minns däremot inte jag men på tal om Hylands hörna från förra inlägget...

Ja, precis så kändes det nästan som om man var med och ändå inte!

Kul att se Kristianstadbladets bild på länk på nära håll och jättebra men jag hade fångat himlen bättre Maria (tycker jag).