Bloggintresserade

söndag 8 augusti 2010

ANDRA BULLAR

... och tillika rykande färska vankas det idag i Paradiset! En perfekt dag för bak, kantad av grådask och duggregn. Men initialt en morgontur i småregnet ner till havet där Charlie var i och plaskade. 18 grader i vattnet läste jag i tidningen så det är nog rätt behagligt. Men idag fick vi ha stranden för oss själva, inte en endaste badgäst hade letat sig ner till havet.


Det låg idag som ett lock över vattnet och sikten var på det hela taget minimal. Hade tyvärr inte min mobilkamera med mig, men om man tittar på bilden från igår med fartyget i fjärran... och så föreställer sig snäppet efter i grånyans så kommer man nog rätt nära sanningen.



Efter förmiddagskaffe med nybakat har vännerna hunnit både dyka upp och gett sig av igen och Per-Olof har åter styrt kosan emot Helsingborg.


Så väntar bloggtime och fastnar där för det som Kerstin skriver på Ölandsvindar och visar där från gamla tider idag


http://spanskavillan.blogspot.com/2010/08/en-titt-bakat-i-tiden.html


... jag väljer att spinna vidare på temat...


Det är både intressant och nyttigt med tillbakablickar hur man har levt... det blir en tankeställare då man jämför. Föremål som har utvecklats både till det bättre och det sämre... Man slås verkligen av hur hållbarhet och sparsamhet fått "stryka på foten". Vilket arv lämnar vi vidare till våra barn och barnbarn? Om man kollar in tvättmaskinen, den ser ju primitiv ut men kvinnorna som låg vid bäcken en kall vinterdag och bankade tvätten skulle säkert gjort stora ögon åt nymodigheten.

Tvättklämmorna är charmiga. Ändå är väl det en sak som inte har förändrats så mycket. Vad kan mäta sig med fräsch tvätt som har fått torka av vinden på linan. Vinden som blåser på Öland såväl som överallt annanstans. Den är dessutom ren och naturlig och i denna form kostar den inget att ta tillvara.


Alla andra möjliga och omöjliga uppfinningar... Och inte är det speciellt längesedan om man ser till det stora perspektivet. Det har gått fort... alltför fort är vi nog många som tycker. Det är så lätt att tappa något påvägen, så då är det hög tid att dra i nödbromsen. Tid för eftertanke, inte för att stagnera utan välja våra steg in i framtiden. Ta tillvara den gamla gedigna kunskapen som annars riskerar försvinna. Tack Kerstin för att du påminde om sådant som jag kan se och vill se.


Min faster har tecknat ner lite till mig och jag har själv också skrivit ner annat som jag minns att farmor berättade för mig då jag var liten. Det fanns inget roligare än när hon berättade glimtar ur hennes egen barndom. Om jag bara hade kommit ihåg bättre... Men vissa historier som jag önskade att hon skulle berätta om "om och om igen" de sitter där bättre. Så här berättar min faster:

"Tiden går och vissa minnen blir klarare. Vi hade en bra uppväxt och saknade ingenting av livets nödtorft. Det fanns gott om tid för lek och fritid, men vi fick också lära oss att hjälpa till med det vi kunde. Antar att vi som var yngst hade mindre krav på oss än vad de äldsta hade haft.
När vi kom från skolan så var det först till att byta om kläder och lägga skolkläderna ordentligt till nästa dag. Sedan kunde det hända beroende på årstid, att vi fick börja med att bära in ”bränne” till alla spisar, och det var självklart att hjälpa till med lite av varje. Avhängigt efter vår förmåga. Som att hämta hem kor till mjölkning den tid dom gick ute och betade. I regel blev det inte så långa sträckor på landsvägen och trafiken var inte störande.

En dag i veckan samlades alla använda skor vi ihop för borstning, och fram med kräm och borstar. Kanske inte det roligaste som fanns.

Hela livet är en skola och allt ska läras in. Av Mor fick i synnerhet vi flickor lära oss det mesta om hushållsarbete både ute och inne. Stryka tvätt var rätt roligt även med gamla tiders strykjärn som var tunga och bastanta. Träna fick vi väl göra på särkar och flanell skjortor, men så småningom blev det fintvätten också. Dessutom kom ju det elektriska strykjärnet.

Dukar och lakan manglades på en stor stenmangel borta hos ”Svarte Måns”. Han var ett original och inte alltid lätt att tas med. Mor hade god hand med honom, och han brukade ibland hjälpa till att dra mangeln. Hon såg också till att han fick lite gott att äta då och då, och visst gick man dit med viss respekt. Ruffigt hade han det, väggarna var tapetserade med tidningar och klädernas ursprung syntes inte!

Efterhand gick vi i skolköket, och då kanske vi praktiserade lite hemma, och gjorde så gott vi kunde för att avancera efter hand. Vi lärde oss nog mer av Mor än i skolköket, men jag kommer ihåg just makaronipudding, som blev något nytt på matsedeln hemma ibland".



