Bloggintresserade

torsdag 10 december 2009

Nobeldagen

... och hundra år sedan Selma Lagerlöf fick pris i litteratur med motiveringen "...på grund av den ädla idealitet, den fantasiens rikedom och den framställningens själfullhet, som prägla hennes diktning”
Adress: http://www.svenskaakademien.se/web/Pristagarna.aspx

Hennes genombrott kom med "Gösta Berglings saga" 1891.

"En saga om en saga" som också står i vår bokhylla är tryckt 1911 (sjätte upplagan).

"Kejsaren i Portugallien" gavs ut var den redan översatt till fem andra språk. Vårt ex. är tryckt 1929.

I skolorna lästes "Nils Holgerssons resa genom Sverige".

En fantastisk skildring av våra landskap såväl som näring för fantasin. Denna härliga bok har jag läst men faktiskt inte de övriga. Varför vet jag egentligen inte. Tror att jag ska sätta varsamma tänder i någon av dem.



Den här mastiga utgåvan från 1957 innehåller 36 illustrationer av Bo Notoni.

Då jag bläddrar i den trillar det ut en lapp med boktitel... där från den tiden då jag hade bibliotek på Västerbogatan ;)




__________

Hörsammade Obamas ankomst för att emotta sitt fredspris där det finns delade meningar om vara eller inte vara. Vad jag förstår höjda röster om man ska ha gjort sig förtjänt av det eller om det kan ske förebyggande...
__________

Har noterat Socialministerns reträtt... kan undras hur sakfrågan utvecklar sig. Enklast så länge att reagera som "att hälla vatten på en gås". Representanter från kassan stod ju modigt upp i media denna morgon.
__________

Ann: "Åter en mörk morgon, och mild. Har ett par ärenden att uträtta åt makens verksamhet istan. Hoppas du får go ledig dag!!!"
__________

Operation skridskovård. Dina klara Anna-Karin hittade dem ute i förrådet, kom nog hem igen efter någon av dina flyttar. Mina också ok. Går nu lös på Mats. Kan ni tänka er, i den ena låg fullt av kastanjer? Är det någon som har tyckt att den var skönt fodrad och samlat vinterförråd. Ja, konstigt men nu har jag i alla fall sabbat det!

Samtliga säkert i behov av att lämnas in för slipning, åtminstone om man skulle vilja nyttja dem flitigt. Går själv över dem försiktigt med våtslippapper. Vet ju inte ens om vi får användning av dem nu men de får sin vård iaf.



Detta gulliga klippet får representera skridskoåkning dock känner vi vad vi vet ingen där :-)

Malmö stads julprogram:
http://www.malmo.se/Medborgare/Kultur--noje/Festivaler--utomhusevenemang/Jul---vinternojen.html
__________

Kolla kolla vad jag snubbla över i cybervärlden:
http://spralligast.blogspot.com/?expref=next-blog

... intresserad av e-nummer och mat i allmänhet...
__________

Ann: "Tomt i kakbubblan och jag fann nytt recept på Internet att testa;
 
Pitekakan

Smet
• 2 ägg
• 4 dl socker
• 3 dl mjölk
• 100 g smält margarin
• 8 dl vetemjöl
• 4 tsk bakpulver
• 4 tsk vaniljsocker


Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i smält margarin och mjölk (jag brukar blanda dessa innan för att marg. inte ska vara så hett). Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner i smeten.

Häll i bakpappersklädd långpanna.

Ovanpå
• 200 g smält margarin
• 3 dl havregryn
• 2 dl strösocker
• 4 tsk kanel


Blanda detta och fördela ut över kakan.

Grädda i 225 grader mitt i ugnen 10-15 min. Låt kakan kallna och skär i rutor.

------------------------------------------------------

Sett online att den del istället för kanel i toppingen har ½ dl kakao, eller 4 tsk kanel + 1 tsk kakao.




Mmm ser gott ut jag kommer!
__________

Tack för tipset Kinna! Nu har vi precis spisat Falukorv med Potatis, kokta morötter och pepparrotssås. Så enkelt och så gott. Mums!

Adress: http://kinnasblogg.blogspot.com/2009/12/snabb-vardagsmat-falukorv-med.html

Skinksteken tills imorgon kväll har kunnat stå och puttra på spisen i eftermiddag. Skönt med färdig mat... tänkte mig potatisgratäng till. Imorgon är det dax för Idol. KUL!

Inga kommentarer: