Bloggintresserade

onsdag 7 juli 2010

KONSTEN...

... att vara snäll" är en av Stefan Einhorns boktitlar och är en bok som jag valde att läsa direkt då den kom ut 2005. Den har nu "... några år på nacken" men är lika angelägen för det. Begreppet SNÄLL har oförtjänt tilldelats en dålig klang; för vem har inte hört "snäll så hon är dum"?

Jag fann nu på morgonen ett ark papper med mina anteckningar efter hopslagen bok. Och jag läser; Vek och svag är inte lika med snäll... det handlar istället om att definiera mina handlingar inom mig och att sträva efter goda konsekvenser.

Det blir lätt att förstå följande; att vara snäll är inte så enkelt och absolut inte så mesigt som dess rykte. Det är inget man klarar på egen hand och det kan bara uppnås i ett samspel. Och det är viktigt att det är positivt... då ryms inte termer som klara sig själv, besvära, lägga sig i... inte heller att förhäva sig, att dölja sina egna svagheter på bekostnad av andra... det handlar istället om att vara generös, ha medkänsla och att visa omtanke.

Einhorn frågar sig (och jag) Om det inte är min sak, vems är det då? Vems uppgift är det att vara medmänniska.






Einhorn rekommenderar ännu en bok den heter "Den tändande gnistan" och är skriven av Malcolm Gladwell. Den borde man allt sätta på sin agenda. Där behandlar han när ideér, meddelanden, beteenden, produkter plötsligt och oväntat får en epidemisk spridning. Han ger en bild av vilken kraft som kommer i omlopp och leder till förändring... bara som han säger genom att spridas från början mun till mun.


Einhorn ger även ett filmtips av äldre datum;
Its a Wonderful life Frank Kapra














Sedan har jag klottrat följande och det är så kloka ord så det måste vara Einhorns citat :



Det händer men sällan



Att en av oss verkligen ser den andre;


Ett ögonblick visar sig en annan människa


Som ett fotografi men klarare

Och i bakgrunden

Någonting som är större än hans skugga

Jag behövde nog bli påmind så det var därför jag fann arket i nattygsbordet då jag renbäddade. Morgonen är den stund då jag är som mest klarsynt. Så nu har jag något med mig denna dag...




Tror att dessa första näckrosor blir röda








¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤



Nu kallar plikterna... plocka, hänga ut tvätt, stryka det sista, vattna inneblommorna. Badat i karet? Redan avklarat och det med en gnutta Blue fruit Lena!
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Så nu är vojnen servad, provtryckt (gasol), bytt stödhjul och säkerhetsvajer, ny pump införskaffad den ska elektrikern ta sig an och på så vis spara arbetskostnad. Nu är "den gamle" redo för besiktning i nästa vecka. Den är fräsch trots sina år sa de på husvagnsexpo (nära nog veteran ;-).



...passen hämtade om ut ifall... vi får väl se... vi är välförsedda (och man behöver ju inte titta på fotot i passet).




Bredvid polisstationen




Nu har första blommorna på krasse slagit ut lagom tills du kommer hem Eva-Katrine


11 kommentarer:

Ulla sa...

Visst behöver man bli påmind. Det är lätt att det blir slentrian i alla typer av förhållanden/relationer tillandramänniskor. Jag tror att du hittade lappen för fler och inte bara för din din egen skull. Tack, nu ska jag ta tanken med idag(och alla andra dagar är målet förstås).

Ölandsvindar sa...

När den där boken kom ut försökte jag införa snällhet som årets tema på mitt arbete. Det var ingen som köpte det och jag tror som du att gamla fördomar "snäll= dum" står i vägen. Det kostar så lite att vara snäll mot andra men jag vet att jag missar på det ibland.
Kram
Kerstin

Anonym sa...

Snäll? Ja det kanske man är ibland för att tomten ska komma...haha

Imorgon blir det lite semester, hur känns det, vad ska ni hitta på?

Jag tycker att ni ska äta på den grekiskarestaurangen igen...mums =)

Kram eva

Tigris Predikantan sa...

Ibland tittar jag på min sambo ... och ... vilken glädje att det blev vi två! *ler*
:)

Ingela sa...

Till dem som inte har läst den här boken så rekommenderar jag den med det varmaste!

Tanken att sprida snällhet Kerstin är en tanke med jättegott syfte. Men det är inget som görs så lätt.

