Bloggintresserade

måndag 28 december 2009

PACHEBEL CANON SUITE


Monika tack för att du påminde mig om Chopins verk, här ska jag bjuda dig och er andra på en av mina absoluta favoriter;




Pachebel föddes i Nurnberg 1653 och gjorde sig ett namn som tysk barockkompositör. Som sådan hade han en stor beundrare i Johan Sebastian Bach. Han var en av sin tids främsta orgelmusiker.

Tonsatte förutom med sin mellantyska tradition influerad av sydtyska och italiensk musik. Mångsidig och skrev orgelmusik av alla slag, kyrkliga koraler och andra vokalverk, profan klaver- och kammarmusik såväl som sånger.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vackert.

Ingela sa...

VACKERT OH JA!

... en gång när barnen var små... Anna-Karin som är äldst var i skolåldern då jag putsade fönster... och när jag städar vill jag ... ha musik på... och gärna riktigt hög musik. Iallafall fönsterna som vi nu nyss bytt ut de sista av, var av en bräcklig sort i ramen... särskilt just detta som var extra brett dessutom.

Jag hade öppnat det och skulle ta det på insidorna samtidigt som jag spelade Pachebel på högsta volym...då brast rutorna och jag befann mig mitt i allt glassplitter... skrek klart till men klarade mig med förskräckelsen och inga större skärsår.

Barnen kom springande samtidigt som Pachebelmusiken på LP spelaren skrålade ur högtalarna. Jag hade sinnesnärvaro att be A-K samla ihop sina små syskon, djuren (katter och hundar) och stänga in dem alla i ett av barnrummen. Hon var hjältinna och fixade det, medan jag gråtande plåstrade om mig, samlade upp det värsta och ringde glasmästaren som kom i ett nafs och hjälpte till. Toppen att ha en glasmästare nästgårds (första rutan i vårt hem som blev 3-glas förövrigt).

Monika sa...

Tack för det Ingela! Vackert och nytt för mig! Men vilket minne du har förknippat med musiken - hualigen! Men visst är det härligt att ha musik på när man städar!

Ha en bra dag önskas från ett snörikt Finland, kanske det blir mellandagsrea idag, eller en lugn dag hemma med bok och choklad...vi får se :)