Bloggintresserade

onsdag 30 mars 2011

SMÅ MIRAKLER och ANNAT

Allra först vill jag be om ursäkt å mina och Bloggers vägnar. Det är stört omöjligt att dela in texten i stycken. Det är som om Bloggen lever sitt eget liv ;-)


Så till dagens ämne: "Småting är ofta storting", är ett uttryck som jag hörde en gång och som jag tänker det ligger en hel del sanning och mystik i. För visst är det en hel del man förundras över. Allt detta "stora" som händer i naturen och som vi har förmånen att uppleva. Små mirakler mitt bland oss och som vi får njuta helt gratis... De flesta är nog medvetna om vad ordet mirakel står för, men det är inte säkert att vi har funnit anledning att analysera det? Nog har det väl med starka positiva känslor att göra... en tro som gör skillnad, förvandlar livet till LIV. Kanske har man själv eller någon annan (eller annat) som av ett mirakel övervunnit något.



Allt har ju en motsats, men ibland finner vi inte orden för det... motsatsen till mirakel känns som det "definitivt saknar framtid", något som successivt riskerar ta slut på hoppet... man, eller ska jag säga jag, finner inga ord för det (begreppet alltså). Här sitter jag tillfälligt fast på min hållplats. Kanske är det någon annan som kan hjälpa mig?


Kerstin: Mirakel, spektakel, näe, vi får hitta på ett nytt ord Missrakel kanske. Nej, det kanske finns något orakel som kan hjälpa till.


Igår då jag satt på bussen med näsan vänd emot Åhus fastnade jag för Anders Bryvalds förslag på nytt ordspråk för 2000-talet:

"De med mest pengar åker lift i uppförsbacken, de andra åker kana i nedförsbacken." Säkert kan detta tolkas olika. Tror inte att jag på något vis reagerar annorlunda än andra men säkert på annat. Och det handlar om vad vi har varit och är med om att göra. Då blir det svårt och ofta omöjligt att se objektivt på saker och ting.


Själv höjde jag på ögonbrynen denna morgon då det var på tapeten att ; "Vi inte tillfrisknar efter en tidtabell". Det är sådant som den som har varit där (i nedförsbacken) erfar då man drivs av överlevnad snarare än av ekonomisk vinning.


Det faktum att kvinnor har svårare att få sina arbetsskador godkända på försäkringskassan... Och detta ska vara i "jämlikhetsdebattens dagar" Snacka om blåsväder för kassans sida!!!


I Bladet kunde man läsa att en man hade misshandlat sin fru på vägen hem då frun skjutsade honom hem från festen. Anledningen till det var att hans fru var nykterist... sa han... "Mycket ska man höra innan öronen trillar av".



Eva-Katrines musiktips... så bra:


Sailing down behind the sun, Waiting for my prince to come. Praying for the healing rain To restore my soul again. Just a toerag on the run. How did I get here? What have I done? When will all my hopes arise? How will I know him? When I look in my father's eyes. My father's eyes. When I look in my father's eyes. My father's eyes. Then the light begins to shine And I hear those ancient lullabies. And as I watch this seedling grow, Feel my heart start to overflow. Where do I find the words to say? How do I teach him? What do we play? Bit by bit, I've realized That's when I need them, That's when I need my father's eyes. My father's eyes. That's when I need my father's eyes. My father's eyes. Then the jagged edge appears Through the distant clouds of tears. I'm like a bridge that was washed away; My foundations were made of clay. As my soul slides down to die. How could I lose him? What did I try? Bit by bit, I've realized That he was here with me; I looked into my father's eyes. My father's eyes. I looked into my father's eyes. My father's eyes. My father's eyes. My father's eyes. I looked into my father's eyes. My father's eyes.

7 kommentarer:

Randiga Tråden sa...

Vilken underbar Header du har gjort, gillar den verkligen.

Anonym sa...

Jag hörde det på nyheterna i morse att killarna har lättare för att få sina skador godkända, det är ju lite konstigt eftersom det är bevisat i kvinnor jobbar i exakt lika skadande jobb som killar. Men där undrar jag vad som har gått snett, är killarna mer bestämda, lyckas dem få sin vilja mer igenom än vad vi får?

Något som jag tyckte var otroligt bra var att dem på nyheterna pratade också om att ännu flera läkare har gått ut i protest mot att tidbegränsa sjukskrivningar. Det finns inte ett bäst före datum som man kan sätta på när man är frisk och kan ut och arbetsprova. Allt för många tvingas ut sjuka att arbetsprova vilket är obehagligt, så jag tycker det är bra att flera sätter ner foten mot denna nya lag.

Vad ska du hitta på idag på din lediga dag? Jag vill ha helg nu, hade varit skönt. Tar en paus nu från jobbet. Jaha igår var jag och challe duktiga och tränade i bassäng, ska du och pappa äntligen lyckas nu på fredag eller drar ni på det lite till? Nu får ni faktiskt se till att simma på fredag....=) Så kan ni sen njuta av godis på kvällen och så ska det låta.

Ha en mysig dag!
Kram Eva

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=IigRv6B763k

Förresten, här får du ett musiktips också av mig idag =)

Ölandsvindar sa...

Mirakel, spektakel, näe, vi får hitta på ett nytt ord Missrakel kanske. Nej, det kanske finns något orakel som kan hjälpa till.Det var väl sin egen otillräcklighet han slog på sin fru den stackars kraken. NU ska jag luncha och sedan ut!
Kram kram
Kerstin

Ingela sa...

Tack vad glad jag blir Brittmari!

Eva-Katrine ibland kan det kanske handla om hur grabbarna lägger fram sina krav, att de inte ger sig med mindre än att de får sin som de tycker rätt, eller vad tänker du? Men jag vet inte för det beror nog säkert också på vem de förhandlar med av vilka skäl denne går med på det. Fördomar och att hålla ihop om det handlar om kön...


Kan inte mer än instämma i vad du skriver om att arbetsprova. Minns de två timmarna jag tvingades iväg till stan. Busstur som tog minst 1 ½ tim/ Dag hur jag satt och somnade på vägen hem. Att överleva men inte mycket mer målet var att man skulle få förmånen att träffa andra på en arbetsplats behovet var ett annat det skulle man mycket väl kunnat tala om om någon hade varit villig att lyssna.

Så ska ingen behöva ha det, och det är väl om man någon gång får upp ögonen för det!

Vi får väl se hur det blir med badet. Pappas första dag på nya jobbet och imorgon ska han firas av på gamla!

Kerstin du är bara för härlig, jag vet ingen som kan få till det som du ;-) Missrakel... det köper jag!

Anonym sa...

Jag läste på om det här med mirakel på vägen till jobbet och många skriver att eftersom mirakel är ett bibliskt uttryck som står för något jättebra så borde motsatsen vara helvetet- så de satte motsats order djävulskap, vad tycker du?

Konstigt att min kommentar från igår försvann. Jag skrev att nej jag kanske reflekterar mer över det här med sjukförsäkringen för att du har varit med om det....hemskt.

Sen skrev jag om Cat Steven imorgon 21.00 på skavlan =)

Kram eva

Ingela sa...

Fler som har sagt att det är svårt att kommentera hos mig, att kommentarerna inte fastnar.

Absolut man förknippar nog lite tillman tro och himmelskt med mirakel och då blir ju motsatsen djävulskt, helvetiskt.

Kram på dig min lilla