Bloggintresserade

söndag 18 maj 2008

Den nya Cinna

Har tydligen missat en dokumentär om Cinna som jag jättegärna skulle vilja se. På svt sida kan man se den när som, vilket passar mig. Det kommer jag att göra vid ett senare tillfälle, återkommer med mina synpunkter på reportaget. I korthet får Cinna 31 år en dag en stroke, denna leder till förlamning i höger sida. Hon konfronteras ständigt med det som hon inte längre minns, kan eller att hon är alltför trött. Men, hon är envis och kämpar för att återerövra det hon förlorat. Till en början går det snabbt men så småningom går allt långsammare och hon tvingas inse att det inte finns någon väg som leder tillbaka. Tidigare målmedveten och framgångsrik och hon strävar en lång tid efter att bli som förut. Allt är borta men hon ger sig inte. Jag tänker hur hjälpt Cinna måste vara av att hon har ett tryggt nätverk med familjen runt sig som stöttar och puffar på. Hon behöver aldrig känna sig ensam. Hon har familj och vänner att skratta tillsammans med. Det är viktigt. Men hon är samtidigt i beroendeställning till dem. Detta är också känslor jag känner igen. Hon skäms aldrig för sig själv. Men hon undrar många gånger över sin nya tillhörighet. Men hon blir ganska snart klar över att hon inte vill bli behandlad som sjuk. Men man förstår att det är ett viktigt kapitel att få prata av sig med andra i liknande situation. Någon som kan förstå. Det här är känslor som jag helt kan förstå, vårt liv och vår tillvaro ligger så ofta i andras händer. Myndighetspersoner som så lätt dömmer efter sina papper och som glömmer att människan framför dem kanske inte passar in i mallen. Cinna har behov av att få veta vad som hände, vem var den som räddat hennes liv genom att ringa efter hjälp den där dagen?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=81516&a=1134484&lid=puff_1143276&lpos=lasmer

Inga kommentarer: