Bloggintresserade

fredag 25 december 2009

JULDAGEN

GOD JULDAGSMORGON... töväder ute men tänk att snön blev liggande över julafton! Klockan har hunnit bli halv åtta men än är det bara jag uppe tom. djuren ligger kvar bakis efter gårdagen.


Ann: "Mörkt och lite blåsigt ute denna morgon, inte ens tomten är vaken :-) längre.
Vad söt du är i Odd Molly's vårblåsa, kanonpingla! Fin Juldag på er!"



Så här blev kuddarna Ann som jag skulle hem och sy efter Strängnästrippen!Visst är det fantastiskt att ge och särskilt då man har haft en hel del bry och knåp med det. I år hade jag äntligen tagit mig i kragen och jobbat på det hela. Men det är ändå en konstig känsla att kvällen går så fort med tanke på allt jobb som ligger bakom.






Nu blev det ju inte riktigt så mycket jobb för vår del i år... otraditionellt med knytis och allt (men Ann, utan dammsugning just idag) ... och det blev då långt ifrån sämre då alla fick känna sig viktiga, släpptes in att öva sin kreativitet. Mats hade noterat att jag var förälskad i Odd Mollyblåsan och den satt som en smäck. Annars rätt svårt att handla kläder... han berättade att han hade fått lite assistans i butiken av grannfrun :-) och med gemensamma krafter lyckades de bra!

TACK ANN för den goda fruktkakan! Förstår att det ligger en hel del jobb bakom. Kanske får vi be om receptet av "Matmor"? Jag menar till nästa jul...
__________

Vet du, den påminner om farmor Ellys JUM-JUM kaka. Kanske har jag publicerat det tidigare ska kolla.

FARMORS JUM-JUM KAKA

2 kkp starkt kaffe
2 kkp russin
1 tsk kanel
½ tsk nejlikor
½tsk salt
1 msk vanilj
2 kkp socker
3 msk maragarin
2 ½ kkp vetemjöl
1 tsk bikarbonat

Blanda; Kaffe, russin, kanel, nejlikor, salt, socker, margarin, i en gryta. Låt det koka 3 minuter Ställ att kallna. Tillsätt vaniljsocker, mjöl, bikarbonat. Häll i formen. Grädda i 175-200 grader i 30-45 minuter
__________

Själv bakade jag bara havrerussin, chokladbröd och saftig vört (Morsan utbrast Per-Olof vilket gott bröd!).
__________

Idag är det BRÖDERNA LEJONHJÄRTA på TV 4 k 11.30 Det ska då jag se!
__________

En eftermiddag i spelens tecken "Asken" så klart och så Mats och mitt nya spel "Vad ritar PICASSO?" Väldigt roligt faktiskt!... och främst att ha hela familjen samlad runt sig!
__________

Så nu har jag iallfall fått klarhet i julaftons SMS. Ja du Jonas, det var kul :-D och skapade en hel del huvudbry!
__________

Flickorna ska ut ikväll det är ju en sådan kväll då ungdomar går ut för att roa sig idag. Kalle jobbar i år och Per-Olof ska vända näsan emot hemmet ikväll för jobbet väntar imorgon.



E-K testar sitt nya röda läppstift vinst från jobbets julfest, tillika årets färg. Jag fick något liknande, att ha vid festliga tillfällen. Någon gång lär väl tillfälle ges men jag tillhör ju inte dem som någonsin använt smink. Men visst isåfall har det rört sig om just läppstift! Brorsan inspekterar flickornas förberedelser och bladar förstrött i en Escapetidning. Själv ämnar han om några dagar på fotbollsresa med kompisar till England.

För åldersgruppen som Mats och jag tillhör är det Trettondagen och dans som gäller... Men nu är det ju slut på dans i Åhusparken, och åka in till stan det vill vi då inte.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, de är ju näpna dina kuddar! Så fina de blev :-) Hurra :-)