Bloggintresserade

tisdag 22 mars 2011

ÄRAs den som äras bör...


I bladet läser jag denna morgon ett citat av John Webster;


"Äran lyser klart på långt håll, liksom lysmaskar, men ser man närmare på den finns varken värme eller ljus."


Herr Webster levde i slutet av 15 - början av 16-talen i England. Han var författare och vi kan finna honom inom genren drama.
Kanske återkommer vi frampå dagen... som vi gjorde under gårdagens citat på temat samvete.
Ja låt mig se... ÄRAN, den måste man förtjäna på något vis. Tänker att det är inget man kan premiera sig själv för. Den är inte gratis, den måste ha föregåtts av att man har funnit sin uppgift, skött den på ett sådant sätt att man har lyckats. Ett arbete har burit frukt, en frukt som faller även andra till del. Det blir bara möjligt genom att vara lyhörd och att handla på ett sätt som man kan stå för.
På det viset ser jag en tydlig koppling till ordspråken härunder på teman MOD och SAMVETE. Det är inte vem som, som förtjänar att äras. Det krävs att man visar att man själv är en positiv förebild konkret, genom hur man lever.
Blir man ärad och det är välförtjänt, finns det all anledning att sträcka på sig! Om man bär åren med heder finns det anledning att inte bara ta åt sig den dagen då man hyllas i "Ha den äran idag", utan kanske även de andra åren. Men jag tänker att det är få riktigt förunnat... visst ska man tro att man är något. Men kanske inte många som är något speciellt som utmärker sig gentemot andra.
Sen tänker jag att det är olika... för visst är det något speciellt i ex. parrelationen. Notera här ovan det tysta samförståndet, värmen, tryggheten. Kärleksfullt förankrade i varandra på en parkbänk här utanför Stadsbiblioteket.

4 kommentarer:

Annelis hantverk sa...

Så fina och så sanna citat du hittar!
Ha en jättefin dag!

Ölandsvindar sa...

Oj, jag hinner inte med här ser jag! Bättre dö stående än att leva på knä, är bra.Jag brukar ofta citera: Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge. Man måste våga för att vinna.Var det inte Peter Sellers i någon hjätterolig film som från trädgårdsmästare blev upphöjd politiker genom att bara svara med gamla ordspråk hela tiden? Fast just nu har jag hellre tio fåglar i skogen än en enda i handen. Så nu ska jag ut!!
Kram
Kerstin

Bea sa...

Fina citat du skriver - gillat eftertankens klokhet i visdomsord :)
Ha en fin dag! /Bea

Bea sa...

Oooops, tryckfel...gillar eftertankens .... var det meningen!
/Bea