Bloggintresserade

fredag 9 maj 2008

Tankar på Jack och Knubbe

Ännu en dag med sommarvärme. Huvudvärken äntligen borta dessutom är det fredag, inte helt fel. Har vattnat blommorna härute. Posten har kommit ...inga räkningar men "Sköna Hem"-inspirationskällan. Tack Per-Olof och Milla för den fina julklappen. Så, nu ska jag ut och lägga mig i hamocken, läsa i min tidning och njuta av fredagen! Få se vilka nya ideer jag får!

Har lånat en film av Yvonne över helgen "Älskar dig för evigt" bl.a. Mads Mikelsen. Fick förresten också noter och text på Enyas "Once you had gold" till dig Eva-Katrine idag av Peter. Här får du den med text http://www.youtube.com/watch?v=g1L6rgBw_ic. Du får väl träna tills du kommer hem så pappa och jag får något grant att lyssna på. Kanske skulle du kunna fråga om han vill kompa dig någon gång. Han spelar jättebra. Kul med ditt betyg håller tummarna för ekonomiprovet på fredag! Jag antar att det bara är att kämpa på även om det inte är roligt.

Ångrade mig med hamocken just nu. Ingen sol där, faktiskt inte så varmt heller och Lucky ville hellre att jag skulle leka med honom. Lite senare kom solen och värmen så jag fick tillfälle att ta skadan igen.

Har nu placerat ut pelargoniorna, såg att de en bit härifrån också hade gjort det, de som har den störta mängd pelargonior som jag någonsin har sett i en trädgård. Håll tummarna att det går vägen! Nu är grillen igång vi har dukat ute. Varmt, mysigt och gott! Fläskfilé och potatissallad och därefter en stärkande promenad.

Lucky träffade en jättesöt flicka samma rasblandning som han själv...tyvärr (tyckte vi båda) ett par år för gammal för att vara förstföderska annars kunde här ha blivit valpar och vilka valpar sedan!
På vägen hem kom vi att prata om radarparet Jack (springer spaniel) och knubbe (strävhårig dvärgtax). Våra två hundar som båda blev 16 år gamla. Tänk att det är 14 år sedan Knubbe som var yngst dog...! Först kom Knubbe farande och skällde tätt efter kom Jack och det behövdes bara ett grovt skall tyckte han. De sista två åren hade han mycket problem med sina öron och till slut blev han helt döv. Då var det tur att han hade Knubbe för att inte falla i total tysnad och isolering. Det var Knubbe som talade om för honom att något var på gång.

Inte konstigt att även Knubbe höll på att stryka med när Jack drabbades av elakartade tumörer. Jag fick delvis ta Jacks plats det var mig han följde som en skugga. Så mycket glädje, trygghet och värme vi skänkte varandra. Tänk på hans ålders höst var det fortfarande folk som frågade hur gammal valpen var (!) . Två år senare blev det Knubbes tur. Livet är ju sådant. Ändå så svårt att acceptera!

Det gick säkert ett halvår när jag vaknade varenda natt av mardrömmar och kylan att inte ha honom intill mig. Kunde till slut vakna och vara alldeles förgråten på morgnarna. Anna-Karin som inte var gammal då men börjat sina första betalda småjobb, tingade en valp i en kull utan vår vetskap. Det talade hon inte om, det skulle vara en överraskning. Valpen bestämde hon skulle heta Lucky (anledningen var att göra mig lycklig). Vilken tjej! Mats som alltid har haft hund tyckte att man blev alltför bunden med hund. Detta visste jag och propsade därför inte på att vi skulle ha någon. Jag ville däremot gärna åka dit och titta på dem samtidigt lovade jag att inte vara den som skulle "tjata". Jag tycker själv att jag skötte mig exemplariskt. Ja då är det väl dags att åka hem då sa jag. Gissa vad Mats svarade då... "Det är väl lika bra att vi tar en idag", han hade smält. På vägen hem satt jag i baksätet med en liten svart nallebjörn och var lucky!

Nu väntar så ska det låta. Vilket visade sig vara en höjdare...om ni missade det gör något åt det.
Finns med all säkerhet på tv4.se

Inga kommentarer: