Bloggintresserade

torsdag 22 juli 2010

ÄNGLABLOM

Nu blommar Sibirisk spirea på ödetomten och en nästan överdådigt blommande gren söker sig över planket till mer bebott område och når oss tillsammans med solens strålar




Gammeldags dagliljor från Rullebackens skola står i full blom bredvid dammen

... och i vattnet guppar årets tredje och fjärde näckros, förankrad i botten med starka navelsträngar. Månne vi föräras fler i år?







Kanske är det en dagslända som har förirrat sig in i det varma uterummet... isåfall så tragiskt då det gäller att ta vara på sin stund på jorden.

... och inte kunde vi hjälpa den mer än med att öppna upp fönster och dörrar medan vi tvåbenta ägnade oss åt Askenturnering




På kvällen passade Eva-Katrine sina småkusiner medan föräldrarna skulle till Handelsbaren för att återuppleva Patriks Combo. Kalle på campingtur uppåt västkusten och Anna påväg till Barcelona.

Alltmedan Mats och jag begav oss ut på cykel kors och tvärs i Åhus... utmed ån, via hamnarna, på vindlande gator (bland andra Krokiga gatan) i gamla stadskärnan, slängde käft i nya massage och hälsobutiken hos jämngamla (med mig)butiksinnehavarens ursprung också från lilla Rickarum. En vända inom den lilla förtjusande butiken


Hur har jag lyckats hålla mig ifrån den under det år den har funnits här i byn? Och frågan är varför? Har länge kastat beundrande blickar emot de tilltalande vingarna på tegelväggen till gamla handelsboden.





Och blev heller inte besviken då vi tagit steget över tröskeln. Här har jag inte varit för sista gången.


Men änglablom det har vi även på hemmaplan.


Bouganvillean från Eko i våras blommar något enastående med sina utsökta blommor i varma färger. Hade själv aldrig sett denna färgen förut, har upplevt att det oftast är lila uti affärerna. Utomlands söderut ser man ju dem som stora träd. Denna måste jag försöka övervintra men måste nog flytta in den inomhus för att lyckas...


http://www.odla.nu/artiklar/bougainvillea-fd.shtml

Här kan man läsa om skötsel.

4 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Hallå i hettan!
Bouganvillea måste jag prova. Jag har funderat på det länge. Den kanske klarar att övervintra lite inbäddad i mitt välisolerade växthus som jag ska montera upp efter sommaren.
Kram
Kerstin

Bestemor Drillo sa...

Et herlig innlegg fra deg hvor vi får være med i din hverdag ! Jeg fikk ikke opp bildene dine, men koser meg med teksten! Takk for dine kommentarer som gleder meg mye!!Klem fra bestemor !

Petit Eyekiss sa...

Du har så fina växter i ditt Paradis. Här torkar det bort.Får vi inte regn snart ger jag upp. Vissa av mina blommor i krukor får jag vattna 3 ggr/dag.
Tittar man ut över tomten så ser det mer ut som i slutet på Okt. än Juli. Vi har ju mest tallar på tomten, men de få björkar som finns här är bruna och torra......
Vattnar och jagar getingar är vad jag fyller min dag med;-)
Kram
Bettan

Anonym sa...

Hej på er!

Märkligt för det känns verkligen som det bara blir hetare och hetare. Igår lovade vi varandra att det skulle bli åska eller något för först stod den halvfuktiga luften (tropisk värme?) stilla och dallrade, himlen mörkade samtidigt blåste det plötsligt upp. Det var på vår Charlierunda... men det bidde ingenting!

Sammalunda i Brösarp enligt den kvinna vi konverserade några timmar senare då vi var på vår utfärd. Idag (fredag) mulet men det ser inte ut att ha kommit någon nederbörd. Det är samma här blommorna behöver mycket vatten i solen. Enda knepen kan vara att flytta samman de som går så blir det inte så långt att asa vattenkannan. Här har också dött en del och då de som har haft minst krukor. Björkar kräver ju enorma mängder vatten och ser också till att sno åt sig det som finns i omgivningen. Vackra träd men inte så bra för annan växtlighet med andra ord. Grannens kastanj och som hänger ut över vårt däck är brun och fäller redan sina löv ner på brädgolvet. Sommaren är annorlunda i år så var ock vintern... Ingela