Bloggintresserade

torsdag 22 juli 2010

Stockrosornas (Y)stad

Får jag presentera Ystad, som jag skulle vilja kalla stockrosornas stad.


Man skulle kunna tro att jag har valt färg på klänningen för att matcha miljön ;-) Här utanför Per Helsas gård.

Ystad känns alltigenom ljuv så det är verkligen en god kontrast till ondska i Henning Mankells Ystadsdeckare. Vem känner inte vid det här laget huvudpersonen Wallander?

Så förknippad med Ystad så att han i det närmaste känns som en livs levande person.


"Per Helsas Gård är ett av Nordens bäst bevarade korsvirkeskvarter med byggnader från 1600-, 1700- och 1800-talen. Sedan 1968 är gården klassad som byggnadsminne. Hela kvarteret ligger centralt vid stadens gågata. "




Vad sägs om de här ljuvligt designade kopparna
(bilden lånad från denna sida):





I den här oerhört vackra gården inhyses hantverk av olika de slag. Designers visar sina läckra kläder. Här kan man om man så önskar bara titta inte köpa. Eller kanske ta en fika på innergården.




Kan undras om de tre "stockar rosor" som jag grävde ner i våras kommer att växa till sig så här och hur långt tid det tar innan de blommar.





Medan jag väntar och längtar...
klart jag inte kunde låta bli att doppa näsan i planteringen med


blålila verbena och tvåfärgade knölbegonior




Göra en visit i kyrkan som om jag förstår rätt är från 1200-talet. Fotot mörkt men så var det också inne i den långt ifrån tomma lokalen. Härinne kunde man finna lugn och stillhet, tända ljus... tillsammans med svalka




Musikanter, mängder av flanörer på smala gator... visst blev det en del besök i butiker olika slag av väldoft, hantverk keramik, silversmide, konst, presentartiklar ... Listan kan bli lång...



... självfallet Bäckströms hattaffär. Inte är det första gången vi var här och jag har skrivit om vårt förra besök.

Butiken är en av landets äldsta och med ett så rikt sortiment att jag blir helt salig av att prova, prova, prova... ut kom jag med en urgullig röd basker (överraskning till dotra som just igår sa att hon tänkte investera i dito till hösten).

Kassaapparaten från tidigt 1900-tal fungerande men lag på att nyttja nya moderna prylar istället för dessa mer passande för en så anrik butik.





http://hem-tradgard-design.blogspot.com/2010/02/mandag_22.html



Oväntat, men fräckt med grön dörr på detta hus målat i karamelliga färger



... och med fräcka smideslampor hängande på väggarna





Här har de, som Mats uttryckte det, bokstavligen förgyllt tillvaron








... med en urläckert snidad och målad dörr. Just denna dörr gjorde huset tillsammans med stockrosorna. Kul som du säger Kerstin att leka med tanken att börja karva i sin egen trista dörr ... vilket hade motivet blivit då?


Sällan man numera skådar en tvåfärgad Volvo Duett i bruk. Det andas absolut nostalgi... Det var på den tiden då bilarna fortfarande vågade sticka ut...


... nu ska allt i livet vara så lika... men kanske... retro återanvändning tankar på vår miljö... det känns som om en del är på väg tillbaka... fler och fler experimenterar med det oväntade... i inredning, på den egna täppan, käder...


Vi passerade på hemvägen Simrishamn och jag fick anledning att blicka bort emot forna flyktingskolan där jag tjänstgjorde på 90-talet. Det mest krävande jobbet, men samtidigt där jag har trivts bäst av samtliga och forna arbetsplatser. Det vi hade var lika unikt som sammansvetsande... i grunden otaliga svårigheter som vi valde att vända till möjligheter men en grundplåt som inte kan uttryckas bättre än med KÄRLEK





Efter en mellanlandning nere i hamnen där det en gång låg en fiskaffär som barnen och jag besökte i jakt på att finna gemensamma sinnliga ord... samtidigt som vi var ute på vår sakletarjakt.


Och där polisen idag noterade bilnummer till en bil där ägarna lämnat sin familjemedlem i bilen medan de sjäva förlustade sig FY och USCH hur kan man? ...



