Bloggintresserade

onsdag 25 augusti 2010

KOMPISAR

Härligt med ledig dag idag. Ligger lite än... ja vad blir det nu… man skulle kunna säga i startgroparna…
Hittills har jag gjort morgonprocedurerna; där bada ingår som en självklarhet, röjt fått igång en maskin tvätt, ägnat en del tid till datorn, bloggen och er.




Jag måste ge dig rätt Bestemor, lusten att blogga kommer då man har tid. Som jag nu har lite mer av idag. Det är också som du säger Pella att ibland så vet man bara inte vad man ska skriva om, då blir det väldigt tyst och inläggen gapar tomma. Hade man träffats in natura som du säger, så hade man ju faktiskt kunnat trivas och njuta av tystnaden tillsammans. Det är ju också en form av snarare samvaro. Därför låter en bloggträff intressant, man få onekligen ett tydligare ansikte att binda upp relationen kring. Samtidigt blir den inte helt lätt att ordna. Jag är så glad att jag träffade dig Bettan då jag var i Stockholm. För mig känns det också som att jag fick ännu en vän på kartan.

I ”Mayas lilla lusthus” fann jag idag tester angående valet som jag ju klart inte kunde motstå. Det besannade för mig att jag ändå rätt bra själv har en hum om var jag står i uppfattning hur jag vill det ska se ut i samhället… vad som överväger och ligger nära… och det kändes ju klart skönt i dessa tider då det är så lätt att drabbas av misströstan då löften och visioner för "birollerna och statisterna" inte införlivas. Väljer att använda din liknelse Bettan, men då i ett annat sammanhang. Väljer också att knyta till din kommentar igår Kerstin om att tröttna på glitter och glamour från huvudrollsinnehavarna och synliggöra substans. Du använde det igår i samband kommentar till mitt val, men då handlade det om musik. Vilket också är en viktig del av livet!



Nu verkar solen ha kommit hit, men än känns den inte riktigt stabil. Blåser gör det minsann också idag och emellanåt tar det rätt bra i buskarna utanför fönstret. Ja rent ut sagt riktiga byar till och ifrån vid middagstid. Kanske blir det något à la Poppins på dagens Charlierunda Maria ;-)



”Äta bör man annars dör man” ... vilket hemskt uttryck förresten lika hemskt som för den skull krasst och sant. Mat är ju en nog så viktig del av livet... och än viktigare verkar det bli med åren... då tillsammans med kärlek så klart!


Blev jättesugen på både kålpudding och pepparrotskött Ulla… det är rätter att ta med i bagaget framöver! (Speciellt om man tillafar det som matlådor ;-) Onsdagar kommer numera att bli soppedag här i Paradiset, och det beror på att det numera åter är min lediga dag. Idag kommer det att bli med en stomme av grönsaker och köttfärs. Den tog jag fram ur frysen i köket igårkväll, vilken lyx att för första gången på över 20 år slippa ut och rota i den store boxen i garaget. Visserligen praktiskt det med, men nu har man liksom chans att planera lite bättre, köpa då det är billigare och ta fram för veckan... och för att inte tala om att det bli enklare att avfrosta.

Receptet som jag bestämmer mig för; det kommer här senare tror det blir;


Anns mammas jobbs soppa "tar vad man har"4 port

ca 400 g köttfärs
1 pressad vitlöksklyfta
salt, peppar(kryddor)
2 morötter
4 potatisar
2 msk tomatpuré(2-4 msk ketchup)
1 liter vatten eller buljong
(2-3 dl andra grönsaker)

Stek köttfärsen i gryta, tillsätt vitlöken. Skala och strimla morötterna och potatisen rätt så grovt (ev andra grönsaker skärs i lämpliga bitar). När köttfärsen är rätt hårt stekt tillsätt tomatpuré (och ev ketchup för den som önskar) och en liter vatten/buljong, låt koka upp och tillsätt morötterna och potatisen samt andra grönsaker och salt eller kryddor efter smak och låt puttra tills grönsakerna är kokta men har lite tuggmotstånd.


Tips på ' ta vad man har';blomkål, fänkål, andra rotfruktermixade grönsaker från fryspåse, örter, lite pastastjärnor


Vilka goda recept du har försett mig med Ann, tusen tack! Soppan blev lika god som vanligt det kan jag intygadå jag redan tullat nu på lunchen.



Bilder är viktiga för dig Eva-Katrine skulle tro att du på så vis är "hemma" i Paradiset för en stund... och det här är än så länge ett bildlöst inlägg få se om vi kan råda bot på det... det är ju inte säkert.

... Sen planerar jag att baka någon hård kaka… kanske något så enkelt som "havrerussin", men först en vända på fiolen ;-)


... och så några viktiga telefonsamtal innan Charlie och jag ger oss ut igen.

4 kommentarer:

Maria sa...

Skönt med en ledig dag! Och tack så mycket för receptet på soppan. Det slog mig att det var länge sedan vi hade soppa hemma. Kanske man skulle testa det här, även om dottern inte är så förtjust i soppa. Numera är det mest mannen som lagar middagen hos oss, eftersom jag är i butiken till lite efter 18 på vardagarna. Han fixar det bra.
Ha en trivsam eftermiddag.
Kram!
Maria

Ölandsvindar sa...

Vilken härlig frilandshibiscus du har! Min är bara som en liten glimt av paradiset ännu så länge. Men samma färg! Precis som näckrosen vi har valt.Den producerar fortfarande en blomma i taget men har nu fått sällskap i sin grop av randgräset som flyttats dit av vinden. Blir någon form av räddningsaktion när vinden mojnat.Soppan påminner om min Sörmlandssoppa men jag tar lammfärs istället för köttfärs och lägger till ett par hackade äpplen och lite vitvinsvinäger.
Kram
Kerstin

Petit Eyekiss sa...

Ja du Ingela, inte verkar det som du har någon bloggtorka inte.
Du är väldigt duktig på att skriva. Ska du inte göra allvar av det och skriva en bok?
Här har lugnet lagt sig för en stund. Lasse och jag är solokvistar på landet. Har inte orkat göra så mycket sen vi kom från semestern. Jag har mest målat Har en massa vissna blommor som jag måste ta hand om, men jag väntar tills det har slutat att regna. Då hamnar dom på komposten.
Får skaffa någon fin höstblomma och ställa på trappen de sista veckorna vi är här.
ha det så gott kram
Bettan
PS. Jag har varit hos skomakaren och satt på nya sulor på mina nya dansskor. Måste vara riktig skinnsula för piruetternas skull;-)DS

Gudrun sa...

Hej Ingela!
Tack för titten, det var kul att du besökte mig.
Den växten som du har med blå blommor går inte av för hackor. Vacker!
Ha det gott.