Bloggintresserade

torsdag 15 juli 2010

ANTI-STRESS


... på vår kyl hänger följande 10 anti-stress råd:
  • sluta jämföra dig med andra

  • våga välja bort.

  • Sätt rimliga mål-både för arbete och fritid.

  • Erkänn dina begränsningar men också vad du är bra på.

  • Samtala om allt.

  • Ta tag i vardagens konflikter- 80 procent beror på missförstånd.

  • Tänk positivt.

  • Kost, motion och sömn i rätt balans ger högre stresstolerans.

  • Koppla av mentalt-gå ut i skogen, gå på bio, meditera.
  • Släpp loss barnet i dig- var lite busig.

Vissa av punkterna är helt klart lättare och svårare att leva efter. Vi lever i en stressad tid och det är så mycket som ständigt pockar på vår uppmärksamhet. Även om man innerst inne vet vad som är bra för en, så är det inte lätt att varken styra eller finna den där balansen. Viktigast är tror jag att vi lever så vi på det hela taget känner oss nöjda... med "välgörande" som en ledstjärna.

Men eftersom det är individuellt och man faktiskt inte är ensam att ha behov, blir det nödvändigt att kompromissa. Det enkla och det okomplicerade, andrummet och där mina sinnen får stimulans är det som jag värdesätter mest. Extra krydda åt tillvaron ger för mig fantasin, humorn och upplevelserna tillsammans med mina närmaste.









Slagna hjältar

6 kommentarer:

Bestemor Drillo sa...

Hei igjen!
For noen fine regler du har delt med oss i dag! Alle er på sin plass, men det siste om barnet er noe vi burde leve etter! Ha en fortsatt god sommer mi venn! Klem fra bestemor som er hjemom en liten tur og da er nettverket mer stabilt!!

Maya sa...

Det där va en bra lista!
Och jag tackar...räknar timamrna nu... 13 timmar kvar nu innan man får bli ledig! bara att kämpa på!

Ölandsvindar sa...

Lite bus ibland är nyttigt! Jag är (ö)känd för att hitta på saker. Med våra husbilsgäster, som är gamla vänner till oss har vi nu i två dagar pratat om alla ROLIGA saker som hände när vi bodde nära varandra. Det tråkiga hoppade vi över.
Kram
Kerstin

Fånga dagen sa...

Vad härliga meningar, så är det ju. Men man måste ju inte ordagrannt följa allt huvudsaken är att man är medveten om det tror jag. Vad fint du verkar ha det i ditt uterum, ser mysigt ut.
Idag regnar det här trots att det är så varmt.
Phu hela jag är klibbig.
Ha det så bra nu min vän
Kram Lena

Petit Eyekiss sa...

Tack Ingela för hälsningen! Ja vi har lite saker som är lika. Det är nog därför jag fastnade för din blogg en gång i tiden.Levnadsreglerna är lätta att skriva men svåra att leva efter...
Idag har vi bara tagit det lugnt, ska göra ett inlägg om det snart.
Kram
Bettan

Ingela sa...

Hej på er!

Visst är det sådant som man bör ha bakhuvudet Lena... och där man kanske vet med sig att ha svårare med någon av punkterna och därför har den med sig lite extra... tillsammans med en varningsklocka. För att leva efter hela om det är sådant som varit svårt för en jämt eller har blivit så av någon anledning... Då kan anti-stress bli stressande i sig.

Men viktigast av allt som jag ser det är att titta med positiva ögon och plocka fram sådant som man redan är bra på eller mår bra av ... kanske förstärka det.

Att vara extra tokig Kerstin att göra sådant som är oväntat är frigörande i sig... ibland för alla inblandade. Det handlar inte sällan om att plocka fram barnet i sig. Att tillåta sig sådant som jag egentligen tror att många skulle vilja/våga...

Bettan jag glömmer aldrig vårt möte i Stockholm på tunnelbanan när våra koftor hakade upp sig i varandra, sen tar vi uppvåra läsglas exakt lika... lika märkligt som häftigt. Det hade i mina ögon en mening... det var inte bara slumpen utan vi har saker att lära varandra... tror jag...