Bloggintresserade

tisdag 6 maj 2008

Bastionen



Soligt men trögt att gå upp på morgonen dessutom en trist frukost. Fullkornsbrödet slut likaså flingorna. Besvikeslse men fick bli kaffe och knäcke med ost i stället. En sådan dag som det känns som om det bara kan bli bättre.

Studiebesök på bastionen i Kristianstad på SOn. Det område i Kristianstad där det fortfarande finns rester av stadens forna jordvallar kvar. Under sin storhetstid benämndes bastionen (befästningen) "Konungen". Runt vallen var kanoner utplacerade, dessa var på restaurering för tillfället. När man besöker denna plats, tänker jag, hur lätt det är att föreställa sig hur instängd man kände sig inne i staden på den tiden. Speciellt som det givits order om att inga dörrar fick stå öppna utåt gatan. Det var inte heller tillåtet att beträda vallarna annat än i officerares sällskap och inga djur fick gå där och beta.




Tog en runda om torget innan jag åkte hem bara för att njuta av alla intryck.




Lucky blev jätteglad när jag kom hem. Lastare på tomten intill, det var ett himla liv så han hade nog varit ganska rädd det märktes på mottagandet jag fick. Ska nu gå och botanisera en runda i kylskåpet och sedan väntar resten av fönsterna. Gav upp innan jag var riktigt klar men nu är ytterdörrarna också vårstädade. Mats ringde precis, han har träningsvärk i benen men vi kom överens om att det bara var att på promenerandet ikväll ändå. Idag blir det fisk, GOTT!

Inga kommentarer: