Bloggintresserade

onsdag 9 mars 2011

FÖREKOMMEN ANLEDNING

En låt på morgonkvisten idag då det är lillhelg i Paradiset. Det får bli ett mellanstick med tanke på fredagens Music lovers.

Säkert många med mig som minns den här dängan. Helt klart; man blir glad av den, åtminstone jag;



John Harrington är upphov till Dagens Citat i Bladet på temat "Planering";

"Vi utför ingenting väl förrän vi upphör att tänka på hur det bör utföras."

Hmmm... hur tänker han då...?

För att mer förstå hur han menar måste man nog veta lite mer om hans bakgrund och synvinkel. född 1852 död 1929. Brittisk diplomat härigenom närkontakt med Japan och sedan japanska språket när han undervisade på Oxford.

Hans erfarenhet var säkert att det lönar sig att vara diplomatisk,

... jag tänker också att det är viktigt att inte låsa sig i tanken och att det därför är viktigt att vara öppen för andras synvinklar. Det är dessa som stärker eller förkastar egna föreställningar. Så det handlar inte heller det minsta om att uppträda som en vindflöjel.

Samtidigt är det nog ofrånkomligt Eva-Katrine att vara mer eller mindre stereotyp, som svar på din fråga under gårdagens inlägg.
Du undrade om jag är stereotyp;

Säkert mer än vad jag någonsin skulle önska. Hur viktigt är det inte då att dessa tankar kommer fram i ljuset för att kunna bearbetas!

Garanterat gäller det för oss alla! Det är så lätt att "týcka om" sådant som är runt oss. Att vara trygg i en föreställning ? ... Kanske mer ett skenbart faktum än av genomtänkt...

Skulle trott att du som har växt upp med att diskutera så mycket avigt och rätt... och inte minst närkontakt med människor som av olika anledning har fallit under den här många gånger orättvisa kategoriseringsprocessen. Och att du själv också egentligen tycker så hör jag. Tänker att du har mycket att bidra med... men det är nödvändigtvis inte detsamma som att alltid orka stå upp för sin sak/åsikt. Det kan blåsa rätt snålt emellanåt och då måste man känna sig både stark och utsövd.

Annars gillar jag som du vet att planera... det är något av en personlig egenskap och där jag har fått gott utlopp i lärarjobbet... eller snarare en strategi för att arrangera lapparna och inte glömma huvudet ;-)

Men det finns alltid plats för det spontana och att ändra riktning om det är väl planerat!

Nå, nu blev det en tur till EKO på min lediga dag mest för att hålla liv i körningen. Så dyr som bensinen är så kan vändorna inte bli så långa. Så klart blev skörden en mjukisbläckfisk till "sonen", och en vacker Phaleonpsis även kallad Brud Orkidé här på svenska till mor. Den ska vara lättskött och om man har tur kan den blomma oavbrutet i ett par år. Ohlala!


http://www.langtanochlust.com/

6 kommentarer:

Bea sa...

Hej!
Du är väldigt duktig att sätta ord på dina tankar och funderingar!

Tack för musiken!

Kram /Bea

Anonym sa...

Ja jag tror att du har helt rätt, vi tänker alla så mer eller mindre och är stereotyper till vissa delar...

Blev det en roligt leksak till charliebus på eko? Kan inte du mms ett fint foto på honom? ha inget på den nya telefonen...

Blev det någon spinning idag?

Ha en fin kväll!
Kram eva

Ingela sa...

Hej på er och godmorgon denna ljusa stund som jag tänker bådar gott för dagen.

Tack för värmande ord Bea! Jag blev så glad!

Tror vi tänker rätt lika Eva-Katrine, det här äe en grundfråga som vi har ventilerat i hemmet. Vet att Anna-Karin ibland då hon var i tonåren brukade peka på tillfällen då hon inte ogrundat menade att jag var stereotyp.

Jodå, det var inte meningen att Charlie skulle få en leksak igår (han blir bortskämd). Men jag kunde inte motstå en röd bläckfisk med hängande och slängande ben ;-) Tror att jag är svag för honom och nu när han inte får så mycket ut och springa med sina höftleder försöker jag att kompensera. Bättre upp blir det näsa tisdag då ska han börja på hundsim i Vinslöv :-)

Spinningen sparade jag kanske tills idag.

Vad gäller fotot ska lägga lite energi i den frågan. Igårkväll hade jag chans att ta ett kanonkort på Charlie då han hade lagt sigpå Mats bröst med Älgen Helge intill ;-)

Kram

Ölandsvindar sa...

JA det är lätt att låsa sig tankemässigt. Ibland när vi diskuterar förändringar i hus eller trädgård brukar jag säga att vi frågar den och den hur de skulle göra. Maken blir sur och tror inte att jag litar på hans kunskaper men det handlar inte om det. Det kan komma nya spännande infallsvinklar. Det kan ju förstås sluta med att vi ändå tycker att vår egen lösning var den bästa, men inte alltid. I dag har vi klass 1-varning beträffande vindarna så jag ska stå i växthuset och pytsa jord i ala krukor.
Kram
Kerstin

Pernilla, Lyst - Slow Living Fashion sa...

Hej!
Tack för ditt vänliga inlägg på min blogg om min vägg.
Du skriver väldigt tänkvärt om stereotyper och om att väga stå upp för sig. Det kan man behöva begrunda lite till mans...

Kram

Petit Eyekiss sa...

Stå upp för sig själv , har jag nog aldrig gjort. Däremot ställt upp för alla andra....

(skickar ett meil)