Bloggintresserade

fredag 4 februari 2011

FREDAG

Fredagkväll nyss hemkomna ifrån Furubodabadet. Så härligt nybadade och bastade kan vi nu slå oss ner vid en pizza från Robins... njuta mer eller mindre dansanta individer. Vissa förvånar med att äga mer taktkänsla än förväntat, medan andra synbart mer äger känslan med annat. Ett rätt tveksamt koncept om man tänker efter, att sitta och bedöma och kritisera. Dans borde ju egentligen främst vara något som man utövar och njuter av.

På tal om ord: igår var jag inne i Kristianstads bokhandel och kom ut med present i bokform. Men det avslöjar jag inget om i detta forum. Vi var helt överens att äger man bara böcker så har man tillgång till fler världar. Denna fängslande kvinna som assisterar i butiken kan rekommendera böcker och man blir så sugen att man känner sig rik då man går ut med en bok under armen. Jag kom denna gången ut med tre ;-)




"Längtans Ö" av Victoria Hislop



En gripande släktkrönika. Ön är Kreta på baksidan kan man läsa "... om förnedring, och hjältemod, svek och passion... om en kärlek som överlevde allt".

Den här boken gick hon och hämtade från ett angränsande rum till mig och med varsamma händer överlämnade hon den.




"Den förspillda vakan" av Nadeem Aslam.




Lara reser till Afghanistan för att söka efter sin försvunne bror. Kriget mot terrorn pågår för fullt.

Det är en bok som inte många hittar i handeln för den ser kanske inte så inbjudande ut på utsidan men enligt expediten med en oerhört gripande insida.






...samt "Katedralen vid havet" av Ildefonso Falcones,
Citat: "en oförglömlig skildring av det medeltida Barcelona".









Ja ni hör här finns att göra efter Ranelids "Kniven i hjärtat" som nu ligger på mitt nattduksbord.
Eva-Katrines inneskor växer, men sakta... det är hårt att virka i dubbelt garn och min ovana tumme fixar inte så många varv åt gången. Det är som att lära spela gitarr på stålsträngar ;-), men som sagt "Lite då och lite då blir snart till en hel å". Då jag är klar ska jag börja på dina handledsvärmare Milla. I det där gröna garnet som du beställde.

5 kommentarer:

Maria sa...

Så härligt det låter med bad och bastu. Vi har också ätit pizza ikväll. Och nu ska jag packa för fjällen. Heja på dansarna, du, jag vet inte om jag hinner. Kram!

Ölandsvindar sa...

Just nu känns det som om jag skriver mera själv än läser vad andra har åstadkommit men det blir väl skillnad när man kan sitta i solstolen och läsa.Har en Oates på lager bland annat. Trevlig lördag!
Kerstin

Ingela sa...

Ha nu så kul i fjällen Maria! Dansarna ja, jag somnade ju så klart...


Men så tänker jag också att det är Kerstin. Ibland behöver man bearbeta sina egna tankar och de input som man får genom livet, media etc. Så går det en tid och så är man där igen i läsartagen.
Carol Oates skriver fängslande.

Grekland nu sa...

Längtans ö läste jag i höstas och det jag gillade mest var att beskrivningen av det traditionella livet i en kretensisk by kändes så äkta trots att författarinnan kommer från ett annat land. Dessutom är boken filmatiserad och visas nu i grekisk TV - en fantastisk bra gjord serie! Och nästa vecka åker jag till Kreta och hoppas få besöka Spinalonga...

Milla sa...

Det ser jag fram emot :)