Bloggintresserade

onsdag 21 maj 2008

Ännu på startblocket



Målat dvdhyllan. Få se nu om den torkar riktigt till kvällen. Bra att vi fick användning för en del av överblivna lister. Nu torr men inga tassar så för säkerhetsskull står hyllan på en tidning. Den blev funktionell, helt ok faktiskt.



Solen skiner och mor, det var ganska varmt ute. Hade tagit något extra på mig men det hade jag inte behövt. Ändå inte riktigt trädgårdsinspiration trots boken jag lånade. Det är alldeles för mycket man behöver till hands. Hinderna känns helt enkelt för höga idag. Nu har Lucky fått sin runda, ganska lång förövrigt, vi promenerade bl.a förbi vårt gamla hus-det som Mats och jag byggde i Piggastan en gång. Det har blivit så uppväxt runt ikring för buskarna, fruktträden, häckarna skymde det lilla man kunnat skymja av huset förut. Det hör till saken att det ligger på en skafttomt, vi fick välja tomt först på en jättestor tomt. Där blev sedan plats för 4 nybyggen + det gamla huset. Vårt låg i mitten, så vi hade en egen väg som ledde in till huset (därav skaftet).

Har fått mail både från Runo och Ann idag. Ska höra med Mats när han har kommit hem Runo, men lova att inte göra någon affär av att vi kommer.
I startgroparna med att jag ...borde skriva något om hur man kan jobba förebyggande mot brottslighet i skolan för elever med NPF. Har tappat all inspiration (det har aldrig hänt förr). Väntar på att den ska komma tillbaka. Har ju fått klart godkänd på de andra 3 uppgifterna så jag borde ju inte sabba det i nuläget. Tidigare har jag varit inne på att intervjua polis, soc, skolpersonal elev-förälder. Men det får vara kanske i ett senare skede Eva-Lott hade kanske annars varit en lämplig intervjuperson? Kanske håller jag med litteraturstudier just nu.

Alltid lika roligt att höra av dig Ann. Tänker att vi känner likadant för tillfället. Tradigt med ditt jobb, ja magen... kropp och själ, inget blir ju bättre. Har du hört nyheterna idag om långtidsjukskrivna så förstår du utan att jag behöver säga mer. Får kanske se filmen Livet från den ljusa sidan igen... Förresten från det ena till det tredje; en fräck djursoffa!

Skönt ikväll kommer Mats hem. Jag längtar och han med för han ringde innan och sa att han var på väg hem. Jag inbillar mig att jag kan ta på mig en del av sleven men annars spelar hans favoritlag match på tv ikväll så han vill säkert inte missa den.

Samlar mig för att baka Susannabullar imorgon har förberett fyllningen den ska man blanda och lägga i frysen (en god anledning till att vänta baka dem tills imorgon).

Susannabullar
Ingredienser
32 st
50 g jäst
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
200 g smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
3 st ägg
6 dl vetemjöl
Fyllning
150 g smör
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker

Garnering och pensling;
1 st uppvispat ägg
mandelspån
pärlsocker

Gör så här
1. Fyllning: Rör ihop ingredienserna och forma två längder. Dela dessa i 16 bitar och rulla till kulor. Lägg dem på ett fat i frysen, täck med folie. Kan förberedas långt i förväg.2. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervärme, 37°. Häll den över jästen och rör om. Tillsätt 4 dl mjöl och arbeta ihop till en deg. Låt jäsa på dragfri plats 30 min under duk.3. Arbeta sedan in smör, socker och ägg samt sist mjöl, börja med 5 dl av mjölet. Det tar en stund att arbeta samman ingredienserna men överarbeta inte degen. Tillsätt eventuellt ytterligare vetemjöl.Ställ ut mazarinformar på plåt.4. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den på hälften. Rulla ut och dela varje rulle i 16 delar. Forma till bollar och lägg i formarna. Ta fram smörkulorna och tryck ner en i varje bulle.5. Jäs bullarna väl, det tar 40-50 min. Värm ugnen till 250° medan bullarna jäser. Tryck ner smörkulan med en mjölad tesked. Pensla med ägg och strö över mandelspån och pärlsocker.Grädda 8-10 min mitt i ugnen.

Ja nu får man vara sugen tills imorgon! Kanske något till kalaset mor?
Så nu är Mats hemma efter sin tripp till Strängnäs. Ha sa att så fint väder som det är här hade det inte varit på hela vägen ner. Han blev tvungen att köra och tvätta bilen (nu innan fotbollen)så skitig hade den blivit på färden. Igår hade det regnat, haglat och åskat och fabriken låg nere i ett grustag. Kollade inte på bilen, men jag kan ju tänka mig en svart bil...

Inga kommentarer: