Bloggintresserade

onsdag 2 december 2009

Julhandel

:-))... ja, så här känns det då att vara på lillmellansemester... har hunnit med en gottig hotellfrukost med sagolikt gott bröd... nu förstår jag det lilla visitkortet som toppade renbäddad säng igår "Tyckte du om brödet? Passa på och köp med lite hem."

Handlade med mig ett väldigt bröd som vi delade med Småland på väg hem.

A: "... fniss titta vad jag hitta"
http://www.hotelrogge.se/page.asp?pageID=2292

Saknade idag visserligen morgontidningen inburen och levererad direkt i handen... men desto härligare att träffa Charlie ikväll. Visar det sig att han som Olivia är lite svårflirtad då vi kommer... har ju jag ett litet paket till honom... Ser fram emot att kolla reaktionen. Direktimport från Djuraffären i Strängnäs.

Mats har gett sig av till jobb och jag sitter på hotellrummet och surfar på den bärbara till ljudet av television på hotell Rogge.

Mejl från Ann: "Godmorgon hotellPingla,

-3C mån- och stjärnklart ute!

Kökstjänst igår med laga mat och kaka, fick tag på mamma på sjukhusets uppvak framåt kvällen och bytt ett par ord i telefon.

Hoppas vi ses framåt kvällen :-)"



Hade tänkt ta ett foto på en verkligen annorlunda julgran från fönstret här på hotellet (blå och gula ljusslingor på en stor järnställning) men hann inte för just då ringde E-K och sedan hade de släckt ner den. Kanske hinner jag fånga den i eftermiddag innan vi ger oss av.





Sneglar bort åt stan till och ser hur solen stiger.







Skriver några rader till samtidigt som jag lyssnar med ett halvt öra på välkända morgonpratare på tv.
Solen ser så varmt strålande och härlig ut så jag tog på mig för att ge mig ut en kvart över nio (tänkte att affärerna nog öppnade vid halv 10...



... Men det var då riktigt kallt denna morgon. Kylan bet i kinderna och nog hade det behövts vantar denna dag. Få affärer hade öppnat ännu...









... Men inne på shoppingcentrat mittemot hotellet var en go julstämning butiksgatan med en och en annan morgontidig flanör, kantad med tidsenlig skyltning, lugn julmusik och luften dallrade av julkryddors väldoft.



Passade på att köpa nya skosnören till mina gamla skrillor... bör väl räcka de är 2.40 cm långa :-)




En stund ännu tills butikerna öppnar. Passar på att röra mig och stanna till vid härligt skyltade fönster... för visst hade många lyckats med att få till den där stämningen så det inte bara känns kommersiellt.

Som här med tanke på skosnörena jag fixat tills vi ska iväg och åka på Malmö torg tillsammans med Erik.


Ja, du Anna-Karin på vinden står sparken som jag hade då jag var liten och som du älskade att ta en vända med då du var liten :-) Kan undras när den ska komma fram igen. Vill ju en del snö till först!

Eller ostaffären en bit därifrån:



Skenet bedrar, det är bitande kallt. Här utsikt bort mot Kvarnen nere vid vattnet och småbotshamnen. Det är ju där som den där grekiska resturangen ligger där vi åt så sagolikt gott förra gången vi var i Strängnäs.





Djuraffären öppnade tidigare... så där landade jag, även idag för att kolla efter en myskorg till Olivia.

Ann: "Åh så fint"





... strosade rundor i gamla Strängnäs med små "strandhugg" utanför mysiga gamla trähus och historiska informativa skyltar, något om vilka som bott i de gamla husen mm.



Har för avsikt att knata upp till Domkyrkan som vi bara kunde se från utsidan förra gången vi var här. Kanske är den öppen för allmänheten och kanske har den blivit pyntad inför stundande helger. På vägen upp för kyrkbacken:



... så en infomativ skylt igen:



Men inte heller Domkyrkan öppnade förrän 10... Tog ett vackert kort från kyrkbacken även uppifrån och ner:



... och tog sedan ännu en lite lov och var på plats vid öppning av portarna...

... passande iklädd min kyrkkappa :-).


En vacker kyrka:



... och en lugn och skön stund med tid för eftertanke:




__________

Skulle komma att bli många steg idag... synd att jag har dränkt min stegräknare :-(

Vid middagstid mötte Mats upp i innerstan och vi gick och lunchade ihop..

... jag hade valt bort följande alternativ som visserligen såg väldigt mysigt ut:



... men hu vale så kallt :-) (säger man inbjudande eller utbjudande? :-))





Istället gjorde vi ett strandhugg på "Sju rum och kök".





Ett matställe helt klart att rekommendera om ni nu har vägarna förbi Strängnäs. Deras bautaköttbullar i tomatsås med nypotatis, hur är det möjligt?... smakade fågel!
__________

Medan Mats mötte upp för möte på jobbet shoppade jag vidare... och nog blev det både tungt och otympligt att kånka på, trots att jag försökte spara det tills på slutet. Rätt svårt att sovra och välja... det ska ju vara något som man tror mottagaren blir glad för... behöver... och inte något som bara blir till besvär. Så det håller inte alltid att köpa något som man själv gillar och passar egen plånbok. Det är ju liksom inte riktigt samma sak.
__________

En hel del mysiga besök i sådana butiker som jag gillar,



... bla en pysselaffär där jag fick tag på filt till ett kuddfodralsprojekt.





Då jag betalade och expediten undrade vad jag skulle ha det till blev hon så intresserad så hon stoppade ner sin mejladress i påsen och bad att jag skulle skicka ett kort då den var klar
:-)...



Ann: "Skall bli kul att se vad du gör av filttyget och om du fnissar gott i dagsljus åt väskan du fick apropos blomdekorerad filt :-)"

Vilken fin kasse lite kul med tanke på hur jag tänker mig kuddfodralet. Fotot ligger på fel håll på blogger, fråga mig inte varför för det gör det inte i min dator.

Mitt tips är att vända på skärmen alternativt på huvudet ;)

... en försäljare som satt i butiken höjde sin röst och kommenterade att det var så härligt att höra skånsk dialekt... han var ursprungligen från Malmö men bodde numera i Blekinge. Han var ständigt resande i jobbet och därför ute på fältet mest varje dag. Då det var semester ville han bara vara hemma. Att bo på hotell och allt det där som andra kanske uppskattar det gör då inte han. Tänkvärt!

Sen var jag rätt länge i Birgitta Erikssons Hemslöjdsbutik. Mycket njutning för ögat och så härligt att lyssna till en som verkligen kan sin sak. Det är då sällsynt... om inte än mer. 7 års textilutbildning inom väv, sömnad, knypplig, växtfärgning, korgarbeten, silversmide, klädsömnad mm. Arbete med design i privat och offentlig miljö...

Handlade en del och fick denna brödkorg på köpet. Den är från Polen leverantören finns inte längre kvar.



Den påminner mig om farmors brödkorgar. Här med vår halva av Rogges bröd. Det ska vi spisa torsdagskväll. Kan annars se den ex. full med lussekatter. Ja, sen fick vi ju en extra liten inslagen klapp av expediten jag och Mats. Kan undras vad det är? Det fixade hon medan jag var och tog ut pengar!
__________

I utkanten av Strängnäs hänger en enorm kristallkrona i ett fönster. Åtminstone Sveriges största. Stannade till för att försöka föreviga den:


__________

På hemvägen tittar vi inom dig Ann. Ska bli kul att träffas tycker jag även om det bara kan bli som hastigast.

... Som hastigast visade sig bli ungefär 1 ½ timme. Så vackert att svänga upp på er uppfart och fönsterna på ert blekt gula hus med vita snickerier lyste vitt och fräscht, inbjudande och vackert. Bordet stod redan dukat med tända ljus i kristallkandelabern... och hembakta ostfrallor kom kvickt på bordet, specialröra med smör och ost "allt i ett" till, Kaffe direkt ur maskinen. Ni har ett oerhört vackert hus och är ovanligt gästfria. Det sa vi båda två då vi var tvungna att ge oss av hemåt.

Så spännande saker du har skickat med oss hem från ditt kök Anns... det ena ser vi fram emot att njuta av redan idag eller kanske imorgon då det är fredag.

A: "... ostpatén och nobissåsen... Matöverraskningen brukar vi servera rumstempererad, med sallad och bröd gärna något gott i glaset - är ni vinkännare... väljer ni ett vin som klarar vitlök, senap och typ majonäs :-) ... en absolut favorit som hänger med oss! Spännande att höra om det föll er i smaken :-)"

Det andra hemliga paketet får vila som ni sa till jul. Kanske vill du själv berätta mera under kommentarer för jag kan säga att igår vid det laget var jag så seg att det inte var mycket jag fatta... mer än att det var mysigt att landa i Småland!

Nådde Paradiset strax en 20 över elva ZZZzzz

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så, nu är jag hemma igen. Hoppas ni hör av er när ni åker så vi vet ungefär när ni väntas :-)

Anonym sa...

Hemliga paketet - Liten repris, juliga julklappen skall mogna försluten i kallt utrymme till julafton, då får ni öppna och smaka :-)

Ingela sa...

Ahhh... spännande... tror nog att Mats fick in informationen men på mej passerade det rakt igenom. Tur att jag har min Mats! ;)