Vad gäller brödbak på 40-talet så har jag haft ett tidigare inlägg om det:



http://hem-tradgard-design.blogspot.com/2008/11/brdbak-p-40-talet.html



Missade ni denna låten häromdagen. Gör inte det!

12 kommentarer:

Maria sa...

Här har det också bakats bullar.Lika grådaskigt väder som hos dig.
Ja,visst kan vi vara glada över mycket som har utvecklats till det bättre.Men liksom du tycker jag att man borde tänka efter lite mer.Vilka rika minnen man kan hitta - och få del av från andra - i "livets bagage".Det är guld värt.
Maria

Ulla sa...

Vad lustigt, prevcis idqg har vi pratat om farmor, moster L och flera som inre finns. När jag bakade mina bullar stod jag och tänkte på hur min mormor kunde rulle en i var hand,snabbt kom dom på plåten. Det hör nog till sommar, jul och såna tillfällen när man träffas och hinner sitta och prata i lugn och ro. Det är både viktigt och väldigt trevligt.

Ölandsvindar sa...

Visst är det bra att tänka tillbaka ibland (och komma på att man är urgammal. När man sitter med dotter med vänninor och berättar om hur vi stärkte underkjolarna, blandade läppstift med zinkpasta på läpparna och stoppade allt möjligt i behån för att bli Brigitte Bardotlika, skrattar de nästan ihjäl sig.Men jag sitter med i redaktionen för vår hembygdsbok också och där inser vi vikten av att intervjua alla gamla och skriva ner så mycket som möjligt innan det är för sent.
Kram
Kerstin

Anonym sa...

Absolut... så viktigt och härligt att ha dessa betydelsefulla personer i minnet och att som du säger plocka fram glimtar emellanåt. Då lever de vidare och deras liv ges den tyngd de förtjänar!

Så nu får kommentaren bli anonym igen annars fastnar den inte
Ingela

Tigris Predikantan sa...

Så intressant att få höra om hur det var förr. Tyvärr har jag inga anhöriga (mamma och pappa är också döda) att fråga om saker jag funderar ibland ... mkt av historien går då förlorad.
:)

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Här skall bakas idag men först en tur i skogen.
HA det gott
Birgitta

Fånga dagen sa...

Jag tycker det är hopplöst att baka bullar sedan jag började i bageriet man orkar liksom inte fortsätta när man kommer hem.
Men vad härliga minnen du har och jag kan riktigt känna doften av nytvättade kläder som hängt ute, härligt. Mangeln som du berättar om kommer jag också ihåg sen jag var liten.
Ja det finns många härliga ting att minnas.
Havet och promenaden låter så himla härligt, jag kan göra mig en bild av detta nu då jag varit på österlen och det känns kul.
Jag önskar dig en riktigt skön vecka nu
Kram Lena

Anna sa...

Hej min älskade mamma! Hoppas allt är bra med dig.

Puss Anna

Anonym sa...

Lite bilder och lite nytt bloggande idag tycker jag mamma =)

Maya sa...

Ja här tvättas det på löpande band! Jisses...vart kommer allt ifrån???
och ingen sol får jag så jag kan hänga ut det :(
Håller tummarna på uppehåll...kanske en tur till skogen vore något?
Ha en fin måndag!

Ingela sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ingela sa...

Fantastiskt; bara tänk att kunna rulla bullar med båda händerna samtidigt. Så flinkt, kanske har du fått en hel del i arv från din mormor Ulla du som är så händig i köket... Min farmor brukade använda ett ord i detta sammanhang som slog mig just nu "rehändigt".

Du har sådana dråpliga minnen att dela med dig Kerstin.Tack för att du dessutom är så givmild med det. Jag brukar tänka kan undras vad Kerstin har att komma med idag som förlänger livet :-D DE där intervjuerna vilket roligt och vilket viktigt arbete för att historien inte ska gå förlorad som du säger Tigris. Själv suger jag i mig som en svamp oavsett om det rör sig om släkt eller inte. Så sugen jag blev nu... Kan undras hur vår hembygdsförening jobbar hmmm...

Ja som ni ser mina båda tösetr har jag åtminstone tagit mig i kragen och knåpat på ett inlägg i yttersta blygsamhet.

Nästan festligt att se hur alla ställer sig vid spisen och bakar nu Birgitta. Det är precis som om detta gråvädret är startskottet efter glödhet sommar ;-)

Förstår om du inte känner dig inspirerad till den Lena du måste ju få nog av bagerikakor. Minns att då jag en gång jobbade som hemsamarit var det pekka att hem och städa efter att ha gjort fint till så många andra.

Tvätt verkar inte så fel idag... det har ju inte regnat än och är faktiskt rätt varmt ute. Förresten misstänker jag att du var på fest hos granen i lördags Maya ;-)