Bloggintresserade

tisdag 10 augusti 2010

INGET LIKHETSTECKEN

... MELLAN OVANLIG, VANLIG OCH SPECIELL. Snarare handlar det om hur vi definierar begreppen.


Men... det är ett faktum att Hedblomster enbart är känd från Skåne, Halland, Öland och Gotland gör det än mer av värde att vi upptäckte dem på vår vandring igår. Såg dem hedblomsterna stå i full blom mitt bland alla de andra små söta gula, misstänker att det är en lucernart men har glömt namnet på dem.







Det var på Skjutfälten i utkanten av Åhus. Inslag av skog i huvudsak tall och marken som är torr med hög halt av kalk utgör en förnämlig växtmiljö för dessa små "Gyllene kattfötter" som Linné himself benämnde sina första fynd av arten. Året var 1741 alltså ändå inte mer än drygt 250 år sedan.
...och med tanke på hur han gick där med ögonen i marken på sin långa vandring på jakt efter spår är det kanske inte så konstigt att han jämförde med fotspår efter en katt för det liknar det ju faktiskt!



"Den ena arten Gnaphalium arenarium, Ewighets blommor som pryda en del af Skånska sandfälten, skulle wara wacker i Trägårdar, men trifwes illa i annan jordmån än hwit sand, och förtjenar icke ens at sås på sandfälten, då den så mycket jag wet, icke en gång ätes af Fåret. Bönderne bruka mycket at binda små qwastar af dem och dermed pryda sina Sommarstugor. Förr har man äfwen nyttjat mycket at med torra blommorne röka wärkande ställen, men det werkar föga annorlunda än hö."

KÄLLA: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/helic/heliare.html







Hur viktig är inte dokumentation för en själv för det egna minnet, om man vill beskriva för andra och för efterlevande. För att ge funderingarna chans att få genomslag att bromsa och agera innan det är försent. Ölandsvindarna blåste in i Småland igår och idag får vi ta del av en talande skildring. En skildring som ger många tankeställare.

Vad som betyder något i livet av ting... och hur viktigt det är att den som får något i sin hand förvaltar det.






Ja, då får jag anledning att åter trycka på hur viktigt det är att man låter dessa fält få förbli just obebodda fält. Där det finns fri luft att andas och uppmuntra tankarna runt lagom mycket synintryck.

Vi diskuterade det senast igår på plats, jag och sonen som såg min tanke, men pessimistiskt menade att om marken säljs ut av militären vilket det finns stor risk för då kommer den säkert att genomgå exploatering.




... Tänk om jag inte hade glömt mobilen hemma igår då hade jag haft bildbevis här på bloggen idag. Misstänker att rundan blir för lång om Charlie och jag ska ta oss dit till fots... fram och tillbaka på vår Charlievända. Men man vet aldrig!

Man är väl spontan vet jag och det artade sig till ansning av trädgård denna dag i ett härligt väder. Men en tur ut på kvällskvisten med fikakorgen tog vi oss allt tid till.

Det faktum att vi har kalkaktig jordmån gör att Kristianstad är känt för sitt goda vatten.
http://www.kristianstad.se/sv/Om-kommunen/Pressrum/Pressmeddelanden/Kristianstad-tavlar-aterigen-om-Sveriges-godaste-kranvatten/

Dock har vi de senaste veckorna varit piskade att koka vårt vatten pga av oförklarliga mängder bakterier.
http://www.kristianstad.se/sv/Kristianstads-kommun/Nyheter/Koka-dricksvattnet-i-Ahus/


Det har utgjort en tankeställare när vi jämför hur vi själva och andra har det! Tänk att det är detta som ska få en att vakna, att vara tvungen att själv prova på för att förstå. Ändå skulle det säkert tyckas banalt i jämförelse med mycket annat! Rent vatten är ingen självklarhet! Inte heller öppna landskap, Som sagt, det handlar om hur vi definierar begreppen...

På onsdagen kan man läsa följande artikel i Bladet

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1199576/Fler-vattenkriser-kommer.html

5 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Hallå!
Koka vattnet! Det känner jag igen. Vissa socknar här har gjort det i sommar efter någon felkoppling till en privat brunn men vi har klarat oss. Hedblomster och Linné, ja! Jag börjar känna mig kompis med gubben efter att ha berättat om hans besök här i Böda på mina guideturer i sommar.
Kram
Kerstin

Ingela sa...

Tänk vad synd att jag missade din föreläsning Kerstin. Det hade varit berikande såväl som att sammanstråla med dig om så bara för en stund. Det gjorde ju jag och Bettan "Petete eyekiss" och det ger liksom ännu mer substans åt relationen.

Ingela

Maria sa...

Jag hoppas vekligen att de fria vidderna får vara kvar!Vi behöver den öppna naturen och strövområdena.De som "bestämmer" borde ta fler naturpromenader, då skulle deras beslut se annorlunda ut, det är jag säker på.
Du, ta det försiktigt med klättringen!
Maria

Karen H TX sa...

I enjoyed reading your blog today. I loved the slide show of the beach. One of my favorite places to be.

Moa sa...

Finns så mycket vackert som skapats av moder natur som vi tar som självklarhet men vi bör se upp för det finns alltid pengaintresserade, skrupelfria människor och företag som utnyttjar situationen. Tycker det är tråkigt att tänka så o oftast ägnar jag det inte en tanke för det är så deprimerande.. *suck*.. utan jag försöker njuta av vackra vyer och sällsynta och vanliga blomster. Kattfoten var ju ursöt förresten, har sett någon variant men mer vitaktig i färgen bl a i Ulla Mohlins trädgård i Höganäs. Det besöket var ren o skär njutning.. =). Ha det gott/Moa