Om jag ska slå ett slag för litteratur blir det här Elsi Rydsjö och hennes historiska romansvit vilken startar med "Karolinas Poltava", fortsätter sedan med "Kommer aldrig solen?", " Det blåser vind från Östansjö", "Den sjunde vågen" och avslutas med "Allting har sin tid" där man på baksidan läser:


Östra skånes skyhöga himmel välver sig ljus över Mariebergs stora gård och Askebergs stuteri. Släkterna Barck och Benedict-Reuter börjar flätas in i varandra, knyts ibland samman tätare än vad några familjemedlemmar tycker om att se. Många i den äldre generationen är redan borta, men nya kommer efter dem; man möter kvinna, barn föds och växer upp. Marie Barcks gränslösa kärlek till den egna jorden ställs emot dförvaltare Per Anderssons lika starka kärlek till den fäderneärvda gård som är hans. Ingen av dem ger vika. Är det självkänsla och stolthet- eller självtillreäckligt högmod? Kring huvudpersonerna trängs andra gestalter, alla med sina karaktärer, alla med sina liv och drömmar.



Samt antikbutiken i Brösarp där vi har passerat mängder av gånger och kastat lystna blickar in i skyltfönsterna. Så även idag och såg idag trätåget från Brio och vi tittade igenkännande på tåget och varandra. Trots fläkten som snurrade osade allt gammalt i värmen då vi tagit steget över tröskeln... vilket ju inte var särskilt märkligt med tanke på tingens ålder lika ansenligt som priserna.


Så var vi "i hamn" dvs. tillbaka i Åhus. Ännu ett utvik från den givna stigen och som sätter krydda på tillvaron




Nu sitter också min respons på plats under gårdagens välkomna kommentarer


Här sjunger Helene Sjöholm en av Ted Gärdestads vackraste låtar



5 kommentarer:

Ulla sa...

Åh,det är verkligen vackert. Ystad är en så fin stad och speciellt på sommaren. Vi har den yngste i barnaskaran i Malmö och då blir det kustvägen och Ystad när vi är på sommarbesök. Tyvärroinget i år så nu ska jag njuta dina bilder en gång till. Trevlig helg önskas från skogsregionen.

Maya sa...

Underbara bilder :) Gillar Ystad, men man åker för sällan dit, tack för tipset... nu blir det nog av :)

Petit Eyekiss sa...

Jag har aldrig varit i Ystad, så tack för en jättefin stadsskildring. Stockrosorna är fantastiskt vackra , liksom du. Du strålar ikapp med dom.
Jag har tillbringat en hel del tid vid spisen idag. Har förberett för morgondagen då min dotters svär föraldrar kommer.Har gjort två pajer till lunch, en äppelkaka till fikat och ugnstekt fläskfile.I morgon behöver jag bara fixa tillbehören.
Kram
Bettan

Ölandsvindar sa...

Stockrosor är så vackra. Vet inte vilken färg som är snyggast. Och den målade och snidade porten! Kan man börja karva på sin egen tråkiga dörr kanske.Det finns så mycket vackert i Skåne. Fick låna rum på Flyinge en gång under min yrkestid och passade då på att se alla vackra platser.
Kram
Kerstin

Ingela sa...

Roligt att slå ett slag extra för Ystad och kanske värva någon mer besökare. Det är en väldigt vacker stad och det understryks av fantastiska blomster. Här har jag fastnat för stockrosor men annars kan man njuta klätterrosor på snart sagt varenda vägg.

Just nu är Ystad trångt av sommarbesökare. Annars är det nog rätt dåligt med möjligheter till arbete i regionen och det innebär att ungdomarna söker sig härifrån. Det är ju synd och känns inte genomtänkt! Här är det ju frågan om inte vi borde använda oss av politikens redskap. Precis som du ger uttryck för Maya gillar men åker för sällan dit! Saknas någon form av dragplåster.

Mats bodde här mitt i centrum en period i sin barndom. Just den här gången ledde inte våra steg förbi det lilla radhuset, men vi brukar försöka åka dit någon gång eller ett par gånger om året för att uppleva stämningen.