Man behöver verkligen påminnas för att det inte ska bli slentrian Ulla. Faktiskt har jag väldigt svårt att förstå motståndet. Men du har säkert en poäng i att det handlar om fördomar och det har vi lite till mans... även om vi nu skulle tro motsatsen.

Jag har också gjort den erfarenheten att det är mycket svårt för många att tänka entreprenörskap i dessa termer. Kanske är det därför att man värjer sig för att erkänna sina egna fel. Jag har undrat många gånger om varför det kostar på... varför viljan verkar saknas... om det är man själv som inte lyckas prata för sin sak. Det enda man kan göra är att försöka föregå med gott exempel. Dvs. jobba med sig själv och tillsammans sina närmaste, men även med andra i ens närhet. Det kostar ju som du säger Kerstin så lite. Dessutom skulle vi ju kunna bruka uttrycket "droppen som urholkar stenen".

Alla har inte modet som ex Nelson Mandela som uthärdar vad som för sin benfasta goda tro. Men att verka i det lilla är gott nog!

Den där känslan den känner jag igen Tigris att plötsligt bli uppfylld av denna ömhetskänsla och glädjen av att ha varandra.

Ja du berör en springande punkt Eva negativt uttryckt skulle det kunna tolkas ”för egen vinnings skull”. Men det behöver ju faktiskt inte vara något negativt för genom att ge får man oftast uppskattning tillbaka och är det i ett gott syfte så what?

Ingela

Fånga dagen sa...

Hej vännen!
Bada med blue fruit, härligt.
Det är härligt med badet i vilket fall med eller utan.
Fint du skriver idag, sanna ord minsann som vanligt naturligtvis.
Härligt att besiktningen gick bra så att ni kan åka snart dit näsan pekar.
Härliga tankar du har i alla fall.
Jag önskar dig en skön dag även i morgon.
Stor kram
Lena

Petit Eyekiss sa...

Go kväll!
Jag har läst boken, och många andra liknande böcker,men den som fortfarande i jobbiga stunder är min bibel är:Tro på sina inre krafter( eller gör varje dag till ett mirakel) av Dyer.I den finns det understruket med gult, rosa, grönt.
Det känns som jag har "gett" hela livet,och jag känner mig för det mesta som en tom bankomat.Alltför sällan fylls det på...
Nu är jag trött och ska natta.. I dagarna 6 blir det full fart här igen,min bror med sambo från Järpen kommer med husbilen imorgon. På fredag kommer dotter med man, och på lördag kommer en vän till dom för att sola och bada vid stranden, och på söndag kommer L´s syster för att vara här några dagar. L´s barn o barnbarn har semester from. fredag och kommer att vara här ute i gäststugorna, och jag kommer nog att få värmeslag vid spisen..
På onsdag ska min son och jag fira vår födelsedag 46/64-64/46 med lunch på Sandhamns värdshus eller en tur med SS Storskär
Oj, nu blev jag ännu tröttare!jag är nog FÖR snäll;-)
Gnällkramar
Bettan

Anci sa...

Hej !
Kul att du hittade till mig ! Du får gärna komma tillbaka :)
Boken om snällhet har jag och den är bra och viktig !

Ha det underbart !

Kram
Anci

Möllebacken sa...

Snällhet är ju något man önskar att det fanns naturligt hos varje människa.
Önskar att jag hade mer ro till att läsa. Har flera hyllmeter som väntar på mig.
Ha det gott, och önskar dig en skön semester.
Kram Pella

Anonym sa...

Direkt från Rogge i Strängnäs:

Det ser ut som om åtminstone vi som skriver här är överens om hur viktigt det är att vara snäll... men det verkar då sannerligen inte vara så enkelt. Vare sig om det handlar om bristvara eller i överflöd.

Om man är så mån om andra att man står tillbaka själv... kanske i alla lägen... utnyttjas (?) till slut känner man sig uppäten... Och framstår i andras ögon kanske som något som man inte vill vara.

Men, det är enkelt säger någon. Det handlar bara om att tro andra om gott.
...ett fåtal som är genomsnälla och inte tycker att det är något svårt... Som blundar för, eller inte.

Min slutsats är att sympati- empati är en produkt av arv-miljö... Att det som med så mycket annat här i livet gäller att hitta en god balans... och att den är individuell.

Ingela

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.