Bloggintresserade

måndag 13 juni 2011

DAGENS CITAT

... i Bladet på ämnet FRAMGÅNG fortplantat hit på min blogg.

"Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende och framgången är given".

Orden är sagda av Mark Twain (1835-1910). Twain kom från Amerika, han var författare och tidningsreporter.




Men, vad gäller citatet; Här måste han ha tänkt till, och för mig känns det inte helt klart vad han menar.








Hur menar jag då? Att vara öppen för att saker och ting kan vara annorlunda än man tänker idag... ja är nog lättast att köpa om man inte redan från början är alltför fast i sin övertygelse. Visst är det viktigt att tro på sig själv, men det kan nog vara både och, beroende på om man har vett att ta vara på kunskpen och personerna kring denna eller ej!








Jag tänker att den största frågan i detta sammanhang är om man väljer en linje att vara ödmjuk eller att köra över andra. Kanske är man mest inresserad av att sko sig själv.







Frågan blir då att fundera över bakgrunden till varför just Mark Twain sa så här. Utöver sina otaliga tidningsartiklar skrev han en mängd böcker. En av dem var Huckleberry Finn. Själv måste jag erkänna att jag inte har läst denna klassiker, men det har Mats. Han berättade att Huckleberry har många goda egenskaper, men att han dvs H. även känner sig osäker. Han lär sig utnyttja situationer och drar sig inte heller för att ljuga. När det inte fungerar som han vill så flyr han.






Mark Twain var näst yngst i en syskonskara på sju. Under sin barndom lekte han mycket i slavkvarteren, då både hans far och farbror höll sig med slavar. Men var det som jämlikar han såg dem?

Det var ångbåtarnas tid, dessa kom och gick, och de var också på en sådan han så småningom tog värvning. Dagdrömmaren blev som 12-åring faderlös.

4 kommentarer:

Maya sa...

Citat kan va ganska kluriga ibland... eller väldigt rakt på sak :)
Ha en fin dag!

Lev idag sa...

Ja...citat är många gånger inte så självklara att förstå...och tolkas säkert lite olika utifrån vem som läser dem...
God natt
Monica

LyckligaPraliner sa...

Oj nu har jag läst o läst i massor för att komma ikapp :) Hoppas din huvudvärk är borta..fast den kanske sitter i flera dagar... Cacaoblomman är ju helt ljuvlig! Vilken underbar blomma. Jag gillar verkligen blommor där själva blomman liksom svävar ovanför på en lång själk. Doftar den cacao? :) Du har också en väldigt fin trädgård ! Hoppas din tisdag varit bra :)

Ingela sa...

Hej på er!

Visst är det klurigt med citat och det är väl kanske det som är meningen att man ska tänka till.

Huvudvärken är nu borta kan jag tala om. Får hoppas på att jag har haft en släng av den förkylningen som Mats och Eva-Katrine har haft.
Vad gäller Cacaoblomman; tror inte att den doftar har inte tänkt på det inte heller att det kan tolkas som att blommorna svävar i luften... men jag håller absolut med dig och jag älskar färgen